Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Valg av Motorolje til Veteranmotorsykkel


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

 

Har en Kawasaki Z650 78¨ stående i garasjen og venter på at sommerværet skal komme.

 

Men før jeg legger ut på "lengre" turer har jeg tenkt meg til å skifte motorolje.

Derfor har jeg ett enkelt spørsmål til dere kloke nett-guruer:

 

 

Hvilken motorolje bør jeg kjøpe?

 

 

Skal i følge manualen være:  SAE 10W40 

 

Går det da greit å kjøpe en delsyntetisk olje, eller bør jeg skaffe fullblods mineralsk olje??

 

post-278499-0-97057200-1428163539_thumb.jpg

 

Takker for alle svar!

Mvh. Johan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter de over. Men mest fordi det er bortkastet penger å spandere helsyntetisk. Du får hverken dradd fordel av bred viskositetsgrad, evne til å ta til seg fuktighet eller lang levetid.

 

Vanlig mineralsk olje passe som hånd i hanske for deg.

 

sett på et skikkelig oljefilter, sjekk at batteri er skikkelig friskt så du ikke ødelegger laderegulator, sjekk dekk, hjuloppheng inkl framdemper, bremser, styrelager, sikringer inkl reservesikringer, bensinfilter, lys osv så er du good to go.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntetisk olje med hypoid-tilsetninger (EP-rating) kan skade en del veteranmotorer. Det er bl.a. ikke anbefalt til eldre Tempo og andre Sachs-blokker.

Angivelig er dette fordi oljen, under trykk, blir hardere enn tannhjulene og kan skade dem, samt at det kan reagere med noen av legeringene. Vet ikke hvor mye lit jeg setter til forklaringen, men det er hvertfall ikke anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...