karik2 Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Hei. Jeg leste for noen uker siden at Olav Thon hadde tatt opp lån i Sveits og bundet renta på 0,75%. Dette høres jo mildt sakt forlokkende ut, men spørsmålet mitt er om dette er noe en vanlig mann i gata i Norge også kan få til? Og i så fall, hvordan går jeg fram? Har vært i kontakt med banken min som tilbyr valuttalån, men med langt dårligere betingelser enn sveitsiske banker kan tilby. Kan jeg som nordmann reise ned til Sveits og opprette konto, eller må jeg ha noen direkte tilknytning til landet? Og er det noen spesielle ting jeg burde passe meg for? Jeg er nok ikke like drevet som Mr. Thon når det kommer til slike ting Setter pris på alle svar - K
Rankiz Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863
Rudde Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863 Det er jo nå det er positive å låne!
Rankiz Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863 Det er jo nå det er positive å låne! Ja, hvis alle hadde tenkt slikt hadde du mistet pengene dine rimelig fort. Bare fordi noe har falt i verdi gjør det ikke direkte smart å investere i det. Å investere uten å ha en veldig god formening om hvorfor er ikke akkurat rimelig lurt. Hvis du spør må spørre på et forum om valutalån er smart da du har sett Olav Thon gjøre det, nei da burde du nok i utgangspunktet holde deg langt unna valutalån. Fant ingen veldig langsiktige grafer, men sveitser franc har styrket seg mot NOK siden 2005. Hvorfor i granskauen skal det plutselig slutte? Skal du ta opp et valutalån burde du gjør være 110% klar over hva du gjør og gjerne være profesjonell.
Zash Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 http://finance.yahoo.com/echarts?s=CHFNOK%3DX+Interactive#%7B%22range%22%3A%22max%22%2C%22scale%22%3A%22linear%22%7DSiden 2007 har CHF steget jevnt og trutt (bortsett fra når de fjernet taket mot euro i januar i år, da steg den kraftig).
karik2 Skrevet 13. april 2015 Forfatter Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863 Det er jo nå det er positive å låne! Ja, hvis alle hadde tenkt slikt hadde du mistet pengene dine rimelig fort. Bare fordi noe har falt i verdi gjør det ikke direkte smart å investere i det. Å investere uten å ha en veldig god formening om hvorfor er ikke akkurat rimelig lurt. Hvis du spør må spørre på et forum om valutalån er smart da du har sett Olav Thon gjøre det, nei da burde du nok i utgangspunktet holde deg langt unna valutalån. Fant ingen veldig langsiktige grafer, men sveitser franc har styrket seg mot NOK siden 2005. Hvorfor i granskauen skal det plutselig slutte? Skal du ta opp et valutalån burde du gjør være 110% klar over hva du gjør og gjerne være profesjonell. Den Norske kronen er rekordsvak, og sveitserfranc er høyere enn noen sinne. Når Oljeprisen begynner å stabilisere seg på et høyere nivå igjen vil kronen følge etter. Det er lite som tilsier at Sveitserfranc skal holde seg på dagens høye nivå. Det fikk seg en kraftig opptur da den sveitsiske sentralbanken bestemte seg for å løsrive valuttaen fra Euro, hvor den tidligere var låst til en verdi på 1,2. Jeg har fulgt valuttamarkedet en stund, og klarer kun å se en oppside ved å ta opp lån i Franc. Grunnen til at jeg spør på et nettforum som dette er fordi det er svært lite informasjon tilgjenglig på nett om hvordan man tar opp lån i en Sveitisk bank, og om det i det hele tatt er mulig. Det er i alle fall ingen vits å spørre en Norsk bank om dette. Vi kan godt ha en diskusjon videre om valuttaspekulasjon, men jeg var egentlig mer ute etter det rent praktiske rundt etablering av lån i Sveits. - K
Rankiz Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 (endret) http://finance.yahoo.com/echarts?s=CHFNOK%3DX+Interactive#%7B%22range%22%3A%22max%22%2C%22scale%22%3A%22linear%22%7D Siden 2007 har CHF steget jevnt og trutt (bortsett fra når de fjernet taket mot euro i januar i år, da steg den kraftig). Ja, det er jo nøyaktig det jeg sier. Jeg sier at den norske kronen har svekket seg mot sveitser franc, da har jo såklart sveitser franc styrket seg mot nok. Den norske kronen har svekket seg mot sveitser franc siden 2006, akkurat som chartet ditt viser. Da er det ganske idiotisk å låne i sveitser franc. Hva tenker du å bruke lånet på? Endret 13. april 2015 av Rankiz
karik2 Skrevet 13. april 2015 Forfatter Skrevet 13. april 2015 http://finance.yahoo.com/echarts?s=CHFNOK%3DX+Interactive#%7B%22range%22%3A%22max%22%2C%22scale%22%3A%22linear%22%7D Siden 2007 har CHF steget jevnt og trutt (bortsett fra når de fjernet taket mot euro i januar i år, da steg den kraftig). Ja, det er jo nøyaktig det jeg sier. Jeg sier at den norske kronen har svekket seg mot sveitser franc, da har jo såklart sveitser franc styrket seg mot nok. Den norske kronen har svekket seg mot sveitser franc siden 2006, akkurat som chartet ditt viser. Da er det ganske idiotisk å låne i sveitser franc. Hva tenker du å bruke lånet på? Dagens høye Franckurs er ikke bærekraftig verken for Sveitisk eksport-, eller turistnæring. Det er klare incentiver for sentralbanken og få ned kursen igjen etter den voldsomme oppgangen tidligere i år. Når dette slås sammen med en krone som vil komme sterkt tilbake sammen med oljeprisen, så er det en uslåelig kombo. Lånet skal brukes til å betale ned boliglånet mitt her hjemme i Norge. Det er sparte renteutgifter i differansen mellom 2,8% rente her og 0.75% rente i Sveits, samtidig som lånet vil krympe av seg selv som følge av kursutviklingen til Franc og Krone. - K
Zash Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Styringsrenten i Sveits er vell og negativ, noe som er et tegn på at landet ønsker laverer kurs. Jeg følger uansett tråden nøye, da jeg for tiden tilbringer mye tid i Sveits, og har konto der.
Rudde Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863 Det er jo nå det er positive å låne! Ja, hvis alle hadde tenkt slikt hadde du mistet pengene dine rimelig fort. Bare fordi noe har falt i verdi gjør det ikke direkte smart å investere i det. Å investere uten å ha en veldig god formening om hvorfor er ikke akkurat rimelig lurt. Hvis du spør må spørre på et forum om valutalån er smart da du har sett Olav Thon gjøre det, nei da burde du nok i utgangspunktet holde deg langt unna valutalån. Fant ingen veldig langsiktige grafer, men sveitser franc har styrket seg mot NOK siden 2005. Hvorfor i granskauen skal det plutselig slutte? Skal du ta opp et valutalån burde du gjør være 110% klar over hva du gjør og gjerne være profesjonell. Det du driver med her er spekulering, jeg spekulerer også men på et mye lavere nivå og basert på logisk tankegang og ikke med intensjonen om å tjene penger. Du kan ikke presentere dine spekulasjoner som fakta.
Rankiz Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863 Det er jo nå det er positive å låne! Ja, hvis alle hadde tenkt slikt hadde du mistet pengene dine rimelig fort. Bare fordi noe har falt i verdi gjør det ikke direkte smart å investere i det. Å investere uten å ha en veldig god formening om hvorfor er ikke akkurat rimelig lurt. Hvis du spør må spørre på et forum om valutalån er smart da du har sett Olav Thon gjøre det, nei da burde du nok i utgangspunktet holde deg langt unna valutalån. Fant ingen veldig langsiktige grafer, men sveitser franc har styrket seg mot NOK siden 2005. Hvorfor i granskauen skal det plutselig slutte? Skal du ta opp et valutalån burde du gjør være 110% klar over hva du gjør og gjerne være profesjonell. Det du driver med her er spekulering, jeg spekulerer også men på et mye lavere nivå og basert på logisk tankegang og ikke med intensjonen om å tjene penger. Du kan ikke presentere dine spekulasjoner som fakta. Du driver med spekulering uten intensjon om å tjene penger? Javel ja.
Rudde Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Valutalån i svetser franc? Er du helt bort i natta eller? Har du ikke følgt med på nyhetene i det siste? http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863 Det er jo nå det er positive å låne! Ja, hvis alle hadde tenkt slikt hadde du mistet pengene dine rimelig fort. Bare fordi noe har falt i verdi gjør det ikke direkte smart å investere i det. Å investere uten å ha en veldig god formening om hvorfor er ikke akkurat rimelig lurt. Hvis du spør må spørre på et forum om valutalån er smart da du har sett Olav Thon gjøre det, nei da burde du nok i utgangspunktet holde deg langt unna valutalån. Fant ingen veldig langsiktige grafer, men sveitser franc har styrket seg mot NOK siden 2005. Hvorfor i granskauen skal det plutselig slutte? Skal du ta opp et valutalån burde du gjør være 110% klar over hva du gjør og gjerne være profesjonell. Det du driver med her er spekulering, jeg spekulerer også men på et mye lavere nivå og basert på logisk tankegang og ikke med intensjonen om å tjene penger. Du kan ikke presentere dine spekulasjoner som fakta. Du driver med spekulering uten intensjon om å tjene penger? Javel ja. Ja, det gjør jeg. Med intensjon om å ikke tape penger, som er noe annet en å tjene penger. Det er snakk om lån, folk flest tar ikke opp lån for å tjene penger.
Herr Brun Skrevet 10. desember 2015 Skrevet 10. desember 2015 Jaja, CHF styrket seg 10% mot kronen siden 15. april, og viser ingen tegn til å skulle ned. Hvordan går det med lånene deres da? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå