Gå til innhold

HDD til SSD


Anbefalte innlegg

Hei. Er det mye jobb og flytte over OS tfra HDD (det jeg har nå) til SSD på min stasjonære? Den er litt treg, og HDD'en er vel det dårligste på pc akkurat nå.

 

Jeg skal prøve og skaffe mer RAM, siden jeg har litt lite ifh til prossesor osv. 

 

Spm er da, er det en stor jobb og bare flytte over OS til en SSD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

drit i å flytte/ klone over, installer Fersk OS så får du ryddet i samme slengen.

Greia er at jeg ikke har fersk os..

 

 

Det er bare å kopiere ut Nøkkelen og så laste ned selve OS'et.

 

Hvordan gjør jeg det? :) Er ikke veldig god på data egentlig..

 

er det den Produkt ID under grunnleggende info om data'n? Isåfall, så tror jeg han som hadde pc'en før meg sa at den var brukt opp..

Lenke til kommentar

Hvis alt du ønsker er å flytte fra en HDD til en SSD, så finnes det mange programmer/verktøy som kan gjøre dette på en enkel måte. Se for eks. her: http://www.todo-backup.com/backup-resource/clone/how-to-migrate-to-a-solid-state-disk-without-reinstalling-windows.htm

 

Det er ikke bare Windows som skal reinstalleres, men alle programmer du har, og alle innstillinger du har valgt i løpet av årene.

Todo Backup Free burde fint gjøre susen. (Selv bruker jeg en betalversjon av Paragon et-eller-annet.)

 

Hvis du har en stor HDD og ikke ønsker å betale i dyre dommer for en like stor SSD, så anbefaler jeg deg å dele opp HDD'en i to (eller flere) partisjoner - hvis den ikke allerede er det. La kun Windows og alle installerte programmer være på C: og legg resten på de(n) andre partisjonen(e). Klone deretter C: fra HDD til SSD og bruk HDD'en som en ekstra data-disk - dersom dette er en PC du kan ha flere disker i, da. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan du bruker PC'en din eller hvordan du definerer "skit", men jeg har aldri opplevd at en PC blir mye raskere etter en reinstallering. I hvert fall ikke når man har fått installert alle programmene man skal bruke. Og at det ligger igjen ubrukte filer og foldere hist og her har minimal innvirkning (bortsett fra at det kan se rotete ut.)

 

Men, man får selv vurdere hva som er fornuftig bruk av den tiden man har her på jorden.

Lenke til kommentar

Siden pcen din ikke har drit på seg (som Samson sine pcer) så bruker du ikke kloning men et migrasjon tool.

Paragon OStoSSD er et slikt migrasjons program med partisjonering støtte for å føre over til SSD med alignement korrekt.

Det koster litt mere enn en hundrings og kan lastes ned og kjøpes digitalt.

 

Du får da også med deg (i tillegg til windows) alle programmer med lisenser ferdig aktive på SSD du har flyttet windows installasjonen til.

 

https://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...