Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21.Mai 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er vel ikke noen som har laget en kildeliste til heftet og kunne tenke seg å dele det her?? :)

Text 1 «Choosing an education», Utdanningsdirektoratet 2014.

 

Text 2 «School Project was Door-Opener for Solveig Ruud», Utdanningsdirektoratet 2014.

 

 

Text 3 «School leavers 'better off training for a trade than going to uniersity'». The Daily Telegraph, 4th of June, 2014. Downloaded 9th of November 2014, from: http://www.telepraph.co.uk/education/universityeducation/10872849/School-leavers-better-off-training-for-a-trade-than-going-to-university.html

 

Text 4 «Social monility: the charts that shame Britain» by Simon Rogers. Downloaded 21th of October 2014, from http://www.guardain.co.uk/news/datablog/2012/may/22/social-mobility-data-charts#

 

Text 5 «Pupils from Low-Income Families Achieving Goog GCSEs»- House of Commons Educational Select Committee. Downloaded 21th of October, from http://www.bbc.com/news/eduacation-27886925

 

Tect 6 «U.S. Unemployment Rates by Race/Ethnicity and Education, 2010». U.S. Bureau of Labor Statistics. Downloaded 21th of October from: http://prb.org.Publications/Reports/2011/us-economicsocialtrends-update1.aspx

 

Text 7 Excerpt from Girl in Translation by John Kwok (2011). Riverhead: New York, Ny. 

 

Tusentakk! :) :)

Lenke til kommentar

I starten av hefter står det at det kan være lurt å finne "words and phrases" knyttet til tema, noen som har gjort dette? Har selv kun laget en liste over vanskelige ord fra selve heftet.

har du lyst til å dele denne? :) Tusen takk på forhånd! 

Endret av minehbalke
Lenke til kommentar

Ein ting; skal man skriv wasn't eller skal ein helst skriv was not?

Da jeg spurte min lærer sa han at det ikke var noe han personlig brydde seg noe særlig om. Men for å være på den sikre siden burde du unngå slike "contractions", altså skrive was not, do not, etc og ikke "wasn't" eller "don't". Du kan få en sensor som er veldig pirkete på akkurat det.

Endret av Lenaanf
Lenke til kommentar

 

Ein ting; skal man skriv wasn't eller skal ein helst skriv was not?

Da jeg spurte min lærer sa han at det ikke var noe han personlig brydde seg noe særlig om. Men for å være på den sikre siden burde du unngå slike "contractions", altså skrive was not, do not, etc. Du kan få en sensor som er veldig pirkete på akkurat det.

 

du skal skrive på en mest mulig formell måte, så unngå contractions. 

Lenke til kommentar

noen som vil dele noen notater? kan godt gjøre det jeg også men ser helst at andre også gjør det så ikke folk kun tar men også gir litt  :)  :)  :)

Tenkte det samme, men et tips er å lese om "The new Jim Crow law" det er relevant til emnet text 5-6 som forsterker den teorien (deler av notatet mitt angående de textene) . Har ikke laget et oppsett på notatene mine for hver "Text"  fra 1-7 så må få fikset litt på det, og mangler noe her og der. Men skjønner hva du mener. Tross alt 12 "gjester" som ikke orker å lage en bruker for å komme med innspill atm  :nei:  :hmm:

Lenke til kommentar

kom oppp i det samme med samme tema.. jeg er heller ikke så flink i engelsk, men tror det er lurt å se på hvordan ting har forandret seg fra før i tiden til nå. før hadde ikke damene nesten utdanning, og de fleste ble sykepleiere. idag har vi mangel på sykepleiere. 

 

noe som også er lurt er å tenke over status. det er masse høyere status å vere lege enn vaskedame, hvor mye har dette egentlig å si?

 

en annen ting kan vere å tenke på hvorfor folk tar den utdanninga de tar. noen bryr seg ikke om lønn, å heller tar noe de interesserer seg for. menst andre går bare etter lønn. men husk du skal ha den jibben en stund, så det er lurt å trivst i yrke sitt!

 

mange velger bort yrkeslinjene frodi de tror studiespesialiserende eller linjer som gir studiekompetanse er så masse bedre, men det er nødvendigvis ikke det. 

Lenke til kommentar

kom også opp i engelsk skriftlig, har alltid fått 2er i engelsk gjennom hele skoleløpet! Noen som kan komme med noen forslag, om hvordan jeg kan skrive litt bedre engelsk for å unngå å få en stryk karakter?  Kan dele en stil, som jeg fant om dette teamaet, så har jeg ihvertfall bidratt litt :) Why is education so important?

School and education gives valuable knowledge and is important in professional and personal life. In today�s society, education is more important than ever and it is the basis for success.

Finding a job becomes more and more difficult. Previously many began as a labourer in a profession, but today education is a criterion for many employers, and when hiring from a bunch of candidates, most likely the one whit the highest education gets the job. Education also allows getting higher paid jobs, which gives more financially secure, and you will be able to buy a house, clothes and food. In poor countries, education can be a key out of poverty. Many adults in these countries cannot even read, because they never had to opportunity to go to school. Many organizations, like Str�mme Stiftelsen, is working to ensure that children complete primary school and increase reading and writing skills.

All things considered getting a education pays of in the end. It is the key to success and for many a way out of poverty.

Lenke til kommentar

Kan noen si hvordan det er med utdanningen i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge? Har de f. eks stipend og gratis skolegang, eller er kun grunnskolen gratis? Hvilke likheter og forskjeller mellom er de viktigste å kunne noe om i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2134653461

Kan noen si hvordan det er med utdanningen i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge? Har de f. eks stipend og gratis skolegang, eller er kun grunnskolen gratis? Hvilke likheter og forskjeller mellom er de viktigste å kunne noe om i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge?

 

Begge disse sier noe om hvordan utdanning i USA/UK er, de er delt tidligere i denne diskusjonen :-)

 

"The cost of education in both countries is far from cheap, but the cost of an education in the United States is generally higher. According to a law passed in 2012, universities in England may charge up to £9000 (approximately $14,300) per year. Of course, this applies only to citizens of the UK and the EU, not international students. Fees for international students can be significantly higher. The government sets the limits for tuition fees, and each individual school sets its own fee up to that limit.

 

By contrast, the government has very little control over what universities charge in the United States. The US differentiates between in-state tuition fees and out-of-state tuition fees, as well as between private and public universities. These distinctions determine the tuition fee. The average tuition fee for public two-year institutions is around $3000 per year, while the average fee for private four-year institutions is around $29,000 per year. Finally, some private four-year institutions can cost up to $50,000 per year. In order to help students cover the cost of tuition in both countries, loans are available through the government with favorable terms and interest rates. Visit our Financial Aid Center for more information about financing your education in the US, and our Financial Aid for the UK section to learn more about funding an education in the UK."

 

Både i UK og US er det gratis skolegang til man har gått ut av VGS, altså High School(US) eller Secondary School(UK). Det gjelder da kun hvis man er elev ved skoler som får pengene sine fra staten. 

I begge disse landene har man det som populært kalles "scholarship", som oversatt blir stipend. Her er det dog noen ulikheter fra hva vi som oftest bruker. Stipendene deles som oftest inn i forskjellige kategorier utifra hvilket grunnlag de gis, det er f.eks stipend som baserer seg på utmerkelse innen fag, kunst, sport osv. Mest kjent for oss nordmenn er kanskje sports stipendene, som man ofte hører om i media. F.eks. Vil utmerkelse innen basketball på VGS nivå, kunne gi en person som ellers ikke ville hatt muligheten for videre utdannelse sjansen til å dra til et bra universitet såframt man blir en del av universitetets lag. 

Lenke til kommentar

Kan noen si hvordan det er med utdanningen i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge? Har de f. eks stipend og gratis skolegang, eller er kun grunnskolen gratis? Hvilke likheter og forskjeller mellom er de viktigste å kunne noe om i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge?

I USA har man først Elemantary school, så Junior High School og deretter High School, man er ferdig på High School når man er 17 år og veien dit er helt gratis hvis du går på en offentlig skole. Etter high school begynner på man universitet/college og det koster penger. Hvor mye universitetet/colleget koster varier fra $3,000 - $35,000. Alt ettersom hvor lenge osv. Dette får de ikke dekket og må betale selv. I Storbritannia vet jeg ikke helt men vet at tannlegelinjen koster 100,000kr - 300,000kr i året, så kan tenke meg at det koster der og. Helt enkelt så koster det penger å studere videre i USA og Storbritannia, mens i Norge er det gratis. 

Lenke til kommentar

Kan noen si hvordan det er med utdanningen i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge? Har de f. eks stipend og gratis skolegang, eller er kun grunnskolen gratis? Hvilke likheter og forskjeller mellom er de viktigste å kunne noe om i USA og Storbritannia sammenlignet med Norge?

Har skrevet noen få stikkord om det til nå. Jobber fortsatt med saken, men her er det jeg er kommet frem til:

-I Norge er skolen gratis, tom. universitet, i Amerika og Storbritannia er det gratis frem til videregående.

- I Amerika bruker de over 500 milliarder dollar på skolepenger, men likevel gjør de det ikke særlig bra på skolen- i forhold til mange andre land.

- Andelen av studenter som går på privat videregående skole i Storbritannia er 18 prosent. Disse skolene koster ofte mellom 120-300 000 i året. Det utgjør store klasseskiller, ettersom få har råd til å betale dette.

 

 

 

Lenke til kommentar

kan noen plis dele notatene sine? sliter sånn, å er jo kun noen timer til det er eksamen jo :eek:

slapp av, det er ikke et krav om å ha øvd mye eller ha notater nedskrevet til i morgen. skaff deg et overblikk over forberedelshefte (les alt) og tenk over temaet "educations role in society". altså hvilke rolle utdanning har i samfunnet vårt. etter tidligere eksamener jeg har sett og egne erfaringer er det ingen som helst grunn til å i det hele tatt forberede seg. bare skaff deg et overblikk så klarer du deg fint, hvor god du er i engelsk er det aller viktigste i morgen  :)

Lenke til kommentar

 

kan noen plis dele notatene sine? sliter sånn, å er jo kun noen timer til det er eksamen jo :eek:

slapp av, det er ikke et krav om å ha øvd mye eller ha notater nedskrevet til i morgen. skaff deg et overblikk over forberedelshefte (les alt) og tenk over temaet "educations role in society". altså hvilke rolle utdanning har i samfunnet vårt. etter tidligere eksamener jeg har sett og egne erfaringer er det ingen som helst grunn til å i det hele tatt forberede seg. bare skaff deg et overblikk så klarer du deg fint, hvor god du er i engelsk er det aller viktigste i morgen  :)

 

Åhh tusentakk! Tror jeg trenger å roe nervene litt, så dette hjalp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...