Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT 2 skriftlig eksamen våren 2015


Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte vi kunne starte en felles tråd for oss som kom opp i skriftlig eksamen IT2 til 21. mai. Del gjerne dokumenter eller spør spørsmål :) Jeg kommer til å oppdatere tråden med gode vedlegg etter hvert som de blir postet.

 

Link til gamle eksamenstråder:

 

H2014: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1582441

H2012: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1474582

V2013: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1514224

 

Link til gamle eksamener med løsningsforslag - VIKTIGhttp://trondal.com/it2/

Endret av Swifter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på tråden, skal selv opp i IT2 som privatist. Hadde det også på VGS back in the days men er blitt noe rusten siden den gang. Tror dere det går an å bestå uten å kunne noe spesielt med C#?

Hmm, det vet jeg ikke noe om for vi bruker ActionScript 3.0 på skolen min. Det viktigste er vel at du kan redigere bilder/lyd, lage animasjoner og kunne programmere mer eller mindre avanserte programmer som for eksempel quiz eller registrering av en eller annen sort. 

Lenke til kommentar

Slenger meg på tråden, skal selv opp i IT2 som privatist. Hadde det også på VGS back in the days men er blitt noe rusten siden den gang. Tror dere det går an å bestå uten å kunne noe spesielt med C#?

Jeg skal også opp i IT2 som privatist. Jeg har lært meg Javascript, og håper det jeg kan i flash animering fra it1 skal holde.

Tipper du kan stå eksamen uten å kunne animasjon hvis du er god nok i programmering, da de fleste forrige eksamenene har hatt 1 animasjons-oppgave og 2 programmenings-oppgaver og en dokumentasjonsoppgave.

 

 

Her er en liste over gamle eksamensoppgaver, med forbereding og vedlegg.:

http://trondal.com/it2/

 

Anbefaler å gjøre så mange av disse oppgavene som mulig.

Jeg legger merke til at det er større vekt på redigering av lyd og animasjon i de eldste oppgavene, noen som vet om læreplanmålene har endret seg noe siden da?

Lenke til kommentar

Takk for linken til de gamle eksamensoppgavene @Mariusrik, jeg la det til i hovedinlegget :)

 

Noen som vet hvordan man spiller av kode når man klikker på en RadioButton i AS3? For å være mer konkret, så vil jeg at en tekstboks skal bli synlig når man krysser av en RadioButton.

Lenke til kommentar

Takk for linken til de gamle eksamensoppgavene @Mariusrik, jeg la det til i hovedinlegget :)

 

Noen som vet hvordan man spiller av kode når man klikker på en RadioButton i AS3? For å være mer konkret, så vil jeg at en tekstboks skal bli synlig når man krysser av en RadioButton.

RadioButton.addEventListener(Event.CHANGE, KjørEnFunksjon);

function KjørEnFunksjon (evt:MouseEvent)
{
mcBox.visible = true;
}

Kom selv opp i Fysikk 2. To i klassen kom opp i IT2, kanskje kommer noen av oss opp i muntlig IT2 :)

 

Anyway, om det er noen som trenger hjelp si ifra. Kan en del om AS3.0.

 

Keep in mind at eksamen har blitt lagd så det kan løses med mange forskjellige språk (C++, C#, ASM, Java, AS ect...). I Østfold så er Actionscript ganske vanlig.

Lenke til kommentar

 

Takk for linken til de gamle eksamensoppgavene @Mariusrik, jeg la det til i hovedinlegget :)

 

Noen som vet hvordan man spiller av kode når man klikker på en RadioButton i AS3? For å være mer konkret, så vil jeg at en tekstboks skal bli synlig når man krysser av en RadioButton.

RadioButton.addEventListener(Event.CHANGE, KjørEnFunksjon);

function KjørEnFunksjon (evt:MouseEvent)
{
mcBox.visible = true;
}
Kom selv opp i Fysikk 2. To i klassen kom opp i IT2, kanskje kommer noen av oss opp i muntlig IT2 :)

 

Anyway, om det er noen som trenger hjelp si ifra. Kan en del om AS3.0.

 

Keep in mind at eksamen har blitt lagd så det kan løses med mange forskjellige språk (C++, C#, ASM, Java, AS ect...). I Østfold så er Actionscript ganske vanlig.

 

 

Hm, får følgende feil i output vinduet når jeg kjører applikasjonen.

 

 

 

TypeError: Error #1034: Type Coercion failed: cannot convert flash.events::Event@27a2ff61 to flash.events.MouseEvent.

at flash.events::EventDispatcher/dispatchEventFunction()

at flash.events::EventDispatcher/dispatchEvent()

at fl.controls::RadioButtonGroup/set selection()

at fl.controls::RadioButton/set selected()

at fl.controls::LabelButton/toggleSelected()

 

Lenke til kommentar

 

 

Takk for linken til de gamle eksamensoppgavene @Mariusrik, jeg la det til i hovedinlegget :)

 

Noen som vet hvordan man spiller av kode når man klikker på en RadioButton i AS3? For å være mer konkret, så vil jeg at en tekstboks skal bli synlig når man krysser av en RadioButton.

RadioButton.addEventListener(Event.CHANGE, KjørEnFunksjon);

function KjørEnFunksjon (evt:MouseEvent)
{
mcBox.visible = true;
}
Kom selv opp i Fysikk 2. To i klassen kom opp i IT2, kanskje kommer noen av oss opp i muntlig IT2 :)

 

Anyway, om det er noen som trenger hjelp si ifra. Kan en del om AS3.0.

 

Keep in mind at eksamen har blitt lagd så det kan løses med mange forskjellige språk (C++, C#, ASM, Java, AS ect...). I Østfold så er Actionscript ganske vanlig.

 

 

Hm, får følgende feil i output vinduet når jeg kjører applikasjonen.

 

 

 

TypeError: Error #1034: Type Coercion failed: cannot convert flash.events::Event@27a2ff61 to flash.events.MouseEvent.

at flash.events::EventDispatcher/dispatchEventFunction()

at flash.events::EventDispatcher/dispatchEvent()

at fl.controls::RadioButtonGroup/set selection()

at fl.controls::RadioButton/set selected()

at fl.controls::LabelButton/toggleSelected()

 

 

 

Selvfølgelig, jeg skrev feil. Dette er ikke en mouseEvent, men en event.

 

Plasser to (eller fler) radiobuttons på hovedscenen og et symbol med navnet mcBox.

 

Bruk deretter denne koden: 

import fl.controls.RadioButton;
    import fl.controls.RadioButtonGroup
	mcBox.visible = false;
    var RadioButtons1:RadioButtonGroup = new RadioButtonGroup("RadioButtons1");
	 var RadioButtons:RadioButtonGroup = new RadioButtonGroup("RadioButtons");
    rb1.group = RadioButtons1;
    rb2.group = RadioButtons;
	
    rb1.addEventListener(Event.CHANGE, KjørEnFunksjon);
	
    function KjørEnFunksjon(evt:Event)
    {
       mcBox.visible = true;
    }

Som du ser så har jeg plassert hver radiobutton i hver sin egen Radio Button Group (RadioButtons1 og RadioButtons), dette vil si om du trykker på rb2 så er mcBox.visible = false, og hvis du trykker på rb1 så viser mcBox seg.

 

Om du ønsker at to radio buttons skal kjøre samme funksjon setter du de bare i samme radio button group.

 

EDIT: Husk å kalle radiobuttonsa dine for rb1 og rb2 :)

 

Om det er folk som trenger hjelp så er jeg tilgjenglig på Skype nesten hele tiden.

 

Skype: Einar3001

Endret av LeiAvDette
Lenke til kommentar

Det er eksamenskontoret i mitt fylke jeg skal forholde meg til når det gjelder forberedelse i morgen, yes? Er privatist.

Det vet jeg dessverre ikke, men tror forberedelsesdelen legges ut på udir.no så da spiller det vel ikke noen stor rolle.

 

Noen som kunne skrevet hvilke punkter en burde ha med på dokumentasjonen? Nødvendig med designskisser etc.?

Lenke til kommentar

Har kommet opp i IT2 jeg og. Samme som deg Arcz, har heller ikke lært noe nevneverdig siden jul. Har stort sett vært forskjellige biblioteker. Anbefaler AngularJS eller noe liknende til de som driver med javascript, det går mye fortere å løse mange av oppgavene med det.

 

Noen som har peiling på hva som forventes av dokumentasjon? Vi har hatt veldig lite av det.

Lenke til kommentar

Har kommet opp i IT2 jeg og. Samme som deg Arcz, har heller ikke lært noe nevneverdig siden jul. Har stort sett vært forskjellige biblioteker. Anbefaler AngularJS eller noe liknende til de som driver med javascript, det går mye fortere å løse mange av oppgavene med det.

 

Noen som har peiling på hva som forventes av dokumentasjon? Vi har hatt veldig lite av det.

Udir har lagt ut eksempler på 4er, 5er og 6er besvarelser, hvis du spør meg ser de veldig simple ut når det gjelder koden. Det ligger eksempler på dokumentasjon der også.

http://www.udir.no/Filer/Vurdering/Eksamen-VGO/Vurderte-elevtekster/Informasjonsteknologi_eksamensbesvarelser.pdf?epslanguage=no

Endret av Arcz
Lenke til kommentar

Hei,
VI fikk også netopp forberedelsesdeln, men den virker veldig kryptisk og gir ikke så veldig mye informasjon. Det eneste som virker ukjent er filmmaterialet. Er det noen som har jobbet mp4-format filer i actionscript før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...