Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21.Mai 2015


Anbefalte innlegg

 

Ang. den novellen "the girl in translation". Hvis det hadde kommet et spørsmål som detta: Discuss how social mobility affects her, hva hadde dere tenkt med en gang da? 

Lurer på det også!

 

Hun har høy sosial mobilititet (om det er slik man sier det). Hun kommer fra Hong Kong, flytter til Amerika hvor moren jobber på en klesfabrikk og de bor i en veldig dårlig leilighet. Tross dette gjør hun det bra på skolen, får scholarship og tar utdanning som doktor. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. den novellen "the girl in translation". Hvis det hadde kommet et spørsmål som detta: Discuss how social mobility affects her, hva hadde dere tenkt med en gang da? 

Hun og moren bodde først i en leilighet som ikke var egentlig lov å bo i, og ved at hun var flink på skolen + hjalp moren, klarte de ilag å flytte til et bedre plass å bo og hun ble lege. Etter det sluttet moren å jobbe. I Honk kong hadde de et bra liv moren var musikk lærer og faren fag lærer.

 

Så de gikk fra et normal liv til et forferdelig liv også til et normal og til slutt til det høyeste. Jeg har lest boka på norsk.

Endret av infinite7
Lenke til kommentar

 

Ang. den novellen "the girl in translation". Hvis det hadde kommet et spørsmål som detta: Discuss how social mobility affects her, hva hadde dere tenkt med en gang da? 

Hun og moren bodde først i en leilighet som ikke var egentlig lov å bo i, og ved at hun var flink på skolen + hjalp moren, klarte de ilag å flytte til et bedre plass å bo og hun ble lege. Etter det sluttet moren å jobbe.

 

Tusentakk for god hjelp :)  :)  Lykke til imåren!!

Lenke til kommentar

 

A spokeman for the Department for business, innovation and skills says: "we welcome the publication of this report and its focus on vocational qualifications. Both higher education and vocational routes have a crucial role to play in equipping people with the necessary skills to drive the economy, fuel growth and meet the demands of emplyers".

 

Det er fra text 3, hva er det han sier?

En talsmann fra departementet for business, nyskapning og ferdigheter sier "Vi ønsker velkommen til publisering av denne rapporten og fokuset den har på yrkesfaglige kvalifikasjoner. Både høyere utdanning og yrkes"veien" spiller en stor rolle i å utruste folk med de nødvendige ferdighetene for å styre økonomien, brensel vekst og oppfylle kravene til arbeidsgivere. 

 

Ikke sånn veldig bra oversettelse, men jeg prøvde vertfall 

 

 

et lite innspill: "fuel growth" kan oversettes med "styrke vekst"

Lenke til kommentar

Blir ikke helt enig med tekst 3:

 

Teksten sier at det vil bli stadig større behov for folk med yrkesfaglig rettning, regner med at den sikter først og fremst i rettning av GB.

Men med dagens modernisering vil vel bare behovene for folk med utdannelse øke mer og mer, slik som de allerede gjør. Er da klar over at f.eks. sykepleier og en del andre helseyrker ikke regnes som høyere utd i GB, samt at det er mindre Ingeniørstillinger og flere som dekkes opp av yrkesfaglig utd, men ser ikke at dette skal greie å devne opp for rettningen verden går i?

 

GB er jo også litt av et klassesamfunn hvor de fleste ikke har råd til høyere utd, noe som igjen er lettere motstridende til teksten. Om forholdene ville blitt mer tilnærmet Norges så ville det jo isåfall blitt en overkvalifisert-boom uten like?

 

Tanker?

Lenke til kommentar

omfg kunne ikke gått verre, forsto ikke 1a så jeg måtte velge 1b og ante ikke hva jeg skulle skrive på 1b så jeg skrev bare noe tull??? og slet sykt med å skrive noe at all på 2 går det an å ta opp som privatist elns? vil ikke ha 2 stående som karakter der as

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Forferdelige oppgaver, spesielt for de på yrkesfag. Verken 2A eller 2C var mulig å gjøre ordentlig, da vi ikke har hatt mye av det de spurte om. De andre oppgavene var faktabaserte og det er lotto om du treffer med kilder du tar med.

 

For min del er det latterlig at man kan forvente en skikkelig faktabasert artikkel/tekst når vi ikke kan bruke internett. Hatt 5-6 i engelsk hele livet, blir garantert 3er på denne her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hei, ble plutselig veldig paranoid om jeg skrev Task2 2B og i stedet for 2C. Altså om jeg har svart på "feil" oppgave. Noen som husker hvilken 2B var? :D

Reflektere tekst 3, og gi dine meninger. 

Lenke til kommentar

 

Hei, ble plutselig veldig paranoid om jeg skrev Task2 2B og i stedet for 2C. Altså om jeg har svart på "feil" oppgave. Noen som husker hvilken 2B var? :D

Reflektere tekst 3, og gi dine meninger. 

 

Flott, da får jeg sikkert 4-5 hehheehehhe

Endret av korneliusen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...