Gå til innhold

KOMMENTAR: Bilene du kan kjøpe er ikke selvkjørende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Til et system som dette er 'sikrere' en hva et menneske kan prestere, så syns jeg dette er en negativ og farlig utvikling. Det er blitt så mange hjelpesystemer i nyere biler at førere snart ikke trenger å gjøre noe. Kjører du litt utenfor veien - bilen gir signal. Kommer du for nær noen foran deg - Bilen gir signal. Du er nær ved å kjøre noen i rumpa - Bilen bremser for deg.

 

Dette fører til latere og mindre oppmerksomme sjåfører. Det har aldri vært lettere å prioritere mobilbruk fremfor kjøring, noe mange tydeligvis gjør. 

Å ikke ha 100% fokus på kjøringen og på veiene er farlig, og disse systemene gjør det ikke bedre. 

Noe sier meg at du ikke er gammel nok til å ha lest VG og Dagbladet på mandager gjennom 80-tallet.(Vi måtte fysisk i en kiosk og betale for avisen den gangen).  En gjenganger av overskrifter den gangen var "Dødshelg". Hvis du lurer på hvorfor så kan du sjekke ut stattestikken for drepte i trafikken den gang og nå. Tenk samtidig over at antall kjøre kilometer per år har økt kraftig.  Så kan du komme tilbake og igjen prøve å argumentere for hvorfor det er så farlig å gjøre bilene sikrere.

Lenke til kommentar

 

til der som deltar her :

hvordan definerer dere en sikker bil ?

Bilen som forårsaker færrest alvorlige personskader pr. brukstid.

 

men hvordan definere man det i mere detalj ?

 

Det er jo en solid debatt om man skal stole fult ut på elektronikk som ikke lar deg kjøre selv over hode , eller elektronikk gir gjensidig kontroll når man kjører selv / automatisk

Lenke til kommentar

Det er jo en solid debatt om man skal stole fult ut på elektronikk som ikke lar deg kjøre selv over hode , eller elektronikk gir gjensidig kontroll når man kjører selv / automatisk

Jeg har aldri sett noen hevde at man skal stole fullt ut på elektronikken. Det er ikke værre enn at folk må kjøre så godt de kan uavhengig av hvilke hjelpemidler de har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

 

Det er jo en solid debatt om man skal stole fult ut på elektronikk som ikke lar deg kjøre selv over hode , eller elektronikk gir gjensidig kontroll når man kjører selv / automatisk

Jeg har aldri sett noen hevde at man skal stole fullt ut på elektronikken. Det er ikke værre enn at folk må kjøre så godt de kan uavhengig av hvilke hjelpemidler de har tilgjengelig.

 

jeg har sett enkelt påstander i debatten der det er  påstått at man ikke burde få kjøre selv fordi man var ikke så god sjåfør i forhold til elektronikken.

 

men så vet man jo at denne elektronikken er laget av mennesker .

 

Da er det ikke lenger snakk om hvem som har størst risiko , men hvordan man kan lage et system der alle føler seg trygge

Det er ikke snakk om å kunne godta det ene dødsfallet i en automatisk bil  bare fordi de i teorien kan hinder 5 ulykker

 

det ene dødsfallet kunne kanskje være ungåt hvis bilen kunne stoppes manuelt

 

selv om det er noen år til det blir en realitet så er det viktig å diskutere det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...