Gå til innhold

Optimalisering/vedlikehold av Z-Wave?


Anbefalte innlegg

Hm., litt grå hår her.

 

Jeg har gjort som Fermate, addet alle enhetene foran PC. Da sitter jeg godt, får se meldingen på skjermen at alt er OK osv.

 

Så leser jeg at Moskus tusler rundt i huset med USB-stikken og adder, dermed får alle enhetene vite hvor naboene er.

 

Det skal være den korrekte fremgangsmåten.

 

Moskus sier mye klokt, blant annet at han har kjørt Full Optimize på alle nodene sine - 4 ganger.

 

I den laaange-tråden ble dette diskutert for noen mnd. siden, jeg lager en egen tråd for ettertiden og slik jeg får svar på det jeg lurer på.

 

Hva er best practise for vedlikehold av Z-Wave?

 

Fermate nevnte en helautomatisk prosess - det høres ut som noe for meg. :confused:

 

Jeg fortsetter nok med å legge til enhetene i labben foran PC, men hvordan kan jeg reparere "skaden" som allerede har skjedd?

 

Det fungerer jo nå også, men noen forsinkelser er det jo samt andre pussige ting som jeg håper å bli kvitt. :hmm:

 

Full optimize 4 ganger og så en optimize? Begynne med enhetene nærmest serveren og så jobbe seg utover. Stemmer ikke det?

 

+

 

Backup av Z-Wave kontrolleren, må jeg tenke på det? Eller ligger det i Homeseer? Tenker hva-hvis-hvordan siden jeg nå er helt avhenging av automatikken.

 

+

 

Notat for ettertiden; Grunnkurs i assosiasjon av professor Moskus: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1652322&do=findComment&comment=22347848

 

Takk for hjelpen.

 

M.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du add'er noden på "Fermate sin måte" eller "min måte" har absolutt ingenting å si. De blir inkludert i nettverket uansett. Fordelen med "min måte" er at det er mye enklere å add'e ferdig montert utstyr fordi du slipper å ta det ut.

 

Det finnes heller ingen "helautomatiske prosesser" som løser dette (mens vi venter på at HS3 sin Z-health skal virke igjen).

 

 

Når du er ferdig så kjører du Optimize Nodes 4 ganger. Så kjører du en Full Optimize.

Så enkelt. I utgangspunktet. ;)

 

 

Backup av Z-wave controlleren kan du bare glemme hvis den heter Z-stick. Det er ikke mulig. Derfor ønsker vi oss Z-net.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du add'er noden på "Fermate sin måte" eller "min måte" har absolutt ingenting å si. De blir inkludert i nettverket uansett. Fordelen med "min måte" er at det er mye enklere å add'e ferdig montert utstyr fordi du slipper å ta det ut.

På dette området er Moskus og jeg veldig uenige og dette har vi diskutert før i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=292&do=findComment&comment=22302666

 

Selv så mener jeg at Moskus sin fremgangs måte er den riktige måten å gjøre det på da modulen vil informere de andre nodene i nettverket hvor den er og hvilke naboer den bør bruke med en gang. Selv om du kjører optimize etterpå som kun har en eneste oppgave om å gjøre akkurat dette (informere de andre nodene i nettverket hvor den er og hvilke naboer den bør bruke) så er det ikke alltid dette fungerer optimalt for de andre nodene (spesielt med batteri noder). Derfor mener jeg at du bør gjøre det riktig med en gang for å minske feil i mesh nettverket ditt.

 

Selv nå som jeg bruker UZB1 som ikke har en egen inkluderings knapp og må alltid være koblet til maskinen så bruker jeg isteden Network Wide Inclusion (NWI) når jeg legger til nye noder slik at jeg alltid inkluderer nodene på sin opprinnelige plass. For testing og "leking" med nye noder så bruker jeg alltid dev-boksen min til slik før jeg flytter noden over til produksjons nettverket.

 

En annen ting som er viktig å følge med på er at du ikke har noen "fantom" noder på kontrolleren din. Det vil si noder som fortsatt er inkludert i kontrolleren, men som fysisk ikke er til stede. Dette kan ha en stor negativ effekt på mesh nettverket ditt da kontrolleren vil prøve å kommunisere med denne fantom noden uten hell som igjen skaper en del negativ trafikk på nettverket ditt.

 

For å finne ut om du har fantom noder på kontrolleren i Homeseer og deretter slette dem er veldig lett:

 

Naviger deg til PLUG-INS/Z-Wave/Node Information (det kan ta noe tid før siden loader avhengig av hvor mange noder du har).

 

Gå igjennom node listen og forsikre deg om at hver eneste node har en fysisk enhet. Skulle du være så uheldig å finne en node som ikke har en fysisk enhet så må du slette den på følgende vis:

 

Trykk på fantom noden slik at du kommer til z-wave konfigurasjons siden.

 

post-345673-0-73830700-1432139397_thumb.png

 

Trykk så på "Remove Node".

 

post-345673-0-44347800-1432139406_thumb.png

 

Du vil helt sikkert få en feil melding om at noden IKKE ble fjernet fra kontrolleren. Gjenta dette en 3, 4 ganger bare for å være på den sikre siden (feilmeldingen får du som regel hver gang).

 

Når dette er gjort så må du restarte z-wave kontrolleren din. Naviger deg til PLUG-INS/Z-Wave/Controller Management. Under Z-Wave Interfaces så velger du kontrolleren din og fra Actions drop-down menyen så velger du Restart THIS interface.

 

post-345673-0-32519700-1432140060_thumb.png

 

Når dette er gjort så restarter du Homeseer.

 

Hvis du nå går på "Node Information" siden igjen så skal forhåpentligvis fantom noden være borte.

Endret av _iblis_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv så mener jeg at Moskus sin fremgangs måte er den riktige måten å gjøre det på da modulen vil informere de andre nodene i nettverket hvor den er og hvilke naboer den bør bruke med en gang. Selv om du kjører optimize etterpå som kun har en eneste oppgave om å gjøre akkurat dette (informere de andre nodene i nettverket hvor den er og hvilke naboer den bør bruke) så er det ikke alltid dette fungerer optimalt for de andre nodene (spesielt med batteri noder). Derfor mener jeg at du bør gjøre det riktig med en gang for å minske feil i mesh nettverket ditt.

 

Det er akkurat dette jeg stusser på, for jeg har ikke funnet noen andre enn du som sier at det er slik. Når du inkluderer en node i nettverket så er det så vidt jeg forstår KUN det som skjer, altså at controlleren og noden blir enige om å snakke sammen, og det er derfor optimalisering er så viktig i etterkant.

 

Hvis det var slik du beskriver ville det være umulig å få til et godt mesh-nettverk uten å måtte bruke en batteridrevet USB-stick som Z-stick II. NWI er jo ikke blitt skikkelig stabilt før nå med Plus så vidt jeg forstår fra de som herjer med slikt.

 

Det er mulig det er program-spesifikt?

 

 

 

Men siden du er her: UZB1 støtter encryption og låser, sant?

Lenke til kommentar

 

Det er akkurat dette jeg stusser på, for jeg har ikke funnet noen andre enn du som sier at det er slik. Når du inkluderer en node i nettverket så er det så vidt jeg forstår KUN det som skjer, altså at controlleren og noden blir enige om å snakke sammen, og det er derfor optimalisering er så viktig i etterkant.

 

Du har helt rett i at når du inkluderer en node i nettverket via kontrolleren så er det KUN det som skjer. Men når du skal importere/synke denne noden fra kontrolleren til f.eks HS så vil den også samtidig sette rutene til nabolaget for denne noden (dette kan du lett se i HS loggen når du importerer). Så hvis du da importerer noden i HS fra testbenken din og deretter flytter den til et annet sted så vil rutene til noden bli feil og du må da prøve å optimalisere noden for sin nye plassering i HS. Dette mener jeg er en dårlig praksis for z-wave nettverket ditt og bør unngås hvis mulig. Dette gjelder også hvis USB kontrolleren er i SerialAPI modus og du inkluderer noder via HS.

 

Det med at du skal optimalisere rutene 4 ganger etter importering er en HS ting og ikke vanlig prosedyre på andre systemer (ikke at jeg mener det er feil av den grunn).

 

Og nå er det ikke bare jeg som sier at det er slik:

 

Klippet fra http://www.vesternet.com/resources/technology-indepth/understanding-z-wave-networks

 

Challenges in Typical Network Configurations

Z-Wave network typically starts as a small network that is extended as and when you need. A small network may consist of a remote control and a couple of switches or dimmers. The remote control acts as primary controller and includes and controls the switches and dimmers.

During inclusion the dimmers and switches should be installed at their final location, to ensure that a correct list of neighbours will be recognised and reported.

This type of network configuration works well as long as the remote control can reach all switches and dimmers directly (the node to be controlled is “in range”). If the controlled node is not in range, the user may experience delays, because the remote control needs to detect the network structure first before controlling the device.

In case a device was included and moved afterwards to a new position, this particular device can only be controlled by the remote control if it is in direct range. Otherwise the communication will fail, because the routing table entry for this particular device is wrong and the remote control is not able to do a network scan at the moment of operation.

 

 

Hvis det var slik du beskriver ville det være umulig å få til et godt mesh-nettverk uten å måtte bruke en batteridrevet USB-stick som Z-stick II. NWI er jo ikke blitt skikkelig stabilt før nå med Plus så vidt jeg forstår fra de som herjer med slikt.

 

Det er mulig det er program-spesifikt?

 

Nå sier jeg heller ikke at det er verdens undergang hvis du flytter nodene dine rundt, men god praksis er det ikke.

 

Når jeg nå leser det jeg selv skrev om at jeg inkluderer alle nye noder med NWI så ble det ordlagt feil. 80% av nodene mine er inkludert på vanlig måte via software (UZB1 i SerialAPI modus). På de resterende nodene hvor distansen er for stor så bruker jeg NWI for å inkludere de. Fibaro har hatt støtte for NWI i sine moduler fra dag 1 og blir brukt i programvaren til HC2 kontrolleren deres.

 

Jeg har kun brukt NWI med UZB1 (som er Gen5/Plus) da denne ikke er batteridrevet slik som z-stick2. Så om det er mere stabilt med Plus eller ikke kan jeg ikke svare på. Men som du selv sier så må dette støttes av programvaren. Selv så bruker jeg Zensys Tools som støtter NWI for å inkludere noder til UZB1.

 

 

Men siden du er her: UZB1 støtter encryption og låser, sant?

 

Ja, så klart den gjør det. Men jeg vet av erfaring at du ikke tar alt jeg skriver for god fisk så da måtte jeg fyre opp en HS VM og teste bare for å være på den sikre siden. :D

 

Her er beviset: 

 

post-345673-0-60365900-1432152142_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at når du inkluderer en node i nettverket via kontrolleren så er det KUN det som skjer. Men når du skal importere/synke denne noden fra kontrolleren til f.eks HS så vil den også samtidig sette rutene til nabolaget for denne noden (dette kan du lett se i HS loggen når du importerer). Så hvis du da importerer noden i HS fra testbenken din og deretter flytter den til et annet sted så vil rutene til noden bli feil og du må da prøve å optimalisere noden for sin nye plassering i HS. Dette mener jeg er en dårlig praksis for z-wave nettverket ditt og bør unngås hvis mulig. Dette gjelder også hvis USB kontrolleren er i SerialAPI modus og du inkluderer noder via HS.

Hmmm! Det er såpass lenge siden jeg har brukt Import av noder fra controller at jeg ikke husker hvordan det er i HS3. Det er faktisk mulig jeg ikke har gjort det i HS3. Men jeg mener det var ikke slik i HS2.

 

Eller for å si det på en annen måte: Det stod iallfall ikke i loggen i HS2 som jeg husker, det betyr ikke at det ikke skjedde... :D

 

 

Det med at du skal optimalisere rutene 4 ganger etter importering er en HS ting og ikke vanlig prosedyre på andre systemer (ikke at jeg mener det er feil av den grunn).

Dette er tatt direkte fra Rich (dvs. Mr. Z-wave hos HomeSeer), og er fremdeles gjeldende praksis så vidt jeg kan se. Grunnen er enkel: Det er 4 forskjellige ruter til hver enhet fra master controller, og hvis du optimaliserer 4 ganger etter hverandre, så har du fjernet alle de gamle rutene i controlleren med nye, fungerende ruter. Altså vil dermed opprinnelig plassering, uansett om den er ny node i nettverket eller eksisterende node som flyttes, være uten betydning. Etter den fjerde gangen skal det kjøres en Full Optimize hvor retur-rute settes (det er kun én av dem).

 

Jeg er alltid usikker på om "optimize 4 times" betyr 3 "optimize" og 1 "full optimize", eller "4 optimize" ettefulgt av en full... Men hvis man kjører 4 så er man iallfall på den sikre siden.

 

 

Når jeg nå leser det jeg selv skrev om at jeg inkluderer alle nye noder med NWI så ble det ordlagt feil. 80% av nodene mine er inkludert på vanlig måte via software (UZB1 i SerialAPI modus). På de resterende nodene hvor distansen er for stor så bruker jeg NWI for å inkludere de. Fibaro har hatt støtte for NWI i sine moduler fra dag 1 og blir brukt i programvaren til HC2 kontrolleren deres.

 

Jeg har kun brukt NWI med UZB1 (som er Gen5/Plus) da denne ikke er batteridrevet slik som z-stick2. Så om det er mere stabilt med Plus eller ikke kan jeg ikke svare på. Men som du selv sier så må dette støttes av programvaren. Selv så bruker jeg Zensys Tools som støtter NWI for å inkludere noder til UZB1.

HomeSeer støtter også NWI. Husker ikke når det ble introdusert, men jeg mener det var relativt tidlig.

 

De påstår også at de er den eneste med Z-wave Plus sertifisert programvare, men vi får se hvor lenge de er det.

 

 

 

Men siden du er her: UZB1 støtter encryption og låser, sant?

 

Ja, så klart den gjør det. Men jeg vet av erfaring at du ikke tar alt jeg skriver for god fisk så da måtte jeg fyre opp en HS VM og teste bare for å være på den sikre siden. :D

 ps://www.diskusjon.no/public/style_images/master/attachicon.gif] Screen Shot 2015-05-20 at 22.01.26.png

 

Se det, ja! :)

Har ingenting med god fisk å gjøre, men jeg vil være helt bombesikker før jeg evt. bytter. ;)

 

Mitt største ankepunkt mot Z-stick2 er at backup er umulig (noe som jeg får grå hår av å tenke på). Hvordan er det med UZB1?

Lenke til kommentar

Igjen takk til dere begge for nyttige innspill for ettertiden.

 

Backup av Z-wave controlleren kan du bare glemme hvis den heter Z-stick. Det er ikke mulig. Derfor ønsker vi oss Z-net.

 

Fremmedord..., men:

 

http://store.homeseer.com/store/HomeSeer-Z-NET-Remote-Z-Wave-Interface-P1902.aspx

 

Hvis jeg googlet meg frem til riktig dings så gleder jeg meg også til det.

 

På dette området er Moskus og jeg veldig uenige og dette har vi diskutert før i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=292&do=findComment&comment=22302666

 

+

 

Gå igjennom node listen og forsikre deg om at hver eneste node har en fysisk enhet. Skulle du være så uheldig å finne en node som ikke har en fysisk enhet så må du slette den på følgende vis:

 

Tar frem popcornet når Moskus blir uenig.  :dremel:

 

Det var noe gammel dritt ja, men nå er det borte. Takk.

Lenke til kommentar

Nei, når det gjelder Z-wave så kan du stole minst like mye på _iblis_ som meg, sannsynligvis mer.

 

Jeg begynte å bruke HomeSeer før Z-wave, og da jeg gikk over (fra X10 til Z-wave) så jeg heller ingen grunn til å bytte programvare. Men det betyr også at mye av min Z-wave kunnskap er spesifikt til HomeSeer. Det jeg vet om optimalisering av nettverk er jo også hentet derfra, men når Rich og Rick forklarer grunnlaget til hvorfor HomeSeer fungerer slik det gjør, så lærer man også noe om Z-wave generelt, som at f.eks. hver node har 4 ruter til controlleren.

 

Det er et bevisst valg at HomeSeer ikke optimaliserer noder "automatisk". Derfor introduserte de også "Z-health" i HS2. Denne finnes også i HS3, men de har ikke prioritert tid på å fikse den enda (men det er lenge siden jeg har sjekket, kanskje jeg må sjekke igjen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er veldig usikker på om den fungerer, men siden Fermate sa at den var OK så skrudde jeg den på.

 

I tillegg har jeg vel oppgradert Homeseer og Z-Wave plug-ins, nå fungerer alt OK men det er en irriterende 2 minutters delay på alt jeg gjør.

 

Kona freser og jeg ligger lavt i terrenget, håper på h(g)jemmekontor i morgen ellers blir det bråk i helga.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Nei, jeg skrudde på automatikken.

 

Z-Wave blir nå til 3.0.1.16, den var .11.

 

Selve Homeseer er .187.

 

Det ser forøvrig ut til at Fibaro reagerer kjapt, mens Nexa har plutselig blitt treige. Booter osv. i morgen så blir det nok OK igjen.

 

:dremel:

 

EDIT: Takk...

Endret av Morgens
Lenke til kommentar

God morgen Moskus.

 

Ser ingenting i loggen jeg, men... noe har skjedd den siste uken.

 

Iconene på bryterne er ny i HS, antar at den ble oppgradert.

 

gLEM DET JEG SA OM nEXA, DET ER qEES JEG MENTE. Alt Z-Wave selvsagt.  :wee:

 

Sofa tak, Sofa IKEA og Sofa vegg som er på Qees er de som er blitt treige, mens f.eks. Spisebord kongle reagerer lynkjapt sammen med alle andre Fibaro enheter.

 

Kjører en "trådtittel" etter lunsj.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...