Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere nettbrett i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg har en Golf IV stv med standard hovedenhet i bilen, og tenkte å installere et nettbrett inn i bilen med et 2-din kit.

Er det noen som har foretatt en slik installering i bilen sin?

Tenkte å installere dette nettbrettet, koble det opp mot en hub slik at jeg har mulighet til å bruke en ekstern mic for en bluetooth-løsning. Har også vurdert tanken med å installere et ryggekamera, men sliter med å skjønne hvordan denne skal konfigureres slik at den kun kommer på når en setter bilen i revers. Blir det å koble den opp mot ryggelysene?

Har sett på appen torque som henter "in real time"-informasjon fra bilens motor (forbruk, akselerasjon etc). Hvordan fungerer det egentlig, og vil det funke på en Golf IV?

Og til slutt har jeg tenkt på å installere et touchpad, som kan kobles opp mot nettbrettet og plasseres ved armlene/midtkonsollen. Finnes det en slik løsning? Blir noe ala i nye Lexus nh300. Synes det blir litt farlig med direkte berøring mens man kjører.

Har også tenkt å skifte nåværende ratt til multifunksjonsratt, spesielt for å kunne styre lyden på nettbrettet.

Er det noen som har erfaring, eller tips og triks å anbefale? Har aldri gjort noe ala dette før, så hadde satt stor pris på hjelp.

Har tenkt på nexus 7 (liten og bra nok nettbrett føler jeg) til dette. Er det eventuelt noe annet jeg bør vurdere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Jeg har en Golf IV stv med standard hovedenhet i bilen, og tenkte å installere et nettbrett inn i bilen med et 2-din kit.

Er det noen som har foretatt en slik installering i bilen sin?

Tenkte å installere dette nettbrettet, koble det opp mot en hub slik at jeg har mulighet til å bruke en ekstern mic for en bluetooth-løsning. Har også vurdert tanken med å installere et ryggekamera, men sliter med å skjønne hvordan denne skal konfigureres slik at den kun kommer på når en setter bilen i revers. Blir det å koble den opp mot ryggelysene?

Har sett på appen torque som henter "in real time"-informasjon fra bilens motor (forbruk, akselerasjon etc). Hvordan fungerer det egentlig, og vil det funke på en Golf IV?

Og til slutt har jeg tenkt på å installere et touchpad, som kan kobles opp mot nettbrettet og plasseres ved armlene/midtkonsollen. Finnes det en slik løsning? Blir noe ala i nye Lexus nh300. Synes det blir litt farlig med direkte berøring mens man kjører.

Har også tenkt å skifte nåværende ratt til multifunksjonsratt, spesielt for å kunne styre lyden på nettbrettet.

Er det noen som har erfaring, eller tips og triks å anbefale? Har aldri gjort noe ala dette før, så hadde satt stor pris på hjelp.

Har tenkt på nexus 7 (liten og bra nok nettbrett føler jeg) til dette. Er det eventuelt noe annet jeg bør vurdere?

Har ikke montert noe sånt selv, men sett flere videoer på youtube som omfatter dette :)

Er også enkelte produsenter som lager monteringsløsninger for biler, men tror dem stort sett holder seg til ipad.

Men husker å ha lest en post på forumet her, hvor en monterte Nexus 7 (husker ikke helt hvilken versjon, men tror det var den nyeste), i en bil.

Han laget vel holder selv, koblet opp USB hub med både handsfree, dab, og noe styring av funksjoner.

Tror han koblet opp ryggekamera også.

Men ang Torque, dette fungerer fint, så lenge bilen har OBD2 tilkobling (mener dette ble ganske standard rundt 1995, men tror ihvertfall alle biler nyere enn 2001 har dette ;)

Skrevet (endret)

Da har jeg fått ordnet følgende ting:

2-Din adapter til Golf IV

OBD 2-adapter

Og dette kommer snart på plass: 

Nexus 7

Har per dags dato denne 2-din spilleren i bilen:

http://img2.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/7221/7221641-vw-mcd-dx-navigace-do-golf4-passat-b5-sharan-1.jpg

Da har jeg fått satt opp koblingsskjemaet, og jeg tenker det blir seende slik ut som i bilde vedlagt.

Det jeg da trenger er:

- Power-supply til hub + nettbrett (strømadapter til sigarettenner)

- Otg y-kabel

- En USB-hub med 1 input og minimum 4 output

- Ekstern trådløs mic (koblet opp mot usb-hub)

- Ekstern touchpad (koblet opp mot usb-hub)

- Ekstern ryggekamera (koblet opp mot usb-hub)

- Dab-radio adapter (koblet opp mot usb-hub)

- Forsterker

- ISO-adapter

Det jeg sitter med av spørsmål da er følgende:

1) Er det mulig å både lade og "opprettholde" koblingen opp mot USB-huben samtidig via en otg y-kabel fra Nexus 7? Eller vil den kun gjøre en av tingene? 

2) For  få til en trådløs mic installert, så må jeg vel bruke usb-huben? For hvis jeg bruker forsterkeren så vil vel det være kablet løsning. Riktig?

3) Hvordan få ryggekameraet til å kun komme på når man setter bilen i revers? 

4) Vil ikke bilbatteriet tappes om jeg ikke har en on/off-knapp på strømadapteren? Jeg har nemlig muligheten til å både lade mobilen + bruke spilleren selv når tenningen er skrudd av. Tror nemlig GOLF IV ikke har en automatisk "power off"-funksjon selv når tenningen er slått av.

post-193989-0-11068400-1432572342_thumb.jpg

Endret av usmaaan
Skrevet (endret)

4) Vil ikke bilbatteriet tappes om jeg ikke har en on/off-knapp på strømadapteren? Jeg har nemlig muligheten til å både lade mobilen + bruke spilleren selv når tenningen er skrudd av. Tror nemlig GOLF IV ikke har en automatisk "power off"-funksjon selv når tenningen er slått av.

Dette kan du fikse ved å sette opp et relé i sikringsboksen, som styres av tenning.

En annen ting du burde ha i bakhodet, er at det kan hende OBD2-porten også har spenning når tenningen er av. Jeg kjøpte et OBD2-bluetoothadapter fra eBay en gang og lot det stå i etter jeg var ferdig å teste det, neste morgen var batteriet på bilen flatt :p Kan muligens fikses på samme måte.

Endret av TMB
Skrevet (endret)

Lur løsning, tror jeg går for den, jeg. :)

Er det noen som har peiling på om koblingskjemaet jeg har satt opp har noen mangler eller bør settes opp annerledes? Samt om det er noe jeg mangler i innkjøpslisten?

Har ikke spesielt med erfaring fra dette området, så det hadde vært hyggelig med grønt lys fra noen kyndige før jeg kickstarter prosjektet!

Endret av usmaaan
Skrevet

skrev et langt inlegg, men det slettet seg, derfor veldig kort:

1. ja, men kun med custom kernel, eks Timur's for 1. og 2. gen nexus 7 http://mehrvarz.github.io/nexus-7-usbrom/

2. ja, kanskje bt ev?

3. idk, kanskje tasker https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&hl=nodenne burde du ha uansett, men avansert app

4, finn noe som går av på med tenning, hos meg gjør sigarettuttaket det, men ikke på alle bilder.

Og til slutt skal jeg gi deg et godt tips, nesten ingen 12v->5v USB ladere greier etter min erfaring å drive dette, enten lader dem ut nettrettet (står lader, men greier ikke levere mer strøm en nettbrettet bruker, dermed går det 100%-99%-98% osv), eller dem slutter å virke.

Eneste akseptable jeg har funnet er faktisk denne: http://www.ebay.com/itm/Car-Charger-DC-9V-12V-24V-35V-to-3-6V-4-USB-Step-down-Power-Supply-Module-Board/390907406031?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3Df100d70095b04af5a67e54709d13e169%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D391152368129&rt=nc

Tror det er en veldig fordel å bruke enten høyre eller venstre del da disse er "linket", jeg skal ikke gå innpå hvorfor da jeg ikke har den eletriske kunnskapen, men jeg hørte det, og det fungerte bedre i praksiss.

Jeg har støtt på mange utfordringer, men de-lading er definnetivt det som har tatt 90% av prosjekt-tiden min.

Skrevet

En BannanaPi kunne kanskje vært en alternativ løsning?? Det fungerer finfint opp mot bilspiller, og er veldig billig. Hele oppsettet jeg monterte sist, kostet ca 1000kr, med touch skjerm, gps, BT, ryggekamera osv osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...