Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21.Mai 2015


Anbefalte innlegg

En ting å huske den demografiske overgagen, i fase 3 begynnte kvinner å få utdanning og fikk bestemme selv hvor mange barne de ville ha. De fikk mindre barn. Det påvirket samfunnet på en positiv måte, da trengte ikke myndightene å dele ressursene blant så mange folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva er det som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia? Og hva har opprettholdt det?

Margaret Thatcher gjorde de rike rikere og de fattige fattigere, dette gjorde klasseskille mer tydelig. Det opprettholdes vell ved at barna til de rikere går på dyre privat skoler, scorer bedre og får høyere utdanninger med høyere lønn. I de fattigere strøkene har gjerne foreldrene hatt et slappere forhold til skole, noe som resulterer i at barna også har det, og dermed får dårligere utdanning og i snitt en lavere lønn. Ganske greit oppsummert i et kommentarfelt jeg nettopp leste:

 

"It's not rocket science. If they're not taught at home to value their education, they won't be bothered to learn."

 

Selvfølgelig er det nok også mer som spiller inn når man snakker om hva som opprettholder det, men på den fronten håper jeg noen andre har noen innspill

Lenke til kommentar

 

Men hva er det som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia? Og hva har opprettholdt det?

Margaret Thatcher gjorde de rike rikere og de fattige fattigere, dette gjorde klasseskille mer tydelig. Det opprettholdes vell ved at barna til de rikere går på dyre privat skoler, scorer bedre og får høyere utdanninger med høyere lønn. I de fattigere strøkene har gjerne foreldrene hatt et slappere forhold til skole, noe som resulterer i at barna også har det, og dermed får dårligere utdanning og i snitt en lavere lønn. Ganske greit oppsummert i et kommentarfelt jeg nettopp leste:

 

"It's not rocket science. If they're not taught at home to value their education, they won't be bothered to learn."

 

Selvfølgelig er det nok også mer som spiller inn når man snakker om hva som opprettholder det, men på den fronten håper jeg noen andre har noen innspill

 

Okei takk! Men kunne du sagt mer om det med Margaret Thatcher?

 

Og flere innspill ang. hva som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia og hva som har opprettholdt det?

Lenke til kommentar

 

 

Men hva er det som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia? Og hva har opprettholdt det?

Margaret Thatcher gjorde de rike rikere og de fattige fattigere, dette gjorde klasseskille mer tydelig. Det opprettholdes vell ved at barna til de rikere går på dyre privat skoler, scorer bedre og får høyere utdanninger med høyere lønn. I de fattigere strøkene har gjerne foreldrene hatt et slappere forhold til skole, noe som resulterer i at barna også har det, og dermed får dårligere utdanning og i snitt en lavere lønn. Ganske greit oppsummert i et kommentarfelt jeg nettopp leste:

 

"It's not rocket science. If they're not taught at home to value their education, they won't be bothered to learn."

 

Selvfølgelig er det nok også mer som spiller inn når man snakker om hva som opprettholder det, men på den fronten håper jeg noen andre har noen innspill

 

Okei takk! Men kunne du sagt mer om det med Margaret Thatcher?

 

Og flere innspill ang. hva som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia og hva som har opprettholdt det?

 

Om du leser tidligere innlegg står det mye om klasseskille i Storbritannia.

Lenke til kommentar

 

 

Men hva er det som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia? Og hva har opprettholdt det?

Margaret Thatcher gjorde de rike rikere og de fattige fattigere, dette gjorde klasseskille mer tydelig. Det opprettholdes vell ved at barna til de rikere går på dyre privat skoler, scorer bedre og får høyere utdanninger med høyere lønn. I de fattigere strøkene har gjerne foreldrene hatt et slappere forhold til skole, noe som resulterer i at barna også har det, og dermed får dårligere utdanning og i snitt en lavere lønn. Ganske greit oppsummert i et kommentarfelt jeg nettopp leste:

 

"It's not rocket science. If they're not taught at home to value their education, they won't be bothered to learn."

 

Selvfølgelig er det nok også mer som spiller inn når man snakker om hva som opprettholder det, men på den fronten håper jeg noen andre har noen innspill

 

Okei takk! Men kunne du sagt mer om det med Margaret Thatcher?

 

Og flere innspill ang. hva som gjør at det har blitt klasseskille i Storbritannia og hva som har opprettholdt det?

 

http://www.dagbladet.no/2009/05/03/kultur/debatt/storbritannia/6028691/

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva tekst 3 handler om? Skjønte den ikke helt

Den handler om at bare en tredjedel av nye jobber over de neste 10 årene vil trenge en grad. Og da at fremtidige generasjoner derfor bør vurdere andre alternativer enn å gå på universitet, siden det vil bli et stort behov for det. Dette er blant annet på grunn av at det vil komme en eldrebølge siden det var en "baby boom" etter 2 verdenskrig, og da vil det jo være behov for folk i helsebransjen o.l. Altså yrkesfag. Også at det er en bekymring at for mange tenåringer tar grad uten å vurdere alternativene innenfor yrkesfag

Lenke til kommentar

Hei. Kan noen forklare meg hva Text 5 og Text 6 betyr? Skjønner ingenting.

Text 5 viser statistikk på hvor mange fra de forskjellige landene/etnisitetene som får et godt vitnemål ut av videregående i UK.

Text 6 viser arbeidsledigheten i USA til de forskjellige etnisitetene etter hvilke utdanning de har. du ser f eks at hele 22,5% av alle afro-amerikanere er arbeidsledig når de ikke har fullført videregående. 

Endret av kebab4life
Lenke til kommentar

A spokeman for the Department for business, innovation and skills says: "we welcome the publication of this report and its focus on vocational qualifications. Both higher education and vocational routes have a crucial role to play in equipping people with the necessary skills to drive the economy, fuel growth and meet the demands of emplyers".

 

Det er fra text 3, hva er det han sier?

Lenke til kommentar

A spokeman for the Department for business, innovation and skills says: "we welcome the publication of this report and its focus on vocational qualifications. Both higher education and vocational routes have a crucial role to play in equipping people with the necessary skills to drive the economy, fuel growth and meet the demands of emplyers".

 

Det er fra text 3, hva er det han sier?

En talsmann fra departementet for business, nyskapning og ferdigheter sier "Vi ønsker velkommen til publisering av denne rapporten og fokuset den har på yrkesfaglige kvalifikasjoner. Både høyere utdanning og yrkes"veien" spiller en stor rolle i å utruste folk med de nødvendige ferdighetene for å styre økonomien, brensel vekst og oppfylle kravene til arbeidsgivere. 

 

Ikke sånn veldig bra oversettelse, men jeg prøvde vertfall 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...