Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forklare lengde i tom(tommer)?


Anbefalte innlegg

1" er 25,4mm, så jeg vil tro at justert (høvlet) må det heller være 22 eller 23 mm enn 28. 28 mm tilsvarer like gjerne en og en kvart tomme (før høvling).

 

3" stemmer bra med 73 mm sånn teoretisk. Men det er ganske vanlig å bruke 68 mm stendere i en "tretoms" innervegg. Det passer bra til 70 mm isolasjon og med ei 13mm gipsplate på hver side passer det perfekt til nokså standard innerdørkarmer uten ekstra foring. Der for bør du sjekke hva kunden vil ha/skal bruke det til hvis han ber om tretoms, så han ikke får ekstraplunder når han skal liste rundt dører...

68 mm, har det ikke vært noen tradisjon for i engelstalende land, som vi har tommebegrepet fra. 68 mm også relativt ny dimensjon i Norge, men jeg vet Sverige har brukt den noen år lengere enn oss. Det er også nå en EU Standard dim. Men det er vel egentlig feil å benytte tomme begrepet på denne dim. Men det er greit å være klar over problemet, med to så like dimensjoner, spessielt ved rehab.

 

Første gang jeg støtte på den dim. var trolig i 74, på en rehab. og ombyggningsjobb i Oslo. Så på stenderen (men målte den ikke) anntok ganske sikkert at dette var en 36 x 73 og reiste til trelastutsalget og kjøpte 36 x 73. Men den passet jo ikke og jeg hadde ikke noe bygnings sag til å fuse ned dim., så jeg måtte reise tilbake og bytte. Nevnte dette for firmaet jeg jobbet i og ingen hadde kjennskap til dette fra tidligere. Det ble sjekket litt rundt, men da hadde ingen forhandlere dette i sortementet. Litt ut på 80-tallet, vet jag at enkelte forhandlere begynte å ta dette inn og ha på lager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Verdt å tilføye er at avviket mellom tommestokk og trevirke blir større og større jo lenger opp man kommer, i og med at en tomme egentlig er 25,4 mm -men rundes (i denne konteksten) av til 25,0 før man trekker fra 2mm pga justering. 10" skulle altså vært 254mm, men er bare 250 før justering til 248.

Sagbrukene i dag skjærer nok ganske riktige dimensjoner, så det blir lite høvling/avretting. Men tidligere så ble materialene skjært rundt i de fleste bygder, på mer eller mindre gode sager. Og med mer eller mindre dyktige sagførere. Og noen bygder, hadde mange sager og trolig ingen sagmestere. Det var nok ikke en absolutt standard, på ujustert virke. Det kan en se tydelig på rehab. jobber hvor dimensjonene kan svinge ganske mye, enten det er plank, eller bjelker. Ganske vanlig, at forskjellen var +/-  2 - 3 mm. D.v.s. kunne skille opp til 5 - 6 mm i bredde/høyde.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Vil kommentere kort noen betraktninger om dette med mål. Virker kanskje greit med å bruke mm betegnelser, når det gjelder "små" mål, som vi diskuterer her. Men når målene blir store og en får dette i mm, er det mer vanskelig å forstå lengden, uten å tenke seg godt om, eller omskrive betegnelsen.

 

Da jeg begynte som tømrer i 71, så "gikk" det mest i tommer, untaksvis i mm. Da helst for å anngi en pressis lengde/tykkelse, som måtte tilpasses. Men vi brukte også de benevnelser som var mest hensiktmessig, hvis vi målte en lengde. Da angitt i m, cm og mm. Lett å forstå, lette å huske.

 

Men i dag får en gjerne oppgitt en lengde på flere meter, ti-metere, eller noen hundre metere KUN i mm., fra arkitekter/ingeniører. Og da kan det bli noe forvirrende. Kanskje også uten mellomrom der en ellers ville ha satt "tusenskille tegn". Eks. hvor mange ser hvor langt dette egentlig er, kun ved å kaste et blikk på det: 23250 mm :) Og dette målet, er ikke stort engang. Og huff, den dagen lange målbånd, kommer med KUN mm mål. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

ja,de fleste vet nok hva det er,men tommer blir ikke brukt lenger,gamlekara bruker det vel fortsatt,vet ikke når de sluttet og bruke tommer ang trelast,muligens 70 tallet?

hadde en kommet og skulle hatt 36x73,og hadde brukt tommer på denne dimensjonen,så hadde ikke jeg klart og hjelpe han.

 

men de fleste vet jo hva disse dimensjonene er:

2"x4"

2"x6"

2"x8"

2"9"

4"x4"

 

som er de vanligste dimensjonene som folk navngir i tommer.

Trekvart halvannen, saann siden du lurte ;)

 

Men ja, de fleste bruker det om stendere, og er vell sjeldent brukt om ting mindre enn 2"x2"

Halvannen tom tre stemmer vell der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...