Gå til innhold

Hvordan kan man skaffe uvanlig kjøtt eller uvanlige deler av vanlige dyr?


Anbefalte innlegg

Er det noen slaktere, butikkslaktere, bønder, kokker, matentusiaster, personer med unorsk matkultur eller lignende som kan svare på hvilke muligheter man som privatperson har for å anskaffe kjøtt/dyredeler som ikke er veldig ordinære, altså kjøtt som ikke ligger i fryse- eller ferskvaredisken på dagligvareforetningene.

 

Jeg tenker ikke på veldig rare dyr, men f.eks. ulike arter and, gås eller asiatisk fisk. Jeg er også interessert i litt mindre vanlige produkter av vanlige dyr, slik som svinemage og bein av okse og svin, eller hel kylling.

 

Jeg er interessert i dette som en privatperson, så det må nesten være mulig å kjøpe det uten at det må bestilles dyrt og i store kvanta.

 

Jeg har en i slekta som driver med dyretransport, og vel er medlem av Nortura. Han visste ikke, men mente det kanskje var mulig å kjøpe f.eks. svinemage som Nortura-medlem. Noen andre som vet? Kan jeg få noe ut av å høre med restauranter som har retter med slike produkter på menyen om det går an å kjøpe rent kjøtt (f.eks. frossen pekingand) direkte fra dem?

 

Jeg er klar over at enkelte Asiabutikker har noe frossent, men kan ikke huske å ha sett noe annet enn skalldyr.

Endret av Augural
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Noe av det du nevner, kan du allerede kjøpe i fersvaredisker. Eks. svineføtter, svineknoke og kraftbein. Vilt finnes i enkelt butikker, bl.a. Meny bruker å ha noe som: rype, and, gås, og i tilegg til "skav" av rein, elg, og rådyr. Har de også ofte steik, av de 3 sistnevnte dyrene. Hel kylling/høne, er på få kjøpt i samme butikker. Ellers er det egene viltbutikker, som her mer utvalg i vilt. Og som jeger, kunne du skaffet deg mye av dette selv.

 

Skal du absolutt ha Peking and, må du nok kontakte en asiatisk butikk (el. importør) og få de til å bestille. Men hvorfor, det er tilberedningen på østen (eller av retten) som gjør at det smaker anderledes. Kjøp norsk and og tilbered på asiatisk måte, så får du det samme. Så jeg undrer på hvorfor du ønsker å skaffe fisk og vilt fra andre siden av jordkloden. Eks. en torskefisk (mange underarter), smaker det samme og har samme konsitens (mer avhengig av størrelse), uansett om den er fanget på Norskehavet, sør i Atlanteren eller i Stillehavet. Men det finnes selvfølgelig noen fiskeslag i Indiahavet og i Stillehavet som ikke er i normalt salg her hjemme.

 

Undrer på hva du skal med kumage? I dag blir det mest brukt som hundfor, eller som tilleggsfor for hunder. Men, kontakt et slakteri.

 

Skal du ha andre "ting" som normalt ikke er i handlen, så er også et slakteri et av stedene ¨å henvende seg. Det andre er de firmaene som kun parterer dyr, men ikke slakter dyrene selv. Eks, i Drammen har vi Slakter Andersen.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele fugler enten det er and, gås, kylling, vaktel, kalkun, finnes i de riktige frysediskene. Ultra/centra f.eks.

 

Hvis jeg skal ha en stykningsdel av svin/okse som ikke finnes i tradisjonell norsk slaktemetode spør jeg pølsemaker Strøm-Larsen eller Annis på mathallen/ringebu. De har ikke på lager, men skaffer på en uke. Nyttig når man følger utenlandske oppskrifter og trenger short-ribs eller brisket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for fyldige og gode svar så langt. Dessverre har jeg bare en Coop Extra og Eurospar i nærheten som kan tilby noe som helst hva gjelder ferskvare, mens slakterutsalg ikke finnes i umiddelbar nærhet. Ettersom jeg ikke har bil så er det ikke så lett å komme seg hvor jeg vil og når jeg vil, men kan nok komme meg til Ålesund en gang i blant. Bor på Sunnmøre.

 

Så jeg undrer på hvorfor du ønsker å skaffe fisk og vilt fra andre siden av jordkloden. Eks. en torskefisk (mange underarter), smaker det samme og har samme konsitens (mer avhengig av størrelse), uansett om den er fanget på Norskehavet, sør i Atlanteren eller i Stillehavet. Men det finnes selvfølgelig noen fiskeslag i Indiahavet og i Stillehavet som ikke er i normalt salg her hjemme.

Det er selvfølgelig snakk om arter som ikke finnes her.

 

Undrer på hva du skal med kumage?

Ingenting. Muligens svinemage til pølser.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

Har du spurt på nærbutikkane dine kva dei eventuelt kan skaffe? Særlig Eurosparbutikken burde ha gode muligheit til å bestille inn alt av varer som finnes i det europeiske sortementet.

 

Sjølv om butikken ikkje har ting som hyllevarer så betyr ikkje det at varene ikkje finnes i bestillingssortemanget.

Lenke til kommentar

Har du spurt på nærbutikkane dine kva dei eventuelt kan skaffe? Særlig Eurosparbutikken burde ha gode muligheit til å bestille inn alt av varer som finnes i det europeiske sortementet.

 

De Eurospar butikkene jeg har vært i, har ikke matvarer, hverken ferskvarer, eller frosne. Ser bort fra neo hermetikk, kjekspakker, kaffe, o.l. d.v.s. tørrvarer. Han har bare Coop. Og ikke bil! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er selvfølgelig snakk om arter som ikke finnes her.

 

Undrer på hva du skal med kumage?

Ingenting. Muligens svinemage til pølser.

Da undrer jeg på tråden din? Du har kun en matbutikk butikk, i din nærhet. Og ingen bil. Da er du i så tilfelle avhenig av buss, eller få noen andre til å kjøre deg. Og reise til Ålesund. Jeg vet ikke om noen, som leverer det du etterspør på døra.

 

Hvis du mener kumage (vom), egner den seg nok dårlig til pølser. :) Til pølser brukes normalt kunstige tynntarmer. Men tidligere ble det brukt naturtarmer, d.v.s. tynntarm (gris), til småpølser. Både pølsefabrikker og private brukte det. Og jeg har vasket møkk ut av både tynn- og tykktarmer, for å lage småpølser og rull hjemme i barne- og undoms årene. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Forresten sier man gjerne buklist heller enn svinemage for å skille det fra magesekken. Det bør være mulig å bestille, men du kan fint bruke tynnribbe i stedet, da må du bare fjerne beina.

Buklist!  På gris kaller en denne buklisten, for sideflesk (og bacon) og det nok mer kjent. :) Men, det er jo ikke kumage. :)

Lenke til kommentar

Dessuten kan man skaffe kenguru og krokodille og slikt på større butikker med godt utvalg av kjøtt her til lands også. Jeg har kjøpt det på Helgø i Stavanger (ja, jeg vet, det er langt nok unna det også). Meny pleier å ha mye slikt, og det ser ut til å være tre stykker i Ålesundsområdet. Sånn i fall TS vil ha eksotisk kjøtt.

Lenke til kommentar

 

De Eurospar butikkene jeg har vært i, har ikke matvarer, hverken ferskvarer, eller frosne. Ser bort fra neo hermetikk, kjekspakker, kaffe, o.l. d.v.s. tørrvarer. Han har bare Coop. Og ikke bil! :)

 

 

Tror du blander sammen med Europris,

Eurospar er en del av Spar-kjeden.

 

thumb_EUROSPAR_logo___45_460a_575_119.jp

Lenke til kommentar

 

Forresten sier man gjerne buklist heller enn svinemage for å skille det fra magesekken. Det bør være mulig å bestille, men du kan fint bruke tynnribbe i stedet, da må du bare fjerne beina.

Buklist!  På gris kaller en denne buklisten, for sideflesk (og bacon) og det nok mer kjent. :) Men, det er jo ikke kumage. :)

 

 

 

 

 

 

 

Det er selvfølgelig snakk om arter som ikke finnes her.

 

Undrer på hva du skal med kumage?

Ingenting. Muligens svinemage til pølser.

Da undrer jeg på tråden din? Du har kun en matbutikk butikk, i din nærhet. Og ingen bil. Da er du i så tilfelle avhenig av buss, eller få noen andre til å kjøre deg. Og reise til Ålesund. Jeg vet ikke om noen, som leverer det du etterspør på døra.

 

Hvis du mener kumage (vom), egner den seg nok dårlig til pølser. :) Til pølser brukes normalt kunstige tynntarmer. Men tidligere ble det brukt naturtarmer, d.v.s. tynntarm (gris), til småpølser. Både pølsefabrikker og private brukte det. Og jeg har vasket møkk ut av både tynn- og tykktarmer, for å lage småpølser og rull hjemme i barne- og undoms årene. 

 

 

Når det gjelder tilgang på matvarer så betyr det ikke at jeg ikke har tilgang på bil. Jeg har bare ikke min egen bil, og kan ikke kjøre rundt for å lete. Jeg vil helst være litt mer målrettet.

 

Kan du slutte å snakke om kumage? Det er ingen som har nevnt det.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når det gjelder tilgang på matvarer så betyr det ikke at jeg ikke har tilgang på bil. Jeg har bare ikke min egen bil, og kan ikke kjøre rundt for å lete. Jeg vil helst være litt mer målrettet.

 

Kan du slutte å snakke om kumage? Det er ingen som har nevnt det.

 

Det var du som påpekte, at du ikke hadde bil, som et svar om at du fikk "sjekke litt rundt".

 

Det var du selv som skrev KUMAGE, i ditt første innlegg!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...