Gå til innhold

(Hjelp!) Heve kjøpet etter tre ganger samme feil, men fått omlevert produkt i prosessen


Anbefalte innlegg

Kjøpte i 2013 en MS Surface Pro 2 hos en velkjent elektronikkjede. Det har helt siden det opprinnelige kjøpet vært mye tull både med produkt, og behandlingen fra selve butikken/kjeden generelt, og jeg er nå rimelig lei av hele saken..

 

Saken er kort fortalt slik;

Den ble levert inn en gang pga at den var DOA (dead on arrival) ved kjøp, fikk da en ny enhet.

 

Den nye enheten begynte så å vise rare striper over skjermen samt at den slet med lading (holdt bare PC´en "oppe", den ladet aldri, den var dermed ubrukelig med mindre den stod i laderen konstant). Løsningen var nok en gang en ny enhet.

 

Den nye enheten begynner å vise samme atferd, og den ble sendt inn på nytt. Uvisst om ny enhet ble levert, jeg mener at det var den samme.

 

Litt tid går og det samme skjer igjen, i tillegg til at man ikke kan bruke PC´en gjennom minidisplayporten..

 

Etter min mening er dette samme feil tre ganger, og jeg ønsker å heve kjøpet. Butikken mener at siden den har blitt omlevert, "resettes" antall ganger den regnes som forsøkt reparert, jeg mener det motsatte. Butikken har mottatt en ny enhet de mener jeg skal ta i mot.. Lite lysten på det.

 

Jeg har prøvd å lese forbrukerkjøpsloven på dette feltet, men kommer ikke opp med et godt svar. Har butikken rett, eller har jeg? Skal også sies at selve produsenten sier at dette produktet sjeldent kan repareres, da det er montert på en slik måte at det nesten ikke er mulig å få åpnet enheten, og at "vi sender alltid ut ny, vi!". 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omlevering (ny enhet) regnes som et avhjelpsforsøk på lik linje med reparasjon. Du kan derfor kreve kjøpet hevet ved tredje gang samme feil selv om du har fått omlevering en eller flere ganger.

 

Jeg er riktignok litt usikker på om det er noe du må kreve ved innlevering av enheten, eller om det holder å kreve det når de ønsker å gi deg nytt produkt.

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens. Er stripene over skjermen og ladingen jeg sikter til, Villfaren.

 

Molekylet; står dette i klartekst et eller annet sted?

Link

 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

(...)

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

(...)

 

Det står imidlertid ikke hva "avhjelpsforsøk" innebærer, men det gjelder altså både omlevering og reparasjon. Det står mer om det her:

 

Link

 

Avhjelp er en fellesbetegnelse på omlevering og retting. Selger reparerer tingen eller gir forbruker ny vare, slik at forbruker får mangelfri vare i samsvar med avtalen.

 

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...