Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med en oppgave i biologi 2 (Handler om arv)


Anbefalte innlegg

Heisann, det var en oppgave innenfor arven jeg var litt usikker på. 

 

Tenk deg at egenskapen ørelengde blir nedarvet ved ufullstendig dominans (intermediær arv).
Individ 1 er homozygot for egenskapen ørelengde og har lange ører. Individ 2 og individ 3 er 
homozygote for egenskapen ørelengde og har korte ører. Individ 4 er heterozygot for 
egenskapen ørelengde.

 

Pelsfargen for individ 3 er grå og skyldes recessiv allel a
Pelsfargen for individ 4 er svart og er et dominant allel A

Q=lang ørelengde og q=kort ørelengde. 

 

1) Anta at genene for pelsfarge og ørelengde er koblet, og at genvariantene for grå 

pelsfarge og korte ører sitter på samme kromosom. Anta at overkrysning ikke skjer. Sett 
opp et dihybrid krysningsskjema for krysning mellom individ 3 og individ 4, og finn 
sannsynligheten for at de får avkom med grå pelsfarge og korte ører.
 
Det jeg tenkte:
Individ 3 er: aaqq, siden den er grå og har kort ørelengde. 
Individ 4 er: AAQq eller AaQq
Da krysser jeg bare aaqq* AaQq. Blir dette riktig? 
Men det jeg er litt usikker på er at vi får beskjed at dette er koblede gener og  det ikke skjer en overkryssing. Så blir resultatet det samme som om det ikke var koblede?

(I forrige oppgave skulle jeg krysse dem og da var de ikke koblede og resultatet ble 4 ulike fenotyper. Det blir litt rart at det blir samme svar her). 
Det går å ha en intermediær arv ved koblede arv? 
 
 
Håper noen kan svare meg på dette, tusen takk på forhånd :)
Endret av Sunny95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er litt på villspor. Vi får vite at qq gir korte ører, mens aa gir grå pels. Så får vi vite at de nedarves koblet, dvs. at Q og A nedarves sammen, og q og a nedarves sammen. Siden individ 4 er heterozygot for ørelengde vet vi at den også må være heterozygot for pelsfarge.

 

Individ 3: aaqq

Individ 4: AaQq

 

Vi får dermed:

 

post-102737-0-15904600-1428170404.jpg

 

Her ser du at det derfor er 50% sjanse for å få avkom med aaqq, dvs korte ører og grå pels. :)

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er litt på villspor. Vi får vite at qq gir korte ører, mens aa gir grå pels. Så får vi vite at de nedarves koblet, dvs. at Q og A nedarves sammen, og q og a nedarves sammen. Siden individ 4 er heterozygot for ørelengde vet vi at den også må være heterozygot for pelsfarge.

 

Individ 3: aaqq

Individ 4: AaQq

 

Vi får dermed:

 

attachicon.gif10578461_10153658585442841_919610597_n.jpg

 

Her ser du at det derfor er 50% sjanse for å få avkom med aaqq, dvs korte ører og grå pels. :)

Kunne du også vær så snill å ha svart på "følgesoppgaven" som Sunny95 lurte på?? oppgaven lyder slik:

Anta at genene for pelsfarge og ørelengde er koblet, og at genvariantene/allelene for grå pelsfarge og korte ører sitter på samme kromosom. Anta at overkrysning ikker skjer. Sett opp et dihybrid krysningsskjema for krysning mellom individ 3 og individ 4, og finn sannsynligheten for at de får avkom med grå pelsfarge og korte ører. 

 

trenger virkelig svar på dette, for er så dårlig på genetikk...

Lenke til kommentar

 

Du er litt på villspor. Vi får vite at qq gir korte ører, mens aa gir grå pels. Så får vi vite at de nedarves koblet, dvs. at Q og A nedarves sammen, og q og a nedarves sammen. Siden individ 4 er heterozygot for ørelengde vet vi at den også må være heterozygot for pelsfarge.

 

Individ 3: aaqq

Individ 4: AaQq

 

Vi får dermed:

 

attachicon.gif10578461_10153658585442841_919610597_n.jpg

 

Her ser du at det derfor er 50% sjanse for å få avkom med aaqq, dvs korte ører og grå pels. :)

Kunne du også vær så snill å ha svart på "følgesoppgaven" som Sunny95 lurte på?? oppgaven lyder slik:

Anta at genene for pelsfarge og ørelengde er koblet, og at genvariantene/allelene for grå pelsfarge og korte ører sitter på samme kromosom. Anta at overkrysning ikker skjer. Sett opp et dihybrid krysningsskjema for krysning mellom individ 3 og individ 4, og finn sannsynligheten for at de får avkom med grå pelsfarge og korte ører. 

 

trenger virkelig svar på dette, for er så dårlig på genetikk...

 

hehee, skrev feil oppg. 

oppg. er :

 

Anta at genene for pelsfarge og ørelengde ikke er koblet. Sett opp et dihybrid krysningsskjema for krysning mellom individ 3 og individ 4, og vis fordelingen av fenotyper hos avkommet. 

Lenke til kommentar

Jeca på den oppgaven krysset jeg aaqq*AaQq fordi det står i oppgaven at individ 3 er homozygot for egenskapen for øre-lengden og har korte ører, som vil si aaqq. Det står ikke i oppgaven hvilken bokstav ørelengde skal ha, det kan du selv bestemme. Jeg valgte bare Q=lang og q=kort.
Individ 4 er heterozygot og har svart pels derfor er den AaQq.

Jeg kunne lagt ut et bildet av kryssingen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge ut bilder på et forum. 
Når du skal skrive om fenotype, husk at dette er intermediær arv, som vil si at eksempel ulven kan få medium ørelengde. 

Lenke til kommentar

Jeca på den oppgaven krysset jeg aaqq*AaQq fordi det står i oppgaven at individ 3 er homozygot for egenskapen for øre-lengden og har korte ører, som vil si aaqq. Det står ikke i oppgaven hvilken bokstav ørelengde skal ha, det kan du selv bestemme. Jeg valgte bare Q=lang og q=kort.

Individ 4 er heterozygot og har svart pels derfor er den AaQq.

Jeg kunne lagt ut et bildet av kryssingen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge ut bilder på et forum. 

Når du skal skrive om fenotype, husk at dette er intermediær arv, som vil si at eksempel ulven kan få medium ørelengde. 

okii tusen takk !! :* men det blir et 4x4 - skjema ikke sant ?? siden det ikke er koblet??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...