Gå til innhold

Tips til komponenter til oppgradering Z68X


Anbefalte innlegg

Jeg har en 3 år gammel PC jeg ønsker å få opp ytelsen på i Spill. Ingen ekstreme behov, men det hadde vært moro å få opp stats fra low/medium til high i spill med OK FPS.

 

Hovedkort:   Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 med 8GB DDR3 1600Mhz minne og 600W strømforsyning

CPU:            Intel Core i5 2500K 3.30Ghz 6MB S-1155

GPU:            Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB

 

Tenker å satse på brukt utstyr. Skjermkortet rundt ytelsene til GeForce GST 580/680 og oppover - vil det gjøre susen?

Er det noen prosessorer det er verdt å oppgradere til uten å legge alt for mye kroner i det? Jeg har ikke fulgt med de siste årene, men tipper sokkelen er utdatert for lenge siden så må se etter brukt.

 

Tar i mot alle forslag på hva jeg kan putte inn for god ytelse pr krone ;)

Har noen noe jeg kan bruke - send gjerne PM med tilbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker.

Jeg hadde glemt det, men jeg har en gedigen CPU kjøler allerede: Artic Cooling Freezer 13 PRO. Har imidlertid aldri satt meg inn i overklokking, men håpet den skulle bråke mindre enn originalvifte. Mulig jeg må sette meg inn i overklokking?

 

Skjermkortet var alt for dyrt, men det som er bra er om min CPU (med ev overklokking) ikke vil være noen flaskehals til så kraftige GPU'er?

Endret av btbakken
Lenke til kommentar

Takker.

Jeg hadde glemt det, men jeg har en gedigen CPU kjøler allerede: Artic Cooling Freezer 13 PRO. Har imidlertid aldri satt meg inn i overklokking, men håpet den skulle bråke mindre enn originalvifte. Mulig jeg må sette meg inn i overklokking?

 

Skjermkortet var alt for dyrt, men det som er bra er om min CPU (med ev overklokking) ikke vil være noen flaskehals til så kraftige GPU'er?

Da bruker du bare den du har.

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå for det skjermkortet da det for tiden er det som gir mest ytelse for penga og vil gi deg god ytelse i lang tid. Hva tenkte du å bruke på skjermkort da?

Lenke til kommentar

Takk, det var en litt mer aktuell pris, selv om jeg ser at 970 er ca 40 % raskere enn 960.

Har aldri overklokket, og fant ikke noe gode guider på nett til mitt hovedkort, men endret multiplikator på core speed fra 33 til 37, og økte Core Voltage fra 0,95V til 1,284V. 

Uten å ha gjort noen målinger (fant ikke gratis 3D benchmark i farta) virker det som om ting går raskere ;)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke øke core voltage for den hastigheten. Med 1.3 volt som du har stilt bør du kunne kjøre på 4.5 ghz.

Prøv det, eller så tar du bare 4.0 ghz på orginal spenning, Auto.

TAKK

Dette blir spennende. Hvilke program bruker du til å måle hvor mye raskere PC'n blir i praksis?

Endret av btbakken
Lenke til kommentar

 

Cinebench R15 er ganske grei, det er en CPU benchmark og litt stabilitetstest

Download her: http://www.guru3d.com/files-details/cinebench-15-download.html

Si fra hvis du får mer enn meg (1727) cpu multithread

En 2500k overklokker ganske greit så regner med han ikke har problemer med å slå den score'en der.

 

Jeg satte "mulitiplikatoren til 40x, altså Core speed 400MHz, og fikk CPU score 551 cb, noe som er langt bedre enn utgangspunkter på 412.

Har også kjøpte et brukt skjermkort i dag - XFX 280x over clocked. Mer enn doblet 3DMark fra 2469 til 5971, så forholdsvis fornøyd med resultatet, - og til en billig penge.

 

Skal helt klart eksperimentere mer med OC av prosessoren, for å se om jeg i det minste kan nærme meg 1000, men jeg syntes det er litt skummelt ;)

 

Målet med å kunne øke skjermoppløsning til 1920x1200 og få bedre kvalitet (high) er definitivt oppnådd.

Takk for hjelpen!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...