Gå til innhold

Hvordan sette opp Windows 2000 Domene


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å sette opp et nettverk med en Windows 2000 Server og 2000 på maskinene. Et par spørsmål;

1. Hvordan bør jeg sette opp denne serveren mht tjenester osv? de andre maskinene skal logge seg på mot denne serveren, og bruke denne som en fil/print server.

2. Hvordan kan jeg få faderens bærbare(med 2000 tilknyttet et annet domene) til å finne mitt domene?

3. Jeg vil ved installasjon av 2000 på maskinen at disse skal bli lagt til automatisk til domenet, krever dette noen spesielle innstillinger på serveren?

 

 

ABRJ

 

[ Denne Melding var redigert av: abrj på 2002-02-22 15:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Installere printdrivere på server og dele ut disse under inst. Opprette mapper på server og share disse med rettigheter osv og deretter lage en bat-fil som mapper opp stasjoner når brukere logger seg på domenet (du angir det i "users and computers" i active directory)

 

2. Tror ikke det lar seg løse så lett med to domener, med mindre du har muligheter til at de to domenene kan opprette et trust mellom seg. Kan jo forsøke med 2 hardwareprofiler på den bærbare.

 

3. Har du så mange pc'er som skal inn i domenet da? Hvis du bare har noen få blir en annen løsning litt mye jobb og tungvinn. Men ja, det går an f.eks å lage en unattended setup ved å bruke Setup manager Wizard...

Lenke til kommentar

Du har _mange_ muligheter.

 

Du kan jo kjøre RIS (Remote installation Service) Sånn at du installerer nye maskiner/re-installerer over nettverket (unattended).

 

Ellers kan du jo sette opp alt mulig rart på serveren. Jeg kan anbefale å stappe "alle" diskene in i den, så slipper du å ha de i Workstationen din, men serveren må stå på hele tiden da.. Så får du mindre load på klientene. (og kansje mindre bråk?)

 

Det er så mye å velge i, så du må nesten bare definere et behov. :smile:

Lenke til kommentar

Ja....som det er sagt.....det er et "hav" av muligheter med 2000-Server. Du må nok først og fremst finne ut hvor mye arbeid du skal legge i dette (er det feks snakk om "hjemmedomene" med 4 pc'er eller et nettverk med 30 klienter), deretter definere hvor sikkert du skal ha nettverket og deretter lese på microsoft.com om how-to-....

 

Du har noen timer foran deg med lesing og tilrettelegging :lol:

 

btw....om automatisering av w2k-installasjon..:

 

http://www.microsoft.com/windows2000/techi.../automating.asp

 

_________________

 

(¯`·.¸ The Unique One ¸.·´¯)

 

Whatever you do, be good at it....

 

[ Denne Melding var redigert av: unique på 2002-02-22 16:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...