Gå til innhold

Optimalisering/vedlikehold av Z-Wave?


Anbefalte innlegg

Etter bytte til UZB1 undrer jeg på om det er noe nytt ang. vedlikehold?

 

HomeSeer sin Z-wave plugin skal nå optimalisere alt automatisk, så det gamle regimet om å "optimalisere med hell 4 ganger etter hverandre" skal være over. :)

 

I loggen mener jeg at jeg så noen tilsa at det gikk en rutine om natten, selvsagt finner jeg de ikke igjen.

 

Ja, det er jo det z-health skal gjøre automatisk for deg i teorien hvis du har den aktivert. Men etter hva jeg har lest på forumet så fungerer ikke denne funksjonen helt knirkefritt i HS3 og kan gjøre vondt værre.

 

Vet du om dette har blitt bedre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hva viser loggen når den går orange?

 

 

Det skjedde igjen nå i kveld:

 

UZB: The UZB interface did not respond to the request for the HomeID and Node - it may be disconnected or malfunctioning (2).

 

Det er første logg-oppføring. Jeg klikker på orange, det blir delvis rødt, klikker igjen og det blir etterhvert kjørt z-wave i fleng.

 

Kan jo teste en annen USB-port, evt. endre COM-port hvis du tror det kan være nødvendig.

 

Samtidig så jeg at Moskus kjører Z-Wave-adapter på ethernet.

 

:ohmy:

Lenke til kommentar

 

Hva viser loggen når den går orange?

 

 

Det skjedde igjen nå i kveld:

 

UZB: The UZB interface did not respond to the request for the HomeID and Node - it may be disconnected or malfunctioning (2).

 

Det er første logg-oppføring. Jeg klikker på orange, det blir delvis rødt, klikker igjen og det blir etterhvert kjørt z-wave i fleng.

 

Kan jo teste en annen USB-port, evt. endre COM-port hvis du tror det kan være nødvendig.

 

Samtidig så jeg at Moskus kjører Z-Wave-adapter på ethernet.

 

:ohmy:

 

 

Hva med å kjøpe deg en reserve UZB (koster jo bare 300kr) og kjøre en backup over på den?

Iblis:

Sa du noe om firmware versjoner og ting som ikke gikk så bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva viser loggen når den går orange?

 

 

Det skjedde igjen nå i kveld:

 

UZB: The UZB interface did not respond to the request for the HomeID and Node - it may be disconnected or malfunctioning (2).

 

Det er første logg-oppføring. Jeg klikker på orange, det blir delvis rødt, klikker igjen og det blir etterhvert kjørt z-wave i fleng.

 

Kan jo teste en annen USB-port, evt. endre COM-port hvis du tror det kan være nødvendig.

 

Samtidig så jeg at Moskus kjører Z-Wave-adapter på ethernet.

 

:ohmy:

 

 

Hva med å kjøpe deg en reserve UZB (koster jo bare 300kr) og kjøre en backup over på den?

Iblis:

Sa du noe om firmware versjoner og ting som ikke gikk så bra?

 

 

Jeg har gjort litt testing hjemme nå med 2 stk. UZB1 kontrollere med klonet nettverk, men med forskjellig firmware versjoner 5.04 og 5.06.

 

HS3 Z-Wave plugin er siste "stabile" versjon 3.0.1.66.

 

Med firmware versjon 5.04 så får jeg ofte denne feilmelding når jeg restarter z-wave pluginen:

UZB: The UZB interface did not respond to the request for the HomeID and Node - it may be disconnected or malfunctioning

Restarter jeg pluginen igjen så går det som oftest greit.

 

Siden dette er ganske random så virker det for meg som om det har noe med hvor mye trafikk som står i kø på z-wave nettverket i det øyeblikket HS3 kobler seg til UZB1 kontrolleren og av den grunn går glipp av viktige telegrammer fra kontrolleren slik som HomeID osv.

 

Dette er kun en vag teori fra min side.

 

Med siste UZB1 firmware versjon 5.06 ser det ut til at de har fikset dette problemet da jeg etter 10+ forsøk ikke greier å gjenskape denne feilmeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vage teorier er helt OK.

 

http://www.z-wave.me/index.php?id=14 er det stedet å laste ned ny firmware fra?

 

Firmware Update Tool hørtes riktig ut, men det var ingen .exe fil.

 

Nei, dette er for den gamle z-sticken til z-wave.me og fungerer ikke med UZB1.

 

Eneste måten å oppgradere firmware på UZB1 er gjennom Z-Way programvaren.

 

Du finner 5.06 firmwaren i siste stabile versjon av Z-Way-Server som er v2.2.2. Problemet er bare at denne utgivelsen enda ikke har blitt portet til windows så du må installere den på enten en Raspberry Pi med Raspbian (enklest) eller på en PC/VM med Ubuntu/Debian. 

Lenke til kommentar

Er det mulig å finne ut av hvilken firmware UZB1 har via HS3, eller må man da også bruke Z-WAY? jeg mener jeg oppgraderte firmware førjeg begynte, men husker ikke helt. Jeg vil helst slippe styret med å sette opp Z-Way dersom jeg ikke trenger.

 

Kan man oppgradere firmware uten å miste informasjonen man har på stick'en?

 

Det du sier er altså, at dersom man har 5.06 på begge UZB1, kan man kopiere over fra den ene til den andre og ha en som sikkerthetskopi?

Lenke til kommentar

Er det mulig å finne ut av hvilken firmware UZB1 har via HS3, eller må man da også bruke Z-WAY? jeg mener jeg oppgraderte firmware førjeg begynte, men husker ikke helt. Jeg vil helst slippe styret med å sette opp Z-Way dersom jeg ikke trenger.

 

Firmware versjonen på UZB1 kan du finne i loggen når du starter Z-Wave pluginen som vist på bildet under:

 

post-345673-0-39989900-1461250016_thumb.png

 

Kan man oppgradere firmware uten å miste informasjonen man har på stick'en?

 

Det du sier er altså, at dersom man har 5.06 på begge UZB1, kan man kopiere over fra den ene til den andre og ha en som sikkerthetskopi?

 

Ja, dette er ikke noe problem, men dette er også støttet i tidligere versjoner og er ikke unikt til 5.06.

 

OK, jeg hadde satt stor pris på et tips når Windows utgaven finnes.

 

De fremmedordene du nevner skal ikke jeg prøve meg på...  :confused:

 

Ha en fin dag!

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg for dette da jeg akkurat fikk den samme feilmeldingen på 5.06 nå som jeg restartet pluginen for å ta et bilde av loggen til denne posten. Så problemet er fortsatt der med nyeste firmware. :(

 

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet HomeSeer support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...