Gå til innhold

starter bachelor i informatikk på uio til høsten, hva bør jeg lære meg for å få relevant deltidsjobb asap?


Anbefalte innlegg

Tldr:

 

Kommende informatikkstudent uten noe særlig tidligere erfaring lurer på hva raskeste veien til IT relatert deltidsjobb under studiene er, hva bør man lære seg ved siden av studiene?

 

Ikke så veldig kort om meg:

 

Jeg starter på en bachelor i informatikk (programmering og nettverk, uio) til høsten. Jeg vil om mulig få en deltidsjobb innen noe IT relatert, og lurer på hva man bør prøve å lære seg i tilegg til innføringsfagene (java innføring, matte, logiske metoder) for å få til det.

 

Målet er ikke først og fremst å tjene veldig mye per time, men mer å gjøre noe som er relevant for informatikkutdanningen og å ha kollegaer som driver med IT istedenfor SFO, kaffeservering eller barnehagedrift.

 

Jeg har spesielt interesse for webapplikasjoner og mobilutvikling for ios da det er noen prosjekter jeg har lyst til å gjøre på disse "plattformene". Jeg har ikke veldig lyst til å jobbe med microsoft "stacken". (Ikke at det er noe galt med å gjøre det det, jeg er bare veldig glad i osx/linux/open source.) Jeg vet mye bra er blitt laget i php og at mange veldig smarte mennesker bruker php vær dag, men jeg vil helst ikke jobbe med php.

 

Jeg kunne godt jobbet med kundesupport eller "QA"/kvalitetstesting, men er usikker på hvordan man kan få en sånn jobb. 

 

Jeg har ikke noe særlig kunnskaper å bygge på for øyeblikket, bare litt shell scripting (bash/python) og basic linux bruk/administrasjon, så jeg er veldig åpen for å fokusere på et hvilket som helst sett med web teknologier (eller, eventuelt, ios) som kan gi grunnlag for å få en jobb raskt.

 

Spørsmål:

 

På bakgrunn av dette er det kanksje mulig å svare på en eller flere av disse spørsmålene:

 

1. Er det noen forskjell i hvor lang tid det tar å bli kompetent nok til å være nyttig for en arbeidsgiver om man vil drive med mobilutvikling eller webutvikling (spesielt om man starter med front end utvikling).

 

2. Om jeg vil satse på webutvikling hva slags teknologier vil være mest relevante? Html, css og javscript sier seg jo selv, men hva slags rammeverk? Bør jeg kanskje satse på å lære meg frontend ting først? Kan Django være nyttig? Er ruby on rails mye per populært enn Django? Er node populært i Oslo/Norge?

 

3. Er det greit å spesialisere seg på ios eller må man nesten lære seg både android og ios utvikling om man skal jobbe med mobilutvikling?

 

4. Burde jeg også vurdere noe sysadmin relatert? Hvilken sertifiseringer vil i så fall være relevante? Er det noen særlig jobber der man administerer linux istendenfor windows?

Endret av aa91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.usit.uio.no/om/jobb/index.html

 

Ellers så kan jo et tips være å delta på type jobbmesser og nettverks-/bransje-arrangement for å komme i kontakt med mulige arbeidsgivere.  Vil tro det kommer invitasjoner av den typen i løpet av studieåret.

 

Ellers, hvis det er en gründerspire i deg og evt andre du blir kjent med under studietiden, hva med å forsøke å skape deres egen arbeidsplass?  (Flere firma som har startet på den måten....)

 

Interessen for faget er det viktigste, studiene vil sette det i system og lære deg gode teknikker, god dokumentasjon av kode og ellers nyttige prinsipper for god programmering og brukerdesign (mye "moderne" programvare virker å ha kastet god brukerdesign på båten, så har kommet til konklusjonen at det må være ganske mange profesjonelle programmerere som IKKE har gått på universitetet og dermed aldri har lært grunnleggende prinsipper for god brukerdesign)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips, almond og rune. Jeg vil prøve å være på utkikk etter jobbmesser og lignende og har nok en liten grunderspire i magen.

 

Jeg er fortsatt litt nysjerring på om det er mulig å si om jobbmuligheter etter ca. ett år med selvstudier innen frontend webutvikling vs. ios utvikling. Er et marked hetere enn det andre? Eller kanskje enten web eller ios teknologier rett og slett mer komplekse og krevende å lære seg? Er det mye det samme?

Endret av aa91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...