Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående telefonselger stilling


Okdokk

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt på meg en stilling som telefonselger, dette gjennom et bemannings firma, men har nå begynt å føle at de bruker manipulering og andre triks for å omgå lovverk.

 

Denne uken så vil de at vi skal jobbe totalt 50 timer, altså fra 9 til 21, uten overtids betaling, men heller en intern belønnigns system, da av typen egen valuta som man kan "auksjonere" på diverse ting på slutten av uke, dette er kun denne uka.

 

Av dette så finner jeg flere ting som ikke stemmer med det jeg har funnet av lovverk.

 

Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager

 

For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til lønnen arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i alminnelig arbeidstid. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker

 

Er jeg helt på jordet, eller operer de ca like ulovlig som viasat selgerene gjorde for noen år siden?

 

 

Referanse: http://www.nrk.no/norge/ulovlig_-ulonnet-overtid-hos-viasat-1.8328252

 

For min del så bare føler jeg meg urettferdig behandlet, men det kan også hende for at jeg ikke er en god selger, så føler at det blir litt rettferdig ut, kan også laste opp en versjon av min kontrakt om dere føler det kan være greit.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen problem med å kjøre dickmoves mot disse. Mistenker at jeg kommer til å miste jobben her før eller siden da jeg kun har hatt et salg siden forrige uke, jeg startet forrige mandag.

 

Så med andre ord, det er helt feil det de driver med?

 

Kan også nevne at det er provisjonslønn, men dette innebærer at man selger for minst 2700, altså alt over denne summer blir lønn. Også overtids bonus, ved 6% overtid med salg på annenhver time.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Kan også nevne at det er provisjonslønn, men dette innebærer at man selger for minst 2700, altså alt over denne summer blir lønn. Også overtids bonus, ved 6% overtid med salg på annenhver time.

Så hvis du selger for 2650,- i løpet av en periode, ser du ingenting av provisjonen din, eller noen lønn? Det er jo fantastisk. Og med fantastisk mener jeg fantastisk på siden av loven og normal anstendighet. De forventer altså at de skal kunne kapitalisere på din arbeidskraft uten at du ser noen gevinst tilbake.

 

Det er bare lenker og jernkule som skiller deg fra en regelrett slave.

Lenke til kommentar

Ikke helt, får da timeslønn på 100, og alt over 2700 blir ekstra i provisjon, men går du ikke over får du heller ikke provisjon. Eller man kan jobbe på ren provisjon, som gjør at du tjener på hvert salg, men man bør ha over 15 salg i uka etter som jeg skjønte det for å tjene på ren provisjon.

Lenke til kommentar

 

Du har rett på minimum 40 % overtidsbetalt, med mindre du har en ledende eller særlig uavhengig stilling. Som vanlig telefonselger vil du ha rett på minimum 40 % overtidsbetalt uavhengig av hva arbeidsavtalen din sier. Det er i teorien ingenting i veien for å vente med å kreve inn dette til du slutter i selskapet, så lenge du overholder foreldelsesfristen som er tre år.

 

For at det skal gjennomføres overtidsarbeid, må det være særlige og tidsavgrensede grunner til dette. Det er ikke lovlig med planmessig overtid, som vil si at man ikke kan basere seg på overtid over lengre tid for å unngå å måtte ansatte flere til å gjøre jobben. Dersom du tviler på at dette overholdes, bør du ta kontakt med verneombudet på arbeidsplassen (hvem som er verneombud skal være kunngjort på ved oppslag på arbeidsplassen).

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at verneombud er valgt ut på arbeidstedet?

 

Hovedregelen er at det skal være verneombud. Dersom det er ti eller flere ansatte, skal det uansett være verneombud. Er dere ti eller flere ansatte og ikke har verneombud, er det noe du kan vurdere å varsle Arbeidstilsynet om – for det er ulovlig.

 

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Har vært ansatt som telefonselger selv en periode, er ikke noe å anbefale, i 9/10 tilfeller er dem bare interessert av å utnytte deg som arbeidskraft for egen gevinst selvom de lover de feteste lønningene, sykeste bonusene og de råeste turene, blir dette noe man kan se langt etter, alt for å få deg startet. Man blir flink med mennesker da siden man prater med en del og får gode sosiale "skills" men som regel hele telefonsalg opplegget er bare trist der jeg håper folk får seg noen andre jobber rett og slett.

Lenke til kommentar

Dessverre så er det den eneste jobben jeg har tilgjengelig nå, venter på svar fra andre mens jeg jobber der, men å bli lenge er ikke så interessant, andre selgerene er knall gode personer, som gir motivasjon til å bli litt lengre

Lenke til kommentar

Jeg jobba selv fra 2004-2005 som selger i en elektronikksjappe med i utgangspunktet elendig lønn.
60 kr timen som garantilønn og 10% av resultatet på hvert salg vi gjorde.

Vi solgte mye telecom og hadde forsvaret og politiet som kunder men daglig leder tok mesteparten av disse salgene siden innkjøpsansvarlige hos de respektive kundene forholdt seg til ham.

Vi fikk de salgene hvor ansatte kom innom og handlet privat eller om det var mindre leveranser til egne avdelinger.
Eieren av bedriften var dog heldigvis ikke en kuk. Han hadde sansen for kremmere, og ga de som visste initiativ muligheter.
Så vi ble oppfinnsomme, vi organiserte oss selv og solgte internett på døra til folk. Gjorde avtaler med bedrifter osv. For dette fikk vi ganske gode betingelser, provisjonene fra både Telenor og Netcom var ekstreme på den tida.

Har du en slik mulighet der eller er bedriften bygd opp slik at de ansatte ikke har muligheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...