Gå til innhold

Slik skal NASA finne liv på andre planeter


Anbefalte innlegg

Er maskiner så dårlige på å luke ut mønstre at de trenger mennesker til å kikke på dette materialet? Kikket såvidt innom Planethunters..

 

Helt sikkert ikke men det bidrar til å skape interesse for emnet i både store og små.

 

Har selv brukt ganske lang til på zooniverse, personlig finner jeg det veldig interessant, og selv om en kanskje ikke bidrar direkte er det fremdeles gøy å vite at til og med en selv kan være med på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tankeeksperiment: med 100 milliarder galakser i vårt universe som hver har 100 milliarder stjerner, gir dette totalt 10 triliarder stjerner. Hvis bare 0.000001% av disse har planeter, gir det 100 billioner stjerner med planeter.

Hvis bare 0.0000001% av disse stjerner med planer har planter med jordlignenede betingelser og liv, så vil det gi en million planeter i vårt univers som har liv slik vi har det her på jorden. - kanskje noen ligger 1000 år foran i utviklingen, eller etter ....

 

...Eller millioner av år foran i utviklingen

Lenke til kommentar

"Problemet" er att selv lysets hastighet, er som sneglefart å regne når man skal snakker om avstander i universet.. 

 

Den nærmeste observerte planeten utenfor vårt solsystem er vel litt over 4 lysår unna, så med lysets hastighet tar det altså 4 år å komme dit...

 

Mange som ikke tenker på det. Bare å komme seg til den nærmeste galaksen vil ta 2,5 millioner lysår. Det er jo ikke mulig, i følge Einstein, å komme opp i lysfarten. Selv med en tilsvarende fart kreves det enorme mengder energi for å akselerere opp til den farten. Selv om vi klarer det på 3 millioner år, er 3 millioner år utrolig lenge. Det har jo og åpenbare utfordringer, hvis turen skal være bemannet.

Lenke til kommentar

Håper de har sett filmen Battleship å skrinlegger skrinlegger planene om å sende ut signaler!

Sender ut signaler gjør vi hver dag, mer eller mindre frivillig. Alt av radio, lys osv.

Vi har til og med sendt sonder med bilde av oss mennesker og vår plassering i galaksen. Vi er nok fucked allerede...

Lenke til kommentar

 

 

Ok det visste jeg ikke. Så hvor lang tid hadde det tatt?

Vi har en formel (Lorentz factor) for å regne det ut: 1 / √(1 - v2 / C2 ) der v er farten vi kjører i og c er lyshastigheten.

Problemet med denne formelen er at dersom vi kjører i lysets hastighet ender vi opp med regnestykket 1/0, og hvis du plotter det inn i kalkulatoren får du gjerne NaN - Not a number.

 

men alle tall positive tall under lysets hastighet vil fungere. F.eks 99.9% av lysets hastighet gir oss:

1 / √(1 - 0.999c2 / C2 ) = 22.366. Dette tallet sier hvor mye fortere tiden går for de som observerer fra jorden dersom et tenkt fartøy har hastigheten 99.9% av lyset.

 

Tiden det tar for mannskap: 4.3 år / 22.366 = 0.192 år = 70 dager.

Dette er den observerte tiden? Men hva med aldring på personer og forsåvidt utstyr, følger det "jord tid" eller "lys tid"?

 

 

Mannskap og skip vil oppleve ferden som 70 dager og bli 70 dager eldre.

 

Det har blitt gjort forsøk der de sammenligner tid på en klokke ombord på romskip med en klokke på jorden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

Lenke til kommentar

Det som ofte er litt komisk når en diskuterer dette er at en gjør regnestykket litt vel enkelt. Regnestykket tar jo ikke hensyn til akselerasjon og deakselerasjon og forenkler det ned til at en skal endre hastighet mellom 0 og 99,9C i løpet av et øyeblikk. Eventuelle pasjasjerer hadde jo blitt suppe av det... Vet ikke hvor mye akselerasjon det er å forvente at pasasjerer skal kunne tåle, men vil tro at det ikke bør være mye over 1G (9,81 m/s/s). Da vil det ta rett under et år før en er oppe i 99,9C, da vil du kun ha tilbakelagt rett under 0,5 ly på dette året (hvis jeg ikke bommer grovt). Og i store deler av dette året så vil tiden for passasjerene ha gått i nesten samme hastighet som for de som er på jorden. Så bruker en jo like lenge på å bremse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ok det visste jeg ikke. Så hvor lang tid hadde det tatt?

Vi har en formel (Lorentz factor) for å regne det ut: 1 / √(1 - v2 / C2 ) der v er farten vi kjører i og c er lyshastigheten.

Problemet med denne formelen er at dersom vi kjører i lysets hastighet ender vi opp med regnestykket 1/0, og hvis du plotter det inn i kalkulatoren får du gjerne NaN - Not a number.

 

men alle tall positive tall under lysets hastighet vil fungere. F.eks 99.9% av lysets hastighet gir oss:

1 / √(1 - 0.999c2 / C2 ) = 22.366. Dette tallet sier hvor mye fortere tiden går for de som observerer fra jorden dersom et tenkt fartøy har hastigheten 99.9% av lyset.

 

Tiden det tar for mannskap: 4.3 år / 22.366 = 0.192 år = 70 dager.

Dette er den observerte tiden? Men hva med aldring på personer og forsåvidt utstyr, følger det "jord tid" eller "lys tid"?

 

 

Mannskap og skip vil oppleve ferden som 70 dager og bli 70 dager eldre.

 

Det har blitt gjort forsøk der de sammenligner tid på en klokke ombord på romskip med en klokke på jorden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

 

Det høres nå bare ut som et tanke eksperiment , som er noe helt annet en virkeligheten

hvordan kom du frem til at det bare tar 70 dager

 

hvis alt man tror stemmer så vil man oppleve at jorden ikke er den samme som man dro når man kommer tilbake hvis man har vær på besøk til den nærmeste stjerne

da møter du kanskje etterkommeren dine fler generasjoner etter deg selv

 

noen som har sett filmen interstalar ?

http://no.wikipedia.org/wiki/Interstellar

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg vet at nasa bruker sykt mye penger på å mislede oss vanlige mennesker for å holde det hemmelige romprogrammet, anti gravitasjon og raske forflytninger (alvorlig mye raskere enn lyshastigheten) i cosmos (multiverse) hemmelig,og de vet at vi vet. Dette kommer ikke fra konspirasjonsteorier,har selv hvert ute i krig og har møtt andre som vet og har hvert med på noe vi bare kan drømme om,og de fleste vet ikke og da tror de ikke heller så de sluker heller main stream media sine news,kaller alt som minner om konspirasjonsteorier gale og det er de jo 80-90%men resten vet jeg er spot on,men you tube er et freak show av raringer som vil ha sine teorier kjent eller som jungeltelegrafen de hiver seg på andre,det er som med ufo 80-90%er noe som kan forklares, men resten er noe annet og jeg vet noen vet men oss vanlige blir holdt utenfor. Heldigvis så har jeg truffet noen, kjenner noen som jeg har og kan stole med livet mitt på,har sett bilder de har samt opptak av...........,gidder ikke nevne pga tabu og stigmatisering. Vi har hvert igjennom helvete å lagt hverandres liv i hendene på hverandre, løgn er svik og sånne brødre som oss er tro til døden, men det er bare et fåtall som skjønner slikt,nok om det. Det er det jeg skal si er at det finnes teknologi som til og med Hollywood er sjalu på å liv i dette cosmos samt andre er det mye liv og utvikling,fra jorden og til vi ser at vi ikke er alene så er det ikke langt. Nasa snakker om mars tur som om det er den nye store amerika-reisen! Da kan jeg si at der er vi allerede med et klype mennesker, turen tar jo ikke lengre enn 2-3 timer. Hva vet vel jeg en anonym veteran som har navnløse brødre og kjente og uten noe bevis,vel jeg trenger hvertfall ikke lure på hva som finnes i mørket og litt til. Tips bruk en helg ut i vinter uten lys forurensning og måne,kle dere godt og ha tollmodighet,et syn med minner vil dere garantert ha igjen. Grozniper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...