Gå til innhold

Bygge en billig server til heimebruk


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

skal bygge en billig server og tenkte kjøre win 8.1 på denne i heimen. Er ikkje allverden behov for server-finessene som windows server tilbyr, så like greit med 8.1 tenker eg. 

Skal i hovedsak brukast til streame via Plex, og lagre film, bilder etc. Remote access er greit å ha, men det gjer ein vel via windows. Tenker i utgangspunktet 4 x 3TB, backup av bilder og private filmer er einaste eg treng backup av. 

 

Har sett litt på diverse tråder her, men har i mi tid kun bygga vanlig PC og med server stiller ein gjerne andre krav. Skal stå i bod, som til tider kan bli litt varm. Ingen naturlig kjøling der dessverre. Viftestøy og størrelse på kabinett har ikkje så mykje å sei. Pris: usikker, men billig er gjerne bra nok. 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
810299.jpg ASUS AM1M-A, Socket-AM1 m-ATX, DDR3, 1xPCIe-x16, SATA 6Gb/s, GbLAN, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI
Varenr.:810299
Lagerstatus: 14 stk. på lager.
Slett produkt
-  +
379,00 379,00 809078.jpg AMD Athlon 5350 Socket-AM1, Quad Core, 2.05GHz, 2MB, 25W, 28nm, Radeon R3-series, Boxed w/fan
Varenr.:809078
Lagerstatus: 19 stk. på lager.
Slett produkt
-  +
499,00 499,00 815149.jpg In Win EM040 Mini Tower Sort Vifte støtte: Front: 1x 92mm, Bak:1x 92/120mm, mATX, 2x USB 3.0
Varenr.:815149
Lagerstatus: 16 stk. på lager.
Slett produkt
-  +
399,00 399,00 806503.jpg Fujitsu 4GB (1x4GB) 2Rx8 L DDR3-1600 MHz ECC, Til RX100 S8, TX140 S2
Varenr.:806503
Lagerstatus: 7 stk. på lager.
Slett produkt
-  +
599,00 599,00

 

Men oppdaga at hovedkortet ikkje støtter ECC? Og skjermkort, der fungerer vel det meste, det samme med strømforsyning? (av eit merke med ein viss kvalitet kanskje).

Lenke til kommentar

Handlevogn       Antall Pris Totalt 810299.jpg ASUS AM1M-A, Socket-AM1 m-ATX, DDR3, 1xPCIe-x16, SATA 6Gb/s, GbLAN, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI

Varenr.:810299
Lagerstatus: 14 stk. på lager.

Slett produkt

-  +

379,00 379,00 809078.jpg AMD Athlon 5350 Socket-AM1, Quad Core, 2.05GHz, 2MB, 25W, 28nm, Radeon R3-series, Boxed w/fan

Varenr.:809078
Lagerstatus: 19 stk. på lager.

Slett produkt

-  +

499,00 499,00 815149.jpg In Win EM040 Mini Tower Sort Vifte støtte: Front: 1x 92mm, Bak:1x 92/120mm, mATX, 2x USB 3.0

Varenr.:815149
Lagerstatus: 16 stk. på lager.

Slett produkt

-  +

399,00 399,00 490611.jpg Crucial DDR3 1066MHz 4GB, CL7, ECC 1.5V, 512Meg x 72, 240pin

Varenr.:490611
Lagerstatus: 25 stk. på lager.

Slett produkt

-  +

579,00 579,00 757763.jpg WD Red 3TB NAS Harddrive SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 3.5", 24x7 reliability, IntelliPower,

Varenr.:757763
Lagerstatus: 100+ stk. på lager.

Slett produkt

-  +

1.239,00 2.478,00 818994.jpg Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD

Varenr.:818994
Lagerstatus: 100+ stk. på lager.

Slett produkt

-  +

479,00 479,00 751689.jpg Gainward GeForce GT 610 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "SilentFX", SDDR3, DVI, native-HDMI, HDCP, Heatsink

Varenr.:751689
Lagerstatus: 13 stk. på lager.

Slett produkt

-  +

419,00 419,00

 
  • Totalt:
 
  • 5.232,00
  •  
 
 
Takk for hjelp siDDis.
Ser det greit ut no? Tenker å fylle på med fleire harddisker etter kvart. 
Skjermkort og strømforsyning: fant berre noko billig. Good/bad? Evt noko anna eg har gløymt? Følger med 2 kabler til hdd med hovedkortet. Kjøler til CPU følger vel med. 
 
Edit: skjermkort er vel ikkje nødvendig når eg studerer amd apu-en. Smart :-)
Endret av kizzykazz
Lenke til kommentar

Hvilke tjenester skal du kjøre? Der finnes flere måter å kjøre Plex server på. Ymse Linux-distroer f.eks, og disse er ofte gratis (og stabile).
Selv kjører jeg ClearOS, som kan brukes til det aller meste (ruter, brannmur, proxy, antivirus, innholdsfilter/spamfilter, epostserver, torrent-server, Plex-server, m.m. Du slår bare på de tjenestene du vil bruke, så du kan få den til å fungere rent som en Plex-server, om du vil det. Den betjenes normalt kun via et web-grensesnitt, så du trenger ikke ha noe skjerm/tastatur stående på den. Stabil og lite ressurskrevende. Gode manualer og et forum som hjelper til om du står fast med noe.

Glimrende til å lære!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst plex og torrents i tillegg til litt backup av bilder etc. Så ikkje veldig mange av tjenestane du nemner blir aktuelle, men eit tips er det likevel :) Har hatt litt med Ubuntu å gjere tidlegare, og det fungerer greit når ein omsider får ting til å fungere :) Skal sjekke det ut! 

Lenke til kommentar

Først og fremst plex og torrents i tillegg til litt backup av bilder etc. Så ikkje veldig mange av tjenestane du nemner blir aktuelle, men eit tips er det likevel :) Har hatt litt med Ubuntu å gjere tidlegare, og det fungerer greit når ein omsider får ting til å fungere :) Skal sjekke det ut! 

Halve poenget med den løsningen er at du velger akkurat hva du vil ha (i.f.m. installasjon), og sluttresultatet blir det du har valgt og ikke mer. Den har og Owncloud og Flexshare, 2 pakker som bør være interessant for mange: Med Owncloud kan du lage din egen lille sky, så du kan finne filene (musikk/bilder/filmer/doks) dine fra hvorsomhelst (og lett dele filer med andre, passordbeskytta om du vil), mens med Flexshare kan du lage nettverksdisker som er tilgjengelig som windows shares, FTP, web og/eller epost. Utvalget og muligheten er henimot uendelige. Klarer du å installere Ubuntu, klarer du denne og :-)

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke ECC-registrert ram på det hovedkortet. Det tenger du heller ikke!

Sorry, så ikke at dette var nevnt tidligere i posten. Uansett om hovedkortet vil støtte ECC er det veldig knotete å få til + min erfaring er at selv serverhovedkort sliter med visse produsenters Ecc-ram. Jeg ville heller valgt en vanlig ram. Altså ikke ECC, Ikke bufret. Fks https://www.komplett.no/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-4gb-blue/812834

    Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Hvilke tjenester skal du kjøre? Der finnes flere måter å kjøre Plex server på. Ymse Linux-distroer f.eks, og disse er ofte gratis (og stabile).

Selv kjører jeg ClearOS, som kan brukes til det aller meste (ruter, brannmur, proxy, antivirus, innholdsfilter/spamfilter, epostserver, torrent-server, Plex-server, m.m. Du slår bare på de tjenestene du vil bruke, så du kan få den til å fungere rent som en Plex-server, om du vil det. Den betjenes normalt kun via et web-grensesnitt, så du trenger ikke ha noe skjerm/tastatur stående på den. Stabil og lite ressurskrevende. Gode manualer og et forum som hjelper til om du står fast med noe.

Glimrende til å lære!

 

Dette så jo supert ut, må testes :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først og fremst plex og torrents i tillegg til litt backup av bilder etc. Så ikkje veldig mange av tjenestane du nemner blir aktuelle, men eit tips er det likevel :) Har hatt litt med Ubuntu å gjere tidlegare, og det fungerer greit når ein omsider får ting til å fungere :) Skal sjekke det ut!

 

Til ditt bruk kan du klare deg med en dritgammel maskin med xp eller Ubuntu på. Så installerer du Vuze og presto så har du torrent og mediabibliotek i et program! Endret av rillto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Riktig det rillto, trengs ikkje high end utstyr på min server. Mtp overføring av 1080p materiale via 5Ghz nettverket til TV, evt 4k materiale ein gang i framtida, er det sterkt anbefalt med nettverkskabel i staden for trådlaust? I dag går det 1 nettverkskabel med TV-signal fra modemet til Altibox gjennom vegg og til TV, har ingen moglegheit til å dele nettverk via denne kabelen dessverre.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Riktig det rillto, trengs ikkje high end utstyr på min server. Mtp overføring av 1080p materiale via 5Ghz nettverket til TV, evt 4k materiale ein gang i framtida, er det sterkt anbefalt med nettverkskabel i staden for trådlaust? I dag går det 1 nettverkskabel med TV-signal fra modemet til Altibox gjennom vegg og til TV, har ingen moglegheit til å dele nettverk via denne kabelen dessverre.. 

 

Du kan vel gå til innkjøp av en rimelig og grei ruter/switch? Synes jeg har hørt at Altibox gir ut rutere, men nå har jeg aldri hatt tjenester fra dem, så vet ikke helt.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke om Trådstarter har ordna seg Server enda, men det jeg vil anbefale er å ha OS på minnepenn, eller iallefall et ekstra lagringsdrev i form av en liten harddisk eller SSD. Jeg kjører Archlinux fra USB Penn og det fungerer veldig bra. Riktignok uten grafiske greier og ganske lett installasjon. Litt usikker på om *buntu eller Mint Linux kan gjøres like strippa.

 

Selvfølgelig er det bedre å bruke kabelnett på en Server. Sier seg egentlig selv. Man bruker jo ikke Trådløst nett på en Server som skal streames musikk/film og overføres filer til. Husk på det at Trådløst nettverk kan gjøre overføring en smule treigere enn med kabel.

Iallefall er det, det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...