Gå til innhold

Hva burde jeg kjøpe til min pc?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått en pc av en venn, som består av følgende:

 

Prosessor: Intel Core i7 860 @2,8gz (8 cpus) 

Skjermkort: ATI Radeon HD 5700 Series

Minne: 4gb

Hovedkort: MSI PC55-CD53

 

Det er en treg HDD på den og, så vil egentlig ha SSD. Minne er altfor lite, vil ha 4gb til, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe. Skjermkortet trenger jeg egentlig ikke bedre siden det eneste ejg spiller isåfall er Csgo. Eller spill som drar mye mindre..

 

Noe forslag til hva jeg burde handle? Som evt. får pcen raskere.

 

Btw:

 

Jeg fikk en ram av en kompis som var på 4gb. (Corsair Dominator, 1,60v, 1333mhz), som ikke funket bra. Jeg fikk ikke spilt CSGO, da det frøs hele tiden. Jeg har sjekket om RAM var ok med memtest, og alt var som det skulle. BIOS update vet jeg egentlig ikke hvordan jeg gjør, da det eneste som popper opp når jeg trykker på BIOS i startup, så kommer det bare "boot from". Kan være at RAM'en ikke er egnet til dette hovedkortet?

 

Ram'en er samme hastighet som på de jeg har fra før av! 

Endret av Ulvepupp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD og RAM. Mest effektivt her.

 

Harddisken vil i de aller fleste tilfeller ikke påvirke spill-FPS. Men en SSd vil uansett gjøre mye godt.

 

 

Det var tilbud på Crucial BX100 IGÅR, så hadde du spurt da kunne du gjort et "kupp". Eller vent... hvordan var det igjen... Du skrev dette igår.. Så hvis JEG hadde sett denne tråden igår kunne du har gjort et "kupp". :p

 

Så her er "next best thing": Crucial MX100. Den er bedre, men dyrere.

 

 

Ang. minne så kan du bare kjøpe deg et 1333/1600 MHz-sett med CL9. Vil si det er et minimum med 8 GB. Vet ikke hvilke moduler du har nå, men det er uansett ikke en god idè å blande minnemoduler. Men hvis det er 1333/1600 MHz-moduler og du finner en like en til en god pris så kan du kjøpe lik og bare sett i enda en, eller 3 til.

 

Men husk at hvis du ikke har tenkt til å kjøpe ny PC på en stund så kan du nok ikke bruke DDR3-modulene i den nye, fordi overgangen til DDR4 starter snart i mellomsjiktet. SSD-en skal du kunne ta med deg.

 

Og kjøper du en brukt-PC om et par år så er sjansene der for at den allerede har 8-16 GB DDR3-minne.

 

 

 

Spesifikasjonene på PC-en er ellers greie, det er billigest å oppgradere GPU fremfor CPU, så dette er logisk. CPU er grei, og kan overklokkes. Må dog understrekes at det er 4 CPU-kjerner (ikke "8 CPUs).

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Generielt sett kostet ikke R9 280x mye på bruktmarkdet 1000-1500 kr.

Ikke det er veldig kraftig oppgradering men burde hjelpe litt for fremtiden særlig hvis det er mere en full HD oppløsning.

R9 280x burde falle mere når R9 300 serien kommer nærmere sommeren.

 

Ellers er jeg enig angående SSD.

Har du god cpu kjøler? I så fall cooler master 212 evo så kanskje du kan overklokke cpu noe.

Og heller vente med å kjøpe skylake cpu.

Lenke til kommentar

SSD og RAM. Mest effektivt her.

 

Harddisken vil i de aller fleste tilfeller ikke påvirke spill-FPS. Men en SSd vil uansett gjøre mye godt.

 

 

Det var tilbud på Crucial BX100 IGÅR, så hadde du spurt da kunne du gjort et "kupp". Eller vent... hvordan var det igjen... Du skrev dette igår.. Så hvis JEG hadde sett denne tråden igår kunne du har gjort et "kupp". :p

 

Så her er "next best thing": Crucial MX100. Den er bedre, men dyrere.

 

 

Ang. minne så kan du bare kjøpe deg et 1333/1600 MHz-sett med CL9. Vil si det er et minimum med 8 GB. Vet ikke hvilke moduler du har nå, men det er uansett ikke en god idè å blande minnemoduler. Men hvis det er 1333/1600 MHz-moduler og du finner en like en til en god pris så kan du kjøpe lik og bare sett i enda en, eller 3 til.

 

Men husk at hvis du ikke har tenkt til å kjøpe ny PC på en stund så kan du nok ikke bruke DDR3-modulene i den nye, fordi overgangen til DDR4 starter snart i mellomsjiktet. SSD-en skal du kunne ta med deg.

 

Og kjøper du en brukt-PC om et par år så er sjansene der for at den allerede har 8-16 GB DDR3-minne.

 

 

 

Spesifikasjonene på PC-en er ellers greie, det er billigest å oppgradere GPU fremfor CPU, så dette er logisk. CPU er grei, og kan overklokkes. Må dog understrekes at det er 4 CPU-kjerner (ikke "8 CPUs).

hva med dette? (ssd skal jeg bare ha os på. kanskje Csgo og.

https://www.komplett.no/kingston-ssdnow-v300-120gb-25-kit/773516

 

og ekstra Ram:

https://www.komplett.no/corsair-xms3-ddr3-1333mhz-8gb-cl9/599037

Lenke til kommentar

Ikke kingston SSD den hadde jeg ikke tatt i mot om jeg fikk den til halv pris en gang.

 

Rambrikkene går vel sikkert, lurest å gå for mest mulig like ram som det du har fra før.

Selv om en del hovedkort funger fint med forskjellig type ram.

okei. tenkte bare siden den allerede hadde kloneprogram. Men da kan jeg se etter en annen en og bare bruke AOMEI eller Paragon.

 

Har du en anbefalning av en SSD? ikke dyrere enn 1000. har unibet budsjett, haha.

Lenke til kommentar

hva med dette? (ssd skal jeg bare ha os på. kanskje Csgo og.

https://www.komplett.no/kingston-ssdnow-v300-120gb-25-kit/773516

Svindyr. Dårlig SSD. Dårlig kjøp.

 

Ta heller denne: https://www.komplett.no/hyperx-fury-ssd-120gb-25/818716?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D Den er ok

 

Eller denne (fri frakt hos Expert): http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880214 om du vil ha en bedre SSD

 

 

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/internminne/ddr3/crucial-ballistixsport8gbddr3kit/179821.7060/Billigere, og bedre.

 

 

Og husk: det er ikke minnemodulene som styrer hastigheten, det er hovedkortet. De vil sikkert bli satt til 1333 MHz, så du må inn i BIOS for å kontrollere at instillingene er rett.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kan bruke den ram'en? Bussklokka på hovedkortet går bare til 1333. Men lurer på dne hyperx :) tusen takk!

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kan bruke den ram'en? Bussklokka på hovedkortet går bare til 1333. Men lurer på dne hyperx :) tusen takk!

Joda. Hovedkortet ditt kan ha opptil 2133 MHz. No worries. ;)

 

HyperX Fury skal være helt grei den. Kingston kan lage gode SSD-er når de bare vil (det har de vist med HyperX og HyperX 3K, tidligere modeller).

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Tror ikke jeg kan bruke den ram'en? Bussklokka på hovedkortet går bare til 1333. Men lurer på dne hyperx :) tusen takk!

Joda. Hovedkortet ditt kan ha opptil 2133 MHz. No worries. ;)

 

HyperX Fury skal være helt grei den. Kingston kan lage gode SSD-er når de bare vil (det har de vist med HyperX og HyperX 3K, tidligere modeller).

 

Ja, fant Kingston 3k hyperX kit som jeg vil ha tror jeg. Men forresten, på komplett, så står det at hovedkortet bare busser 1333? :s 

Lenke til kommentar

Ja, fant Kingston 3k hyperX kit som jeg vil ha tror jeg. Men forresten, på komplett, så står det at hovedkortet bare busser 1333? :s

HyperX 3K er god, men det er unødvendig å betale så mye, spesielt om du bare skal ha 120/128 GB. Den koste 779 kr, og for ca. 250 kr mer får du dobbel kapasitet. Så anbefaler å ta Fury om du ikke vil ha mer en 120/128 GB.

 

 

Mhm, men Komplett har ikke helt rett info.

 

http://www.msi.com/product/mb/P55CD53.html#hero-specification

 

 

Unødvendig. ;)
Lenke til kommentar

 

Ja, fant Kingston 3k hyperX kit som jeg vil ha tror jeg. Men forresten, på komplett, så står det at hovedkortet bare busser 1333? :s

HyperX 3K er god, men det er unødvendig å betale så mye, spesielt om du bare skal ha 120/128 GB. Den koste 779 kr, og for ca. 250 kr mer får du dobbel kapasitet. Så anbefaler å ta Fury om du ikke vil ha mer en 120/128 GB.

 

 

Mhm, men Komplett har ikke helt rett info.

 

http://www.msi.com/product/mb/P55CD53.html#hero-specification

 

 

Unødvendig. ;)

 

Ok. Da tror jeg at jeg går for Hyperx Fury ssd'en. også tar jeg faktisk Hyperx beast ram'en, mtp jeg driver mye med video og bilde redigering osv. Men det er vel ikke noe problem og bruke paragon eller AOMEI for og klone da? eller har du et bedre forslag? :) Takk for god hjelp forresten. (Planen er og erstatte rammen jeg har i med Beast)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...