Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Om ikke lenge så er det min tur til og ta fagbrev innen IKT-servicefag. Så eg lurte på om det var noen som viste litt om hva en burde kunne og eventuelt hva som kan være med og dra karakteren min opp til meget bestått. Som lærling har eg for det allermeste sittet på tlf support og tatt enkle saker, så eg har måtte ta inesjative til og lære om server og nettverk selv. 

Så om det er noen der ute som har erfaring med å ta denne prøven eller har hørt om andres erfaringer vill eg svært gjerne høre fra dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel fikk vel ikke mere en bestått selv, skal du klare meget bestått er det veldig vanskelig.

 

Husk det er mye dokumentasjon, administrasjon og begrunnelse, særlig på servere og nettverk så det er ikke veldig enkelt.

Nå er det en del år tilbake jeg tok fagbrev snart 5 år siden.

 

Ofte tar det utganspunkt i oppsett i nystartet bedrifter, og man får et budsjett å sette opp nettverk med maskinet etc.

Og du må komme med forslag og kunne forklare litt hvordan du gjør dette.

 

Så det kan ha skjedd en del siden det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Om ikke lenge så er det min tur til og ta fagbrev innen IKT-servicefag. Så eg lurte på om det var noen som viste litt om hva en burde kunne og eventuelt hva som kan være med og dra karakteren min opp til meget bestått. Som lærling har eg for det allermeste sittet på tlf support og tatt enkle saker, så eg har måtte ta inesjative til og lære om server og nettverk selv. 

Så om det er noen der ute som har erfaring med å ta denne prøven eller har hørt om andres erfaringer vill eg svært gjerne høre fra dere.

Din arbeidsgiver har som ansvar å vite hva du kan og ikke kan. Du får prøven tilrettelagt etter hva dere har vært igjennom og da skal kunne. Om du aldri har rørt en server eller satt opp PC mot server osv, så får du ikke dette på prøven. 

 

Når det er snakk om IKT-servicefag så er det jo greit å vite om Server installasjon/oppsett og hvordan du kobler klienter opp mot server. Mappe strukturer og rettigheter er også veldig greit å lære om.

Nettverk er jo også supert å ha med deg videre, da det kan gi deg bedre forståelse for alt som er plugget sammen på nettverket osv. 

 

Når det gjelder IT så blir du aldri ferdig utlært. Sett deg ned og finn ut hva du liker å holde på med eller syntes høres interessant ut og bli god på det det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din arbeidsgiver har som ansvar å vite hva du kan og ikke kan. Du får prøven tilrettelagt etter hva dere har vært igjennom og da skal kunne. Om du aldri har rørt en server eller satt opp PC mot server osv, så får du ikke dette på prøven. 

 

 

Dette er vel ikke helt riktig, selv måtte jeg gå ektern kurs på Opplæringskontoret for Tele, Data og Elektro (OTDE) som var særlig rettet for servere, det var eneste mulighet jeg hadde hvis jeg skulle få bestått fagprøven da, men muligens dette er endret siden da.

 

Problemet er stort sett en del bedrifter ofte har server delen seprarert fra clientdelen eller har egene firma som drifter dette.

Ofte er det stort problem med tanke på opplæring er ikke særlig tilrettelagt og det fort gjort å stryke. Men husk det skal en del til å ikke få bestått, er det i tvil får man gjerne bestått, men har man null greie på servere sliter man som regel.

Lenke til kommentar

 

Din arbeidsgiver har som ansvar å vite hva du kan og ikke kan. Du får prøven tilrettelagt etter hva dere har vært igjennom og da skal kunne. Om du aldri har rørt en server eller satt opp PC mot server osv, så får du ikke dette på prøven. 

 

 

Dette er vel ikke helt riktig, selv måtte jeg gå ektern kurs på Opplæringskontoret for Tele, Data og Elektro (OTDE) som var særlig rettet for servere, det var eneste mulighet jeg hadde hvis jeg skulle få bestått fagprøven da, men muligens dette er endret siden da.

 

Problemet er stort sett en del bedrifter ofte har server delen seprarert fra clientdelen eller har egene firma som drifter dette.

Ofte er det stort problem med tanke på opplæring er ikke særlig tilrettelagt og det fort gjort å stryke. Men husk det skal en del til å ikke få bestått, er det i tvil får man gjerne bestått, men har man null greie på servere sliter man som regel.

 

Det var i alle fall mitt tilfelle når jeg tok min prøve. Mulig det var fordi jeg både jobbet med service (Server,PC oppsett ++), salg og telefonsupport/Fjernstyring og prøven ville bli veldig stor hvis jeg skulle innom alt? 

Tok fagprøven i 2010, så er vel ganske likt som med deg?

Lenke til kommentar

Whitesp0t har rett i at arb.giver skal ha oversikt over hva lærlingen har vært gjennom i bedriften og får oppgave ut fra det.

Lærebedriften skal ha en plan for hvordan læringen vil oppfylle alle kompetansemålene i læreplanen før de blir godkjent.

 

Dokumentasjonen er viktig. Og gode begrunnelser av valgene du tar.

Lenke til kommentar

Kanskje litt seint, men likevel, dette er det du kan forvente deg:

http://pasteboard.co/c20amRX.jpg

 

Den er fra 24. april, dagen jeg bestå. Noen tips:

- Planlegging er tungt vektlagt

- Ta plankeoppgavene først

- Legg backup med i oppgaven

- Drikk masse vann

 

Lykke til!

Tusen takk for en et ypperlig svar, denne kommer til og hjelpe meg mye nå opp mot fagprøven. Veldig flott att du la ved oppgaven du fikk på prøven. Setter umåtelig stor pris på dette, kunne du kort fortalt litt om hva du fikk i spørsmål av sensorene ? Greit å vite hva jeg kan forvente meg av spørsmål å hvor dypt de graver, 

Lenke til kommentar

Rett fra hukommelsen, ønsket de å vite;

- Feilsøke en treig PC

- Forklare RAID-nivåer og hvor mye plass som gjenstår når du putter så og så mange disker sammen

- Fortelle hva AD er og hvilke funksjoner den har

- Fortelle hva en UPS er

- Hva DNS / DHCP er

- Passordpolicy (si du ønsker å legge til tofaktorautentisering istedenfor lange passord som skiftes ut ofte, da blir de nok fornøyde)

 

Tips: Lønner seg å velge en server med 2 strømforsyninger på 2 strømkurser i tillegg til å nevne denne regelen.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Hei

 

Kjenner en som nettopp gikk opp i fagprøve i dataelektroniker (ganske lik IKT sin) so du kan sjå om du får noen tips der (sjå vedlegg) 
 

Viss du er litt usikker på Windows Server 2012 R2 so anbefaler eg deg og sjekke ut desse videoane her som ligger på youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLJcaPjxegjBVnEN8c6O8w1mNit4WGeAWN

Dok1.pdf

Endret av Neddo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...