Gå til innhold

Digitalisere gamle negativer og dias


Anbefalte innlegg

 jeg har holdt på en stund og skaffet meg  utstyr , software og kunnskaper , for å berge familiens bilder over i den digitale verden.

 

Har skaffet meg fotoprinter , scanner og lysbord og, stativ for å av-fotografere film  og dias med macro linse og 24 mpixel kamera.

 

Har 2 problemer  / spørsmål

 

1 - Noe av min fars gamle svart/hvitt 120 negativer  har vært rullet sammen , slik at de blir vanskelige

     å plassere i holderen til min epson v500 scanner, Er det noen kjerringråd for å rette ut  film.

 

2 - Jeg kjøpte et brukt forstørrelses apparat får å bruke stativet når jeg avfotograferer film og dias 

     liggende på et lysbord.

     Det fulgte med justerbar negativ holder med glass, som vil være bra for å holde filmen plan, men vil      glasset redusere kvaliteten.

 

Egne erfaringer vil jo gi en del av svarene , men jeg har for mange hobbyer og har ikke fått startet 

med dette for fullt enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker å plassere negativene i negativholderen med glass på lysbordet og så ta bilder vil jo det fikse problemet med sammenrullet film, i hvert fall hvis den ikke er veldig hardt rullet. Ulempen er to(?) glassflater som må holdes rene, og glass kan gi newtonringer. Pass på å ha det relativt mørkt i rommet hvis du bruker et sikt oppsett da både film og glassene er blanke nok til å gi reflekser. Hvis du kan få litt avstand fra holderen til lyskilden er det en fordel da lyset blir mer diffust og støv som måtte være på lyskilden vil komme ut av fokus.

 

Problemet med buet film generelt skulle jeg gjerne visst svaret på. Jeg antar at det kan løses/forbedres med væske, men hva man bør bruke for godt resultat er jeg ikke sikker på og spent på om du får noen gode svar på det.

 

For øvrig viktig å få filmen så ren som mulig før avfotografering/scanning, det kan spare deg for mange timer med manuell rensing i et editeringsprogram etterpå, men behandle filmen forsiktig så det ikke blir verre enn det var...

 

Hvis scanneren din har ICE kan den gjøre automatisk støvfjerning, men det fungerer ikke på gammel svart/hvit film eller Kodachrome lysbilder. ICE bruker en infrarød kanal for å finne støv og riper og det er mye mer effektivt enn programvarebasert støvfjerning (i skanner, Photoshop osv) - men så vidt jeg vet kun på fargefilm (og ikke Kodachrome).

 

Usikker på hvorfor du vil bruke både skanner og avfotografering, men godt mulig det varierer fra bilde til bilde hva som er mest effektivt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...