Gå til innhold

Fra Nokia N8 (Symbian) til hva?


Anbefalte innlegg

Programmet Nokia Suite for N8 på PCen sørger for at jeg får synkronisert kontakter, kalender og Outlook-notater mellom Outlook 2010 og mobilen.

Nokia Suite sørger også for at jeg får lastet over sms-er, mms-er og bilder fra mobilen til PCen. Dette er funksjoner jeg liker å ha.

Jeg trenger ikke å gå via nettet.

 

Nå har jeg to problemer:

  • Hvordan få overført alle dataene som jeg har listet ovenfor, fra min Symbian-mobil til en ny mobil?
  • Hvilket system (Android eller Windows) vil fungere best når det gjelder synkronisering direkte mellom mobil og PC/Outlook?

 

Jeg foretrekker å jobbe på PCen framfor på mobilen, så det er viktig at den nye mobilen "innretter" seg etter PCen. :)

 

Jeg er nesten på vei til å kjøpe Lumia 640, men etter å ha lest litt, virker det som synkronisering mellom PC og Windows-mobil ikke gir samme funksjoner som med N8, f.eks. at sms-er ikke synkroniseres?

Syns det er greit å ha en backup av sms. Hvilke andre muligheter fins det for det?

 

Kommer jeg bedre ut om jeg kjøper en Android-mobil? (Har ikke greid å sette meg inn i det.) Har fundert på Experia Z4.

 

Noen som har erfaringer med eller kunnskap om dette?

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Phone har innebygget støtte for backup av SMS/MMS samt bilder/videoer: http://www.windowsphone.com/nb-no/how-to/wp8/settings-and-personalization/back-up-my-stuff

 

Når det gjelder det andre: Kjører du alt lokalt på din PC, eller har du en Exchange/IMAP-epostserver som PCen synker mot. Dersom det siste er tilfelle, vil du trolig ha muligheten til å synke telefonen direkte mot serveren også, slik at du slipper å være nær PCen for å synke data. Det er ikke vanlig å synke mobilen direkte mot PCen lenger, kan ikke huske når jeg sist hadde det.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

I 2005 kanskje tidligere.

 

For kontakter kan du bruke denne tjenesten (Telenor/Djuice)

https://www.kontaktflytter.no/kontaktflyttern/

 

Og påse at kontaktene dine i ettertid er lagret på en server tjener. Har hatt alle mine contacts (jobb/privat) i jobbens exchange mail folderi årevis .

Bilder lagres automatisk online når jeg er på wifi (flere steder).

Sms har jeg aldri skjønt vitsen med å spare på. De slettes fortløpende.

MMS, brukes det ?

Jeg har 4 pcer , 2 nettbrett , 3 mobiler , hvor skal ting ligge foruten sentralt lokalisert online på en eller flere servere.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og linker, zanta og syar2003!

 

Det ser altså ikke ut til at det er noen vei utenom en tur via nettet. :) 

Jeg ser fordelene med å kunne synke alle dippedutter. (Jeg har også et nettbrett og flere PCer.) Men jeg syns også at det er noen ulemper.

 

Jeg er heller ikke sikker på hva som deles med hvem når jeg legger ting på nettet. Det er så mye å holde rede på og innstillinger endres. Jeg har allerede hatt et par uhell og andre har heller ikke oversikt over hva de har delt med meg.

 

Men jeg får vel krype til korset og kanskje jeg skal våge meg på Lumia 640 og sjekke ut om jeg kommer overens med Windows-systemet. Prisen er jo overkommelig og den kan det meste, etter hva jeg skjønner. Det er alt stresset med å sette seg inn i alle tingene jeg frykter...

 

(Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg kjøpte en Windows-mobil i beg. av 2010. Samsung GT-B7610. Det var mislykket på flere måter og etter mye mas fikk jeg pengene igjen og kjøpte N8 i stedet.)

Lenke til kommentar

Du blir sikkert fornøyd med 640, super telefon for prisen.

 

Din gamle Windows-telefon var en Windows Mobile (WM), som ikke har noe med Windows Phone (WP) å gjøre. Hadde selv flere WM-telefoner fra tidlig 2000 frem til WM ble erstattet av WP høsten 2010. WM var, synes jeg, veldig bra for oss som er over gjennomsnittet nerder, man kunne kjøre regedit.exe på den, og som local administrator endre alle settings man ville. Apper kunne man installere fra hvor som helst (kostet meg noen dusin "reset to factory defaults" pga dårlige apper), og mulighetene var uante. Hadde en app på PCen som viste skjermen fra mobilen i et vindu i Windows mens mobilen lå i sekken (bluetooth), der jeg kunne ringe ved å trykke på mobiltastaturet med PC-musen, og gjennomføre samtalen med headset på PCen. 

 

Prøvde både WP 7.0 da den kom, med 7.5 og 7.8 før 8.0, og har nå 8.1, som er den første brukbare versjonen av WP. Har hatt både iOS og Android i mellomtiden, og har skuffen full av "gamle" telefoner.

Lenke til kommentar

Det ble en oransjefarget 640.

 

Som å flytte inn i et hus uten særlig mye møbler, vinduer eller dørhåndtak.....

Ikke en gang en filbehandler ser det ut til å være installert.

Nå skulle en som deg ha vært her og ordnet opp, zanta. :) 

 

Brukte en overføringsapp på den nye telefonen for kontakter og sms-er fra den gamle (kunne også brukt den for bilder og musikk). Fikk ikke med mms-er, men resten ser ut til å ha fungert veldig fint.

 

Kontaktene og avtaler fra den nye mobilen har også blitt synkronisert til en Outlook-konto på nettet. Det fungerer begge veier. (Jeg bruker bare WiFi - håper jeg.  :)  )

Men jeg finner ikke ut av backup av sms-er, selv om jeg har satt sikkerhetskopiering PÅ.

 

Men så virker det ikke som jeg kommer lenger.

Greier ikke å få kontakt mellom Outlook på PCen og Outlook-kontoen på nettet. Dvs. aner ikke hvordan jeg gjør det.

 

Jeg må ha stemmeopptaker. Ser at det er noen voice-recorder apper. Men fungerer noen av dem på opptak av telefonsamtaler?

 

Det fulgte ikke med noen handsfree (kabel m ørepropper) og den fra N8 fungerer ikke på 640. Noen tips om hva jeg må tenke på her?

 

Jeg kommer til å koble til via USB for å overføre musikk og bilder mellom PC og mobil. Kabelen som hører til N8 fungerer heldigvis.

 

Joda, 640 er litt fint og... :D

 

Men akkurat nå har jeg ikke mobildekning. Er det jeg eller er det nettet ... (Jeg har ikke satt den på flymodus.)

Lenke til kommentar

Gratulerer. Det tar alltid litt tid å bli vant til nytt OS.

 

Kort om det jeg kan:

Som filbehandler kan du installere Filer fra Store.

Oppsett av outlook.com får du automatisk, dersom du har logget på med samme konto som MS-konto for mobilen.

Bruker headset fra Xperia Z2, funker fint.

Har du byttet SIM-kort? Du må ha nytt for å få 4G, dersom det du har ikke er nytt.

Lenke til kommentar

Takk, zanta! Ja det tar tid med nytt OS, det er sikkert. Tid og krefter.


 


Filer fra Store er installert. (Det hadde jeg faktisk kommet på selv. :w00t:  )


 


Ja, jeg fikk nytt SIM-kort og telefonen fungerte fra i går til utpå dagen i dag. Nå har jeg logget meg inn på mine sider og aktivert SIM-kortet på nytt. Uten at det skjedde noe. Men så brukte jeg det gode rådet: "Har du prøvd å skru av og på?" - Det hjalp. :)  (Evt. at det hadde noe med tiden å gjøre...)


 


Outlook får jeg ikke til. Dvs. jeg har fått kalenderen fra nettet som en ekstrakalender på PCen. Men jeg vil bare ha alt i en kalender. Så hvordan få fra PCen til nettet... Og det på en slik måte at kaldender og kontakter holder seg synkroniserte.


 


Nå har det vært nok mobil-PC styr i dag. Håper jeg får ladet menneske-batteriet mitt til i morgen. :hm:

Lenke til kommentar

Jeg har online.no.

Har til nå hatt kalender og kontakter bare på PCen (synkronisert med kalender og kontakter på Nokia N8).

 

(Prøvde vel å ta backup av Nokia Suite en gang til en Hotmail.com/live eller hva det var. Det syns jeg ikke hadde noen hensikt, bare mas med at det kom kalenderaktiviteter inn blant e-postene på en konto jeg bare bruker i blant.)

 

Har Windows 7 og Office 2010, om det skulle ha noe å si.

 

Nå har jeg altså to opplegg.

  1. Min gamle Outlook-kalender og kontaktliste på PCen (som synkroniserte med Nokia N8 via Nokia Suite.)
  2. Den nyopprettede Outlook.com-kontoen som synkroniserer kalender og kontakter med Lumia 640 og som gir en "kopi" inn på min PC-Outlook, men da som egen kalender og egen kontaktliste. Dvs. de synkroniserer ikke med det jeg har fra før av.

Det er da ganske utrolig om det er slik at Microsoft ikke kommuniserer med Microsoft.

 

Får håpe at det er jeg som ikke har forstått hvordan det skal gjøres.

(Er litt engstelig for at jeg skal miste alt. J Husker fra da jeg skulle ha Outlook kontakter og kalender over på N8. Da forsvant alt! Fant det heldigvis igjen i søpla og fikk gjenopprettet det. - Har nå tatt en backup av "personlige mapper" i form av pst-fil. )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen av mine erfaringer så langt, om noen er interessert.

 

OFFICE 365

Prøver å aktivere Office 365. Men får bare beskjed om at noe er galt. Gjelder enten jeg er på mobilen eller min konto på nettet.

 

ONENOTE

I mitt forsøk på å åpne OneNote på min Outlook.com-konto, får jeg også problemer. I "online help" står det bla.:

"Tilleggsprogrammet fungerer bare i 32-biters versjonen av Internet Explorer, Chrome eller Firefox. Hvis du bruker en annen nettleser, for eksempel 64-biters versjonen av IE, kan du ikke bruke kommandoen Åpne i OneNote eller Rediger i OneNote. Hvis du så en melding om Office Onlines Browser Plugin, laster du ned og installerer plugin-modulen."

I tillegg listes alt som må gjøres i nettleseren.

 

Jeg vil at verktøyene skal jobbe for meg og ikke omvendt... Så det får heller være med testen av Office 365 for min del. (Det fulgte jo med 1 års gratis abonnement med mobilen.) (Jeg syns dessuten det er strevsomt å taste lange tekster på mobilen. Foretrekker PCen eller for ren tekst, så bruker jeg i blant nettbrett med penn.)

Hvis jeg har oppfattet det riktig, så kan ting bli lastet inn i Office på nettet, men jeg får ikke redigert på nettet.

 

I tillegg til å ikke ha det som alle andre har, med tanke på å støtte sunn konkurranse, så valgte jeg Windows fordi jeg håpet på et lettere grensesnitt mot PCen min. Men her stopper det altså mer eller mindre fullstendig opp.

 

KALENDER

Jeg får ikke synkronisert min Outlook-kalender, men har måttet gå over til å bruke Outlook.com-kalenderen i Outlook på maskinen min.

Det ser ut til at avtaler som skjer framover i tid, synkroniseres ok mellom mobil og PC, men jeg får ikke med meg gamle avtaler, selv om jeg overfører dem fra min gamle kalender og inn i den synkroniserte kalenderen i Outlook på PCen. Systemet synkroniserer ikke bakover.

 

KONTAKTER

Det samme med kontakter. Jeg må hele tiden passe på hvor jeg er i Outlook på PCen. Kunne jo slettet både gammel kalender og gammel kontaktliste, men da mister jeg i hvert fall gamle hendelser.

 

BILDER

Det ser ut til at alle foto blir automatisk kopiert opp på nettet til OneDrive. Og at dette ikke er synkronisering, slik at om jeg sletter bilder på mobilen så slettes de ikke i OneDrive (?).

Det er fint med backup av bilder, men slik jeg bruker bildene, så samler jeg foto fra mine forskjellige kamera på ekstern harddisk, så derfor kobler jeg mobilen til PCen via USB og manuelt overfører bildene derfra.

Det går greit, men jeg savner at bildene på mobilen sorteres i mapper etter dato. Min gamle Nokia N8 la bildene i mapper per måned. Jeg har ikke helt greid å forstå opplegget med album og andre muligheter på mobilen. Jeg lager mapper via Explorer.

 

KAMERA

Så fram til enkle innstillinger og noe er ok, men for andre ting er det mye trykking for å få til. Jeg tenkte at jeg kom til å savne fysisk kameraknapp og det stemmer, jeg savner den.

Det er dessuten klønete å taste "tilbake" i foto-menyene, selv om det er litt lettere nå. Tror det har vært en oppdatering.

 

BACKUP AV SMS

Finner ikke ut av det. Leste et sted at det ble tatt backup (til et eller annet sted på nettet) men at vi ikke kan se det???  Skjønner ikke noe av det.

Jeg savner muligheten til å kopiere innholdet fra sms-er inn i f.eks. Word.

 

POSITIVE TING VED Å GÅ OVER TIL WINDOWS PHONE

Angrer jeg meg på valg av mobil? Nei, jeg måtte vekk fra Symbian (som faktisk har noen gode kvaliteter og som dessverre ikke er videreført i Windows) og da var det greit med Lumia 640 og at jeg ikke ble helt blakk.

 

  • Liker LiveTiles. Det er en fin måte å holde orden på. Faktisk mye bedre enn å måtte bla på flere sider for å finne det man skal ha. Tror det er det jeg liker aller best ved mobilen.
  • Den er dessuten flink til å foreslå ord. Bedre enn nettbrettet mitt.
  • Til tross for at jeg ikke får synkronisert OneNote til PCen min, så er det et nyttig program. Det har vel mange av funksjonene til S-Note på Samsungs Note 8 (mitt nettbrett). Jeg har ikke tatt i bruk S-Note nettopp pgr. av manglende mulighet til å synkronisere med PCen. Og nå opplever jeg det samme med OneNote. Men OneNote er et nyttig verktøy for huskelister og dokumentering ettersom både lyd og bilde er integrert. Men i motsetning til S-Note (?), så kan lydfiler lastes ned manuelt til PCen via nettet. (Klønete, men det fungerer og formatet er wav.) Kan også bruke Ctrl+C for å kopiere tekst fra nettet, men det er ikke særlig fleksibelt, bare nødløsning.
  • Å ta skjermbilder er veldig lettvint.
  • Skjermen på Lumia 640 er mye bedre enn på Nokia N8. (Men det er den vel på alle nyere mobiler ...)
  • Syns størrelsen er grei. Hadde fundert på Sony Experia Z4 compact, men er glad at den ikke rakk å komme ut før Lumia 640 kom, for da hadde jeg nok angret meg...

 

Ettersom jeg ikke er på sosiale medier, så kan jeg ikke si hvordan det fungerer, men det ser ut til å være vel tilrettelagt.

 

Lenke til kommentar

OneNote synkroniserer jo til OneDrive, da har du jo tilgang på pcen din? 

 

Sletter du et bilde på telefonen i OneDrive Bilder så slettes de fra alt. Det lagres også etter dag/mnd i OneDrive alle kamerabildene dine :) I hvert fall det hos meg. 

 

Du kan fint redigere Office programmer online, i OneDrive. 

 

Anbefaler One Calender. Bruker den selv på 640 XL, Surface og PCen min. 

 

 

Bare å glede seg til W10 og ikke minst "Edge". Da blir vi endelig kvitt Internet explorer ;)

Lenke til kommentar

Takk for innspill aBallz!

 

Får ikke til OneNote. Word går greit. Altså, jeg kan redigere Word online og jeg kan få online-dokumentet lastet ned til PCen. Men det går ikke med OneNote. (Jeg har Office 2010.)

 

Jeg kan redigere OneNote online. (Men der har et synkroniserings-problem oppstått i ei av listene mine, får jeg beskjed om når jeg er online. Det er markert hvor problemene er, men jeg greier ikke å rette det. :confused:  )

 

Det med bilder. Hm. For meg ser det ut til at bilder jeg har slettet på mobilen fortsatt ligger i OneDrive.

 

Når jeg ser bildene på mobilen så er de sortert under måned og dato. Skjønner ikke helt hvordan den tenker, for samme dato er noen ganger listet mer enn en gang (med forskjellige bilder).

Der det ikke er noe orden, er når jeg bruker Explorer. Der er alle bildene bare etter hverandre uten skille. (Får se om det skjer noe når vi bikker til juni.)

 

Takk for tips om OneCalendar. Jeg får fundere litt på hva jeg skal gjøre. Syns Outlook-kalenderen (eller hva den heter på mobilen) er grei på mange måter, men det opplegget for klokkeslett er frustrerende. :nei:

 

En fin ting jeg ikke fikk med i mitt forrige innlegg er hvor greit appene ligger sortert. Og hvor raskt det er å søke gjennom dem. Det med å trykke på en bokstav er genialt.  :)  (På nettbrettet mitt er det bare surr og rot.)

 

Men av dumme ting er stillemodus. Hvorfor ligger ikke den (eller hvorfor kan man ikke legge den) i hurtigmenyen?

Også savner jeg søkeprogrammet fra Symbian. Søking på mobilen. Det fungerte veldig bra. Hvordan kan man nå f.eks. søke i kalenderen? :hmm:

Bing: "Søk på nettet eller telefonen" står det. Men den funksjonen syns jeg ikke fungerer for mobilen.

 

Vet ikke om jeg gleder meg til W10. :hm: Da blir vel alt snudd på hodet igjen. Jeg som strever med å finne meg til rette slik det er nå... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...