Gå til innhold

enkeltpersonsforetak - antall % skatting?


Anbefalte innlegg

Det er et par ting jeg føler jeg aldri har fått et konkret svar på når det kommer til enkelpersonsforetak.

La oss si man tjener rundt 400 000 i året. Jeg har fått høre at man må skatte av opp mot 40-50 %? Er dette sant?
I så fall hvorfor i alle dager er det så mye kontra vanlig yrke om man f.eks. ikke har et enkeltpersonsforetak.
Synes dette hørtes vanvittig mye ut med å nærmest skatte av halvparten av det man tjener.




 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det stemmer ikke. Du skatter bare av overskuddet og da bare med 28%. Ofte vil skattemessig overskuddet kunne være lavere enn virkelig overskudd siden du kan avskrive anleggsmidler, nedskrive varelager, samt kostnadsføre en rekke ting som normalt også kan benyttes til private ting utenfor næring.

Hei,

 

Takk for svar.

Så det du sier er at om jeg f.eks da tjener 400 000 i året , skatter jeg kun av 28%?

Jeg trodde det var 28% + 11.4% av det jeg hadde lest meg frem til.

Så man kan med andre ord komme bedre ut av det å være næringsdrivende.

Jeg tenkte siden det kun er meg selv å tenke på i enkeltpersonsforetaket kan jeg klare å styre dette selv, men har ingen kompetanse, vil dere anbefale en regnskapsfører?

 

Er bare redd det vil koste for mye å ha dette over tid.

 

 

 

Jeg siterer det jeg fant på nettet :

Du må normalt betale 28 prosent i skatt på alminnelig inntekt av næringsoverskuddet, i tillegg til 11 prosent i trygdeavgift. Den totale skatteprosenten blir da 39 prosent, med et lite fratrekk pga. personfradraget alle skatteytere får. Mer om dette nedenfor.

 

Endret av madman88
Lenke til kommentar

27% er alminnelig inntektsskatt (28% er den gamle, den er satt ned) , i tillegg kommer ev. toppskatt, forhøyet trygdeavgift etc. Så dersom overskuddet blir stort nok, så er den marginale skattesatsen rundt 50%, se linken under.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Maksimale-effektive-marginale-skattesatser/

Takk for svar.

Prøvde å gå innom den linken.

Men hva anses som et stort nok overskudd?

Altså om vi tar i utgangspunktet rundt 400 000 som nevnt ovenfor, betyr det at jeg må regne med å betale rundt 50 % i skatt?

 

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Tjener du rundt 400 000, det vil si at overskuddet ditt er 400 000, vil du måtte betale 27 % inntektsskatt og 11,4 % trygdeavgift, til sammen 38,4 %.

 

Hvis omsetningen din eks.mva. er 400 000 må du først trekke fra fradragsberettigede kostnader, og så beregne 27 % inntektsskatt / 11,4 % trygdeavgift av overskuddet.

 

Personfradraget kommer til fradrag i tillegg, det reduserer grunnlaget for inntektsskatt (men ikke trygdeavgift) med cirka 50k.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjener du rundt 400 000, det vil si at overskuddet ditt er 400 000, vil du måtte betale 27 % inntektsskatt og 11,4 % trygdeavgift, til sammen 38,4 %.

 

Hvis omsetningen din eks.mva. er 400 000 må du først trekke fra fradragsberettigede kostnader, og så beregne 27 % inntektsskatt / 11,4 % trygdeavgift av overskuddet.

 

Personfradraget kommer til fradrag i tillegg, det reduserer grunnlaget for inntektsskatt (men ikke trygdeavgift) med cirka 50k.

Det betyr med andre ord at jeg med 38.4 %fradrag vil tjene rundt 250 000 kr med andre ord?

 

Men la oss si jeg jobber hjemmefra og bruker et rom som kontor, vil jeg kunne dekke dette opp på noe vis?

Er enkeltpersons foretak det beste for meg som jobber som konsulent, eller finnes det andre måter hvor jeg unngår en så høy skatt?

 

 

Lenke til kommentar

Nettoinntekt på rundt 250k, ja.

 

Du kan få skattefradrag for hjemmekontor, hvor mye dette utgjør varierer etter om du eier eller leier og hvilke utgifter du har.

 

Hva som er den beste skattemessige løsningen for deg kommer an på flere omstendigheter, blant annet hva du driver med. Hvis det er ren skatt du er mest interessert i vil det å organisere virksomheten som aksjeselskap og ta ut lønn være mest gunstig for de fleste konsulenter. Selskapet får fullt fradrag for lønnsutgifter til deg, og den høyere belastningen av trygdeavgift+arbeidsgiveravgift kompenseres ved at du får utnyttet minstefradraget for lønnsmottakere og ved gunstigere rettigheter i folketrygden.

Lenke til kommentar

Nettoinntekt på rundt 250k, ja.

 

Du kan få skattefradrag for hjemmekontor, hvor mye dette utgjør varierer etter om du eier eller leier og hvilke utgifter du har.

 

Hva som er den beste skattemessige løsningen for deg kommer an på flere omstendigheter, blant annet hva du driver med. Hvis det er ren skatt du er mest interessert i vil det å organisere virksomheten som aksjeselskap og ta ut lønn være mest gunstig for de fleste konsulenter. Selskapet får fullt fradrag for lønnsutgifter til deg, og den høyere belastningen av trygdeavgift+arbeidsgiveravgift kompenseres ved at du får utnyttet minstefradraget for lønnsmottakere og ved gunstigere rettigheter i folketrygden.

 

Konsulent, og det er egentlig ren skatt som interesserer meg ja.

Hvor vanskelig er det f.eks å organisere virksomhet som aksjeselskap og ta ut lønn? Virker mer komplisert?

Hvor mye mindre skatt kan jeg betale på denne varianten eventuelt?

 

jeg var også innom her:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/

 

Hvis jeg da skrev inn at jeg tjente 400 000, så ville jeg måtte betale 103 000 i skatt, men det er da utenom de 11.4 ¤% i trygdeavgift ?

Beklager mye spørsmål, men var mye man lurte på her nå.

 

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Hvor fylte du inn de 400k? I feltet for lønn, eller i feltene for overskudd næring og personinntekt næring?

Beklager, jeg gjorde feil.

Men nå skrev jeg inn 400 000 under næringsinntekt

Kun under overskudd av næringsinntekt, da fikk jeg 94 000 i skatt.

Har jeg glemt å fylle ut noe tro?

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Ja. Du må fylle ut overskudd næring i både feltene for personinntekt fra næring og overskudd fra næring. 

Takk for svar.

Da ble det som du var inne på ja:) For man skriver samme summen begge steder sant?

 

Hvis jeg da skulle betalt denne summen, hvor mye kan jeg regne med å få igjen på skatten?

 

 

 

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Du skriver som regel samme sum begge steder, med mindre du har eiendeler i virksomheten som gir grunnlag for skjermingsfradrag. Har du det blir personinntekten litt lavere.

 

Betaler du den summen får du ingenting igjen ved skatteoppgjøret.

Okey, jeg må med andre ord litt opp i skatt.

 

 slik jeg har forstått det får ikke næringsdrivende feriepenger?

 

 

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Du skriver som regel samme sum begge steder, med mindre du har eiendeler i virksomheten som gir grunnlag for skjermingsfradrag.

Samt renter på næringsgjeld.

 

dumt spørsmål , bare jeg som går gjennom flere punkter her og det er flere ting jeg føler er negative med å være næringsdrivende.

Joda, men de må betale dem selv. (Enten det er et AS hvor du er både ansatt og eneeier, eller et EPF -i sistnevnte tilfelle kan du kalle de pengene du tar ut til eget forbruk nøyaktig hva du vil...)

 

Det er forøvrig ingenting spesielt med feriepenger sånn skattemessig; mange tror de er skattefrie, det stemmer ikke. Det blir derimot ikke trukket skatt av dem; man blir i stedet trukket litt mer i skatt resten av året.

Lenke til kommentar

 

Du skriver som regel samme sum begge steder, med mindre du har eiendeler i virksomheten som gir grunnlag for skjermingsfradrag.

Samt renter på næringsgjeld.

 

dumt spørsmål , bare jeg som går gjennom flere punkter her og det er flere ting jeg føler er negative med å være næringsdrivende.

Joda, men de må betale dem selv. (Enten det er et AS hvor du er både ansatt og eneeier, eller et EPF -i sistnevnte tilfelle kan du kalle de pengene du tar ut til eget forbruk nøyaktig hva du vil...)

 

Det er forøvrig ingenting spesielt med feriepenger sånn skattemessig; mange tror de er skattefrie, det stemmer ikke. Det blir derimot ikke trukket skatt av dem; man blir i stedet trukket litt mer i skatt resten av året.

 

Takk for svar.

Ettersom jeg er alene i foretaket, tenker dere jeg trenger noen form for regnskapsfører?

Eller er dette enkelt å gjøre selv?

For man får vel beskjed av skatteetaten når skatt skal betales 4 ganger i året og thats it?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...