Camillaaa Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Hei, Kjøpte nylig ett produkt som krever online aktivering, ved hjelp av lisens/cd-key. Fikk beskjed om at denne lisensen allerede var tatt i bruk, og nå nekter butikken å hjelpe meg. Butikken krever at jeg selv tar kontakt med leverandør/utgiver og får en ny nøkkel. Dem ba meg sende e-post, eller ringe, og "ønsket meg lykke til" da de ikke kunne gi ut nye lisenser på den måten, produktet er kjøpt i butikk, ikke på nett. Har jeg rett på at butikken ordner opp i dette? eller er det egne regler for nøkler/lisenser? Føler meg veldig liten om jeg skal ta kontakt med en stor utgiver på denne måten, og sendte e-post for 8 dager siden, uten noen svar. Jeg har selvfølgelig tatt vare på all emballasje, kvitteringer osv. Endret 20. april 2015 av Camillaaa Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Du har rett til å kreve at butikken ordner opp for deg, enten ved å bytte til et annet eksemplar med ny kode, eller få ny kode fra leverandør. Lå koden i en pakke som var forseglet? Endret 20. april 2015 av Molekylet Lenke til kommentar
Camillaaa Skrevet 20. april 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 Du har rett til å kreve at butikken ordner opp for deg, enten ved å bytte til et annet eksemplar med ny kode, eller få ny kode fra leverandør. Lå koden i en pakke som var forseglet? Ja, alt var forseglet, og koden lå inni esken, ingen mulighet å "fiske" denne ut, så om det er snakk om duplisering eller at min kode uheldigvis er "gjettet" av noen andre er helt umulig for meg å vite. Finnes det noen paragrafer jeg kan vise til i butikken? evt. printe ut? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 Er du HELT sikker paa at du skriver inn koden din rett? Har sett flere tilfeller hvor "koden virker ikke", hvor det bare var tastet feil mellom 1 og I, 0 og O, 8 og B ogsaa videre. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 Om den var helt forseglet som du sier, så må du ta kontakt med firmaet som står bak lisensen. Hvilken type lisens gjelder det? Kanskje jeg kan gi deg et direktenummer som det går litt kjappere enn epost. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 Du har selvfølgelig rett til at butikken fikser dette. Men det forutsetter jo at det du sier stemmer, og det har ikke butikken noen mulighet til å etterprøve. Hvis det du sier stemmer, så er dette åpenbart en mangel som de må avhjelpe. Om de nekter det har du hevingsrett. Lenke til kommentar
Camillaaa Skrevet 20. april 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Er du HELT sikker paa at du skriver inn koden din rett? Har sett flere tilfeller hvor "koden virker ikke", hvor det bare var tastet feil mellom 1 og I, 0 og O, 8 og B ogsaa videre. Ja, selvfølgelig, har prøvd flere ganger, og jeg hadde vel ikke fått beskjed om at koden allerede var i bruk, om den ikke var gyldig, dette gir to forskjellige utslag. Om den var helt forseglet som du sier, så må du ta kontakt med firmaet som står bak lisensen. Hvilken type lisens gjelder det? Kanskje jeg kan gi deg et direktenummer som det går litt kjappere enn epost. Jeg har prøvd å ringe, men selskapet holder til i USA, og har sjekket nettsider etc, og fant til slutt ut at man kunne ringe statene gratis via Skype, fungerte i hvert fall på nummeret jeg ringte til. Etter å ha snakket med selskapet selv, ba dem meg gå til butikken og få ny kopi, og at butikken måtte kontakte sin 3-part for å utveksle informasjon, for å se om det var en hel "batch" eller gruppe med lisenser som var "på av veie" .. Jeg spurte om jeg kunne sende/scanne inn lisensen som stod i boka, men fikk beskjed om at dette kunne manipuleres lett, og at dem ville ha boken sendt til seg, og igjen refererte til selger. Veldig frustrerende, det finnes altså ingen regler på at forbruker har rett til å kun forholde seg til utselger? Du har selvfølgelig rett til at butikken fikser dette. Men det forutsetter jo at det du sier stemmer, og det har ikke butikken noen mulighet til å etterprøve. Hvis det du sier stemmer, så er dette åpenbart en mangel som de må avhjelpe. Om de nekter det har du hevingsrett. Hva er hevingsrett? og hvor står det at jeg har krav på dette? Endret 20. april 2015 av Camillaaa Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven (min utheving): § 27.ReklamasjonDersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). (..) § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Link Endret 20. april 2015 av Molekylet Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. april 2015 Rapporter Del Skrevet 20. april 2015 Hvilken type programvare hadde du kjøpt? Kun nyskjerrig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå