Gå til innhold

Windows7 nøkkel borte+nettopp formatert..


Anbefalte innlegg

Skulle formatere gamle stasjonær-PCen, må innrømme at jeg aldri har formatert en PC før da jeg ikke har hatt behov for det, så mulig jeg har driti på draget nå. Fulgte denne guiden på å lage både system recovery disc og det å formatere:

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/format-c-from-system-repair-disc.htm

 

I prosessen så hadde jeg ingen CDer (modern kastet de når jeg flyttet ut for noen år siden), og lagde derfor en "system repair disc" for å formatere, i tillegg til at jeg lagde en backup av driverene.

 

Selve formateringa gikk jo selvsagt fint - og neste steg blir jo da å installere windows på ny (slik jeg har forstått det). Så kommer jeg på at PCn opprinnelig kom med operativsystemet Windows VISTA, og det er kun den nøkkelen som står på PCn, men det var gratis upgrade til Windows 7. Sistnevnte nøkkel er den jeg da glemte å skrive ned, for jeg hadde glemt at den ble oppgradert.

 

Kan nevne at jeg har epostreferanser mellom microsoft med både bestillingsID, ordrekvittering og lignende. Men selve nøkkelen er dessverre ikke der, den sto på original CDen. Eneste nøkkel jeg har er den til windows vista som fulgte med stasjonæren.

Det var Windows 7 home premium 64 bit oppgraderingsnøkkelen var til.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Orker ikke å bruke penger på windows 8, og vil heller ikke ha windows vista på pcn.. Kan jeg få tilbake nøkkelen fra microsoft, eventuelt hvor henvender jeg meg? Eller er det mulig å gjenopprette nøkkelen selv om det nå er formatert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ja du har sikkert rett der.. Får håpe de har mulighet til å gi meg nøkkelen, leste en plass at det ikke var så lett men kan være det er feil i dette tilfellet mtp all dokumentasjonen jeg har. :)

 

Forøvrig, et spørsmål til.. Når jeg så får denne nøkkelen (hvis jeg får den), så er det bare å laste ned windows 7 versjonen jeg skal ha lovlig, brenne den, slenge inn i cd-rommet, følge bruksanvisningen og skrive inn nøkkelen, voila så er alt oppe og går fra scratch? :)

Edit: Mener hvis man ser bortifra drivere osv. Satser på at det gikk greit med den backupen jeg lagde med de. Men tror jeg skal prøve å gjøre alt helt fra scratch riktignok, men kommer tilbake til det.. Har jo ikke CDene til pcn som fulgte med eller noe dessverre. 

Endret av Frosken88
Lenke til kommentar

Du kan lese litt i denne tråden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&st=0

 

Poenget er at hvis du har en gyldig Windows lisens kan du laste ned en ISO og lage deg et installasjonsmedie på en USB minnepinne. Alternativt kan du rippe en Windows DVD fra en kompis og lage ISO på denne.

 

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer med Vista nøkkel (Vista er noe søppel, har aldri hatt det selv), men hvis det er som du sier at du brukte denne nøkkelen direkte til Windows 7 så skal det jo fungere.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 (Vista er noe søppel, har aldri hatt det selv),

Ja, det er lett å være skråsikker om noe man ikke har kjennskap til ...

 

Faktum er at det stort sett kun er kosmetiske forskjeller mellom Vista SP2 og Windows 7, men ettersom "alle visste at Vista er søppel", så måtte de forandre navnet for å få noen til å kjøpe Windows. ("Project Mojave" illustrerte dette på en tydelig måte.)

 

Vista "var søppel" (om du vil) da det ble lansert, først og fremst pga. dårlig driver-støtte, fordi det gikk tyngre enn XP på samme HW, og fordi folk ble plaget av stadige spørsmål om "Cancel or Allow" fra UAC. (Tatt på kornet her: https://www.youtube.com/watch?v=FxOIebkmrqs )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 (Vista er noe søppel, har aldri hatt det selv),

Ja, det er lett å være skråsikker om noe man ikke har kjennskap til ...

 

Faktum er at det stort sett kun er kosmetiske forskjeller mellom Vista SP2 og Windows 7, men ettersom "alle visste at Vista er søppel", så måtte de forandre navnet for å få noen til å kjøpe Windows. ("Project Mojave" illustrerte dette på en tydelig måte.)

 

Vista "var søppel" (om du vil) da det ble lansert, først og fremst pga. dårlig driver-støtte, fordi det gikk tyngre enn XP på samme HW, og fordi folk ble plaget av stadige spørsmål om "Cancel or Allow" fra UAC. (Tatt på kornet her: https://www.youtube.com/watch?v=FxOIebkmrqs )

 

 

Vista var faktisk helt jævlig. Det var så frustrerende dårlig, at jeg anbefalte heller unbuntu enn vista, men så kom Win7 og rene halleluja stemning...

Lenke til kommentar

Og Vista er ikke akkurat kjent for å være en bra OS. Det tror jeg man kan være enige om.

 

Nei, og folk som var med i Project Mojave "visste" også at Vista var noe ræl.

Mange av dem nektet å tro at det var Vista de hadde brukt da de ble fortalt det etter testen.

 

Hva ting "er kjent for" samsvarer ikke alltid med hva ting "er". Det er faktisk noe som heter "et ufortjent dårlig rykte", og det måtte Vista SP2 slite med. Hvis Microsoft hadde kalt etterfølgeren for Vista SP3 istedenfor Windows 7, tror du det hadde blitt like godt mottatt?

Det tror ikke jeg.

 

Med et par tweaks var ikke Vista SP2 så ille som noen skal ha det til. (Jeg brukte det på en PC til et par år etter at Win7 hadde blitt tilgjengelig, og merket ikke store forandringer da jeg etter hvert byttet ut den PC'en med en som kjørte Win7.)

Lenke til kommentar

Vista SP2 kom vel nesten 2,5 år etter release av Vista (jan 2007 - mai 2009). På denne tiden har vel såpass mange irritert seg og klagd på dette OS at skaden allerede er skjedd (hvis noe blir lagt for hat er det "game over" og ryktet er spredd). Videre kom vel Win7 i oktober 2009.

 

Det kan godt enkes Vista SP2 er OK og det kan tenkes at det har fått et ufortjent rykte. 

Jeg har iallfall ikke vært imponert over det - det lille jeg har brukt det hos andre når jeg har hjulpet.

Windows ME er vel et par hakk værre da :p

Lenke til kommentar

Ringte MS kundeservice og forklart situasjonen, var ikke mulig å få den samme nøkkelen dessverre.. Eneste muligheten var å bestille replacement til 220 kroner og det gidder jeg ikke bruke på en PC fra 2009.

 

 

(..Er det lov å spørre om råd ang piratoperativsystem her? :p Gir opp..)

Heh, kunne tenkt å slengt windows 8 på den men orker som sagt ikke bruke penger på en pc fra 2009. Blææ.. 

Lenke til kommentar

Ønsker ikke Windows 10, PCn er gamingorientert fra 2009 (kostet 20.000+) så tror det holder med Windows 8 hvis jeg skal ha noe nyere enn windows 7, spesielt mtp drivere osv. I tillegg skal den selges for en 1000-lapp til en kamerat m ekstrautstyr (derfor den ble formatert, men rota jo til det), og han har null peiling på data (jeg har litt men greide å tulle formateringa fordi jeg glemte å skrive ned nøkkelen, *flau*), så må være noe varig. :)

Lenke til kommentar

Hoi, skal vi se.. Jeg har drevet og formatert PCn fra 100 mil unna, kompisen min som har styret det over tlf og den har stått på og formatert i natt. Nå står følgende på kommandolinja (formaterte via kommandolinja, se bilde).

Regner med det er for sent å avbryte og det bare er å trykke på enter, det er vel allerede formatert (?), men bare lurer på for sikkerhets skyld om det kan være noe jeg kan gjøre? Ikke mulig å gjøre om eller kansellere/lignende formateringa etter at man har skrevet YES og den har gått fra 0-100% i natt (spør nok dumt, men for sikkerhets skyld..:p)?

 

Se bilde over hvordan kommandolinja ser ut;

11215658_858711544207870_713237428_o.jpg

Lenke til kommentar

Hmm!! Lov å håpe.. Men det er skrevet Y for YES som du ser. Og han husker at den sto på 3% sist i gårkveld (der hvor det står Formatting 953867M). Så idag når han sjekket sto den nederste linja, PCn er ikke rørt siden han så den sto på 3% igår før han la seg. Han gjør ingenting før jeg er helt sikker her nå :p

EDIT: 3% sto det sist han husker etter linja på bildet hvor det står formatting blabla MB. Nederste linja er den som kom iløpet av natta, trolig etter den kom til 100%?

Endret av Frosken88
Lenke til kommentar

Ja, ok, det kan vel hende at den bare spør om navnet helt til slutt. (Har ikke formattert en partisjon på år og dag - det er enklere å slette hele partisjonen og opprette en ny, eller la installasjonsprogrammet gjøre det.)

 

Men en formattering vil jo aldri skrive over filene; den bare oppretter en ny filtabell på starten av disken, og oppgir (i tabellen) at den ikke finnes en eneste fil på disken. Men filene ligger der de, det er bare så vanskelig å finne dem igjen når man ikke har filtabellen å gå ut fra. Kanskje det går an å finne igjen noe ved hjelp av programvare som finner igjen slettede filer?

Men i hvilken fil finner man så Windows Product Key ...?

Lenke til kommentar

Hei. Det spørs om det i det hele tatt går da. Filer kan nok kanskje gjenoprettes, men problemet er jo om filene lar seg åpne etterpå. Enda mer usikker er jeg på om registerfiler lar seg gjenoprette.

Å gjenoprette disken skal nok godt gjøres siden at du faktisk har formatert harddisken. Hvis det er noe som eventuelt kan gjenoprettes, så er det filer.

 

Men jeg skjønner ikke helt greia her. Er det slik at du har solgt PC`en også har kjøper formatert PC`en på nytt igjen? Hvorfor isåfall gjør han dette? Hvis du da har solgt den PC`en for en sum og den ikke fungerer som den skal, så er du litt deep shit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...