Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21.Mai 2015


Anbefalte innlegg

 

Hvordan er det å ha eksamen i engelsk å være uheldig?

På min tid (9 år siden), så fikk de fleste bedre karakter i engelsk enn norsk. Og norsk var helt forj*vlig. Engelsk bare kos. 

På min skole er vg1 delt opp i 6 klasser, tilfeldigvis ble min klasse valgt til å komme opp i engelsk. Og ut av min klasse kom halvparten opp.. Engelsk er mitt verste fag.. uheldig eller hva? I alle fall for meg. Tviler på at veldig mange ønsker å komme opp i eksamen, så

 

 

Er bare 1. klasse videregående. Det blir verre. Virkelig. Hat det nå, ta læring fra det, utnytt det senere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

 

 

 

 

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige landj

Særlig det med nyheter skal jeg prøve å fokusere på disse dagene før vi får vite temaet, ting som skjer rundt om i verden, eller har skjedd den siste tiden. Valget i Storbritannia og kanskje Scottish referendum og midterm elections i USA?

 

 

Er en fin kobling mellom Scottish referendum og valget nå i forhold til valgresultatet i Skottland. Er jo alltids en mulighet for at devolution blir en oppgave, selv om det høres litt voldsomt ut for vg1

 

edit: denne var grei: http://www.thehindu.com/opinion/lead/dr-gerry-hassan-on-scottish-national-partys-performance-in-uk-elections/article7211101.ece 

 

Hva mener du??

 

 

Hva mener jeg med hva?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige landj

Særlig det med nyheter skal jeg prøve å fokusere på disse dagene før vi får vite temaet, ting som skjer rundt om i verden, eller har skjedd den siste tiden. Valget i Storbritannia og kanskje Scottish referendum og midterm elections i USA?

 

 

Er en fin kobling mellom Scottish referendum og valget nå i forhold til valgresultatet i Skottland. Er jo alltids en mulighet for at devolution blir en oppgave, selv om det høres litt voldsomt ut for vg1

 

edit: denne var grei: http://www.thehindu.com/opinion/lead/dr-gerry-hassan-on-scottish-national-partys-performance-in-uk-elections/article7211101.ece 

 

Hva mener du??

 

 

Hva mener jeg med hva?

 

Hva slags kobling? Hva er scottish referendum?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hvis du googler frasen finner du en del. Blir litt for omfattende tema å ta her. Hva har dere drevet med i år om dere ikke engang har vært innom hverken det eller valget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har du tid til overs kan http://www.amazon.com/Absolutely-True-Diary-Part-Time-Indian-ebook/dp/B00HG5MU7I/ref=sr_1_1?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1432057804&sr=1-1&keywords=the+absolutely+true+diary+of+a+part-time+indianvære en idé. Eventuelt Audible (lydbok) utgaven, som varer litt under 5 timer (men illustrasjonene i boka bør ses på). 

 

Den dekker flere kompetansemål, inkludert litteratur av og om urbefolkninger, i tillegg til kultur- og samfunnsforhold i engelskspråklige land. Er også mye der om alt fra å stå på for å komme seg noe sted i livet til mobbing, kulturforskjeller, o.l. 

 

Den har vist seg å være litt av et universalverktøy på eksamen i engelsk, på oppgaver av typen "sammenlikng dette med noe du har lest". Det ble til og med gitt et utdrag fra den på eksamen for noen år siden, hvor oppgaven var å sammenlikne hovedpersonen med en annen karakter man hadde lest om, noe som ironisk nok kunne gjøres opp mot en annen person i samme bok om man hadde lest hele og ikke bare utdraget som var vedlagt. 

Lenke til kommentar

Hva øver dere på nå? Tenkte å øve, men vet ikke helt hva siden vi ikke har fått temaet ennå, hehe.

Leser om hvordan jeg kan skrive gode innledninger blandt annet, i og med at det er noe av det "viktigste" i teksten din. Du får bare et førsteinntrykk :) Ellers går jeg gjennom basic grammatikk, og skriver ned tips til meg selv jeg må huske under eksamen, som f eks å ikke skrive egne meninger med mindre oppgaven ber om det, og unngå contractions(hva er det på norsk?) som "don't" og "it's". Har også planer om å lage en "checklist" til hva jeg må gjøre i morgen, og lese litt i en engelsk bok jeg lånte fra biblioteket idag.

Lenke til kommentar

 

Hva øver dere på nå? Tenkte å øve, men vet ikke helt hva siden vi ikke har fått temaet ennå, hehe.

Leser om hvordan jeg kan skrive gode innledninger blandt annet, i og med at det er noe av det "viktigste" i teksten din. Du får bare et førsteinntrykk :) Ellers går jeg gjennom basic grammatikk, og skriver ned tips til meg selv jeg må huske under eksamen, som f eks å ikke skrive egne meninger med mindre oppgaven ber om det, og unngå contractions(hva er det på norsk?) som "don't" og "it's". Har også planer om å lage en "checklist" til hva jeg må gjøre i morgen, og lese litt i en engelsk bok jeg lånte fra biblioteket idag.

 

Ah okei, bør vel også øve på det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

noen som kan forklare meg forskjellen på technologically og technological?? bruken av de liksom

 

Technologically er et adverb, technological er et adjektiv. Du bruker sistnevnte for å modifisere substantiv, førstnevnte for verb, adjektiv, og andre adverb. 

 

Eksempler: 

It is a technological marvel -> Det er et teknologisk underverk. Underverk er substantiv (et underverk) så du bruker adjektivformen for å modisiere det (underverket er av teknologisk art) 

 

He was technologically brilliant -> Han var teknologisk brilliant. Brilliant er et adjektiv (som beskriver "han") og "teknologisk" modifiserer "brilliant" (måten "han" var "brilliant" på var "teknologisk"), så du bruker adverbformen. 

 

 

Kort forklart:

Spør deg selv: hvilket ord er det teknologisk modifiserer her? Hvilken ordklasse er det ordet? Da vet du hvilken du skal bruke. 

 

 

Flere eksempler, andre veien:

 

"Han hadde et teknologisk problem". 

Hva er det som er teknologisk her? Jo, "problem"

Problem er substantiv

Ergo: "he had a technological problem"

 

"Vi har en teknologisk lys fremtid i møte" 

Her må man holde tungen rett i munnen. Hva er det som er teknologisk her? Fremtiden? Nei! Fremtiden er lys på en teknologisk måte. Det er IKKE det samme som at fremtiden er teknologisk, eller at fremtiden er teknologisk OG lys. Når fremtiden er teknologisk på en lys måte, er det "lys" som "teknologisk" modifiserer. "lys" er igjen et adjektiv som modifiserer "fremtid", så da er "teknologisk" et adverb siden det modifiserer adjektivet. 

Ergo: "we have a technologically bright future ahead"

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Skal ha engelsk eksamen som privatist på Torsdag, og har ikke gått på privat skole, så veldig glad for å finne denne tråden, og dele/bidra med tips og triks:) spesielt imorgen når forberedelses delen kommer ut. Skal poste notater og tips underveis, og håper andre gjør det samme!

Lenke til kommentar

 

 

noen som kan forklare meg forskjellen på technologically og technological?? bruken av de liksom

Technologically er et adverb, technological er et adjektiv. Du bruker sistnevnte for å modifisere substantiv, førstnevnte for verb, adjektiv, og andre adverb.

 

Eksempler:

It is a technological marvel -> Det er et teknologisk underverk. Underverk er substantiv (et underverk) så du bruker adjektivformen for å modisiere det (underverket er av teknologisk art)

 

He was technologically brilliant -> Han var teknologisk brilliant. Brilliant er et adjektiv (som beskriver "han") og "teknologisk" modifiserer "brilliant" (måten "han" var "brilliant" på var "teknologisk"), så du bruker adverbformen.

 

 

Kort forklart:

Spør deg selv: hvilket ord er det teknologisk modifiserer her? Hvilken ordklasse er det ordet? Da vet du hvilken du skal bruke.

 

 

Flere eksempler, andre veien:

 

"Han hadde et teknologisk problem".

Hva er det som er teknologisk her? Jo, "problem"

Problem er substantiv

Ergo: "he had a technological problem"

 

"Vi har en teknologisk lys fremtid i møte"

Her må man holde tungen rett i munnen. Hva er det som er teknologisk her? Fremtiden? Nei! Fremtiden er lys på en teknologisk måte. Det er IKKE det samme som at fremtiden er teknologisk, eller at fremtiden er teknologisk OG lys. Når fremtiden er teknologisk på en lys måte, er det "lys" som "teknologisk" modifiserer. "lys" er igjen et adjektiv som modifiserer "fremtid", så da er "teknologisk" et adverb siden det modifiserer adjektivet.

Ergo: "we have a technologically bright future ahead"

Tusen takk, skjønte bedre nå! Men jeg skjønte ikke helt hvorfor det er "lys" som "teknologisk" modifiserer?

Endret av Fearling
Lenke til kommentar

Skal ha engelsk eksamen som privatist på Torsdag, og har ikke gått på privat skole, så veldig glad for å finne denne tråden, og dele/bidra med tips og triks:) spesielt imorgen når forberedelses delen kommer ut. Skal poste notater og tips underveis, og håper andre gjør det samme!

Så bra! :)
Lenke til kommentar

 

Dette er en tråd for de som kommer opp i engelsk skriftlig, eller som har meldt seg opp som privatist til denne eksamenen i år. 

Tips&triks samt råd og gode/dårlige erfaringer i faget er gull verdt i denne oppkjøringsperioden, og jeg håper at vi kan utveksle dette i løpet av den ene uken vi har igjen før det braker løs   :)

 

Lenke til kommentar

 

Dette er en tråd for de som kommer opp i engelsk skriftlig, eller som har meldt seg opp som privatist til denne eksamenen i år. 

Tips&triks samt råd og gode/dårlige erfaringer i faget er gull verdt i denne oppkjøringsperioden, og jeg håper at vi kan utveksle dette i løpet av den ene uken vi har igjen før det braker løs   :)

 

Noen som vet om Rune Nikolaisen har kommet med, eller kommer med info på nettsiden sin i dag?

Har ikke sett noe så langt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

 

noen som kan forklare meg forskjellen på technologically og technological?? bruken av de liksom

Tusen takk, skjønte bedre nå! Men jeg skjønte ikke helt hvorfor det er "lys" som "teknologisk" modifiserer?

 

 

Som sagt er det der man må holde tungen rett i munnen. "Teknologisk lys fremtid" er forskjellig fra både "teknologisk fremtid" og "lys fremtid", og fra "teknologisk og lys fremtid".

En lys fremtid er en fremtid som er lys, men ikke nødvendigvis på en teknologisk måte

En teknologisk fremtid er ikke nødvendigvis lys, f.eks kan Skynet ta over verden ;)

En teknologisk og lys fremtid er både teknologisk og lys, men det er ikke dermed sagt at den er lys pga. teknologien. 

En teknologisk lys fremtid derimot er en fremtid hvor teknologien er lys. 

Forskjellen mellom disse fire er at de tre første kun har adjektiver som modifiserer fremtid. Den siste har et adjektiv som modfiserer fremtid, og et adverb som modifiserer adjektivet. Adverbet sier da noe om adjektivet. 

 

 

Samme logikk fungerer på andre eksempler, f.eks: "det var en helvetes glatt morgen".

"Helvetes" modifiserer da IKKE "morgen", fordi det trenger ikke være en helvetes morgen selv om det er glatt. Det modifiserer istedet "glatt", for det er glatt på en helvetes måte. Da er "helvetes" et adverb

 

"Det var en fantastisk dum ting å gjøre". 

"fantastisk" er her et adverb som sier noe om adjektivet, "dum". Det sier definitivt IKKE noe om substantivet; det var IKKE en fantastisk OG dum ting å gjøre :) Var ingenting fantastisk med det i det hele tatt annet enn at det var så til de grader dumt at det var "fantastisk dumt".

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...