Gå til innhold

Ble Marshallhjelpen (Marshallplanen) finansiert med stjålet Nazi-gull?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Tidligere i uka gikk et program på History Chanel eller Nat. Geographic som jeg bare fikk fulgt halvveis med på. Med slik jeg oppfattet det, så hadde det seg slik at i krigens sluttfase når US Army stod inne i Tyskland, kom styrkene til General Patton over enorme mengder bortgjemt gull, sølv, og andre verdifulle skatter i et nærliggende gruve-system. Det dreide seg både om gullbarrer, gullmynter, etc. Og ble sagt at mye av dette ble fraktet til USA for å danne grunnlag til senere bistand til diverse europeiske land.(?)

 

Hvis det stemmer, er det i så fall annerledes enn det fleste av oss har lært, med at Marshallhjelpen nærmest var en oppofrende handling fra USA's sin side.

 

Noen som så hele programmet eller vet mer og evt. kan belyse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så hele programmet. Det jeg så, gikk på NRK (1 eller 2), men jeg følger med på nett. Serien heter Tilintetgjørelsen, men kanskje det du så, var et annet program om det samme? Serien ligger på nettet,  selv om noen episoder muligens er gått ut nå. Det var ikke noe mer informasjon om dette i programmet. 

 

Jeg kvakk til jeg også over dette. Tenk å lure Sovjet på denne måten. Det ble sagt at skattene ble funnet i en del av Tyskland som var Sovjets del etter avtale med de allierte. 

 

http://tv.nrk.no/serie/tilintetgjoerelsen/KOID28001514/sesong-1/episode-3

Lenke til kommentar

Amerikanerne brukte vel strengt tatt ikke Marshall-hjelpen utelukkende for å være snille. Dem stilte jo krav, og ville ha gjenytelser for denne hjelpen. Det virker som veldig mange tror at amerikanerne bare gjorde dette for å være snille, og ingenting annet..

 

Men hjelpen var langt fra betingelsesløs. Den innebar blant annet fjerning av handelsbarrierer, og økt grad av markedsøkonomi. Dette ville jo gagne USA økonomisk.

Lenke til kommentar

Jeg så hele programmet. Det jeg så, gikk på NRK (1 eller 2), men jeg følger med på nett. Serien heter Tilintetgjørelsen, men kanskje det du så, var et annet program om det samme?

 

Ja, var et annet program jeg så.

 

Googlet frem at det ble gjort funn av bortgjemte skatter i flere gruver (Aachen, Siegen), men største virker å ha vært i Merkers saltgruve, det det fantes både "nazi-guld og kunst" og gullbeholdningen tihørendel Tyske riksbanken, inkl. barrer og gullmark

 

En artikkel fra Spiegel (litt snålt oversatt med google translater) Der mener man dog at det meste er levert tilbake til rette eiere.

 

Gullrushet i saltgruven

 

annet syn

https://furtherglory.wordpress.com/2012/05/09/what-happened-to-germanys-gold-after-world-war-ii/

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...