Gå til innhold

Lærerskolen og læreryrket generelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du alltid har hatt lyst til å jobbe som lærer, er det vel generelt lite å lure på. Vet ikke helt konkret hva du lurer på, så det er litt vanskelig å svare ordentlig.

 

Du er ihvertfall sikret jobb, mtp. lærermangelen. Det er ikke så veldig godt betalt. Studiet er ikke særlig vanskelig, men du må være villig til å lese en del. Du må ha en interesse for faget.

Lenke til kommentar

Takk for svar:-) Enig med deg i at lærere ikke tjener veldig godt, men har god tro på at lærermangelen (hvis det blir) vil føre til høyere inntekter til lærere. Hvordan er hverdagen til en lærer (når de ikke har undervisning)?

Vel, når man ikke har undervisning er det som oftest planlegging av timer i fremtiden. I enkelte friminutt må man regne med inspeksjon. Som oftest kanskje to-tre friminutt i uken. Ellers er det vanlige gjøremål som retting av prøver og tekster. En må også regne med at det ofte blir konflikter mellom elever i løpet av en dag, som må tas til rette.

Etter skoletid enkelte dager er det vanlig med møter som blir avholdt av rektor. 

 

Alt vil naturligvis variere med hvilken trinn - men mye går igjen på grunnskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at islam er fredens religion, narkotika er livsfarlig og sex er noe en bør vente med lengst mulig. Uten å ha de rette holdningene kommer en ingen vei i læreryrket. 

 

Ikke lag voldsfilmer på fritiden eller spøk om Utøya på Facebook. Ikke bli med i Pegida. Ikke ha noe å gjøre med elevene utenfor skoletid. Det er alltid den som slår, som har skylden. Aldri forsøk å stoppe mobbing med virkemidler som kan ha effekt, men produserer dokumenter som viser at du har holdt møter og dermed tatt problemet på alvor. Bruk tiden i klasserommet på de elevene som ikke vil lære noe uansett. 

 

Og selv om elevene aldri lærer noe som helst av all rettingen du gjør på stiler, så er dette likevel viktig å gjøre. Ikke for elevenes skyld, men for foreldrenes skyld. En god lærer er en som retter feil, mener de fleste foreldre. At eleven fortsetter å gjøre de samme feilene de neste ti årene, spiller ingen rolle. 

 

Ikke vær så flink at de andre lærerne blir misunnelige på deg og det gode forholdet du har til klassen. Lag konflikter med klassen og tråkk på elevenes selvrespekt. Da blir du en av gjengen på lærerværelset! Pass også på at du ikke får så gode relasjoner til elevene at foreldre blir misunnelige! Foreldre liker at barna klager på læreren. Det setter dem selv i et bedre lys overfor egne barn.

 

Husk også på at det å være lærer ikke er noen intellektuell rolle, men det motsatte. Du skal gjenspeile samfunnets rådende verdier og være et korporlig uttrykk for læreplanens utopiske menneskesyn. 

 

Ungdomsskole er behageligere enn barneskole å jobbe på er min erfaring. Lærerne der er mer modne og ikke så barnslige og naive som på barneskoler. Men elevene er da blitt så ødelagt av tidligere skolegang at motivasjonen deres er borte. Det er mindre arbeid, men de kaster seg ikke om halsen på deg i yr glede når du kommer på jobb. Rent menneskelig er kanskje barneskolen bedre hvis en holder ut med kollegaene. 

 

Hvis du vil har lite arbeid, så kan du jo satse på norskopplæring for fremmedspråklige. Ekstremt kjedelig i lengden, men omtrent null arbeid når det gjelder forberedelser og etterarbeid. Dessuten slipper du de uklare ansvarsforholdene som er i grunnskolen hvor både foreldrenes og barnas ønsker skal telle (og selvfølgelig læreplanen, rektor, kommunen, kollegiet). 

 

Du skal bare glemme idealet om den oppriktig godhjertede læreren som ofrer seg for å hjelpe barn på veien til voksenlivet. Du vil bli omringet av et system som presser deg til å gjøre som alle andre rundt deg uansett hvor tåpelig dette er. For eksempel organiseres lærerne i team slik at de gjensidig kan overvåke hverandre og komme med sosiale sanksjoner mot lærere som har tenkt selv og funnet noe som gir gode resultater. 

 

 

Jeg skriver litt tullete, men dette er noen av mine erfaringer. Det er lenge siden læreren kunne lukke døra bak seg og selv bestemme hvordan undervisningen skulle være, på godt og ondt. 

 

PS: Hvis du skal gå lærerskolen, bør du lese så mye som du kan. Når du begynner å jobbe som lærer, vil du antagelig oppleve at du blir mer og mer uvitende for hvert år som går. Selv mistet jeg evnen til å skrive norsk, da en nesten aldri trenger å skrive tekster som lærer. Tiden går med til å planlegge undervisning, retting, og mest av alt psykologisk-sosial planlegging som dreier seg om læringsmiljø, trivsel, forebygging av mobbing, hvordan øke elevers selvtillit, hvordan gi dem mestringsfølelse, hvordan balansere mellom å oppdra til lydighet og å oppdra til selvstendighet, integrering av psykisk utviklingshemmede eller fremmedspråklige elever og rett og slett er masse praktiske ting som ikke har noe med fag å gjøre. For eksempel må du huske på å skrive navnet ditt på listen over utlån av utstyr for å ha i naturfagtimen, ellers har noen andre stukket av med batteriene og lyspærene. Og hvordan kan gymtimene legges opp slik at ikke fem jenter møter opp med glemt gymtøy hver eneste gang? Og hva skal jeg gjøre når jeg sender guttene opp i dusjen og en av jentene slår en annen jente i ansiktet? Jeg må både passe på i dusjen der mobbing på grunn av liten tiss eller lignede kan bryte ut når som helst og samtidig ordne opp i konflikten mellom jentene. Assistent er det slutt på når skolen skal spare penger. 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...