Gå til innhold

Aprilfest 2015 - JorunT - Fra nord til sør


Anbefalte innlegg

For et herlig rolig liv. Du kan snart lage en bok med alle de fine bildene dine derfra.

Nå ja, rolig og rolig. I dag ble jeg endelig ferdig med å klippe og rense rundt 38 oliventrær (skulle vært beskåret litt hardere, men siste pussen får jeg overlate til en hjelpemann fra landsbyen), og kvist og kvas er brent, det ble et bra bål, vi hadde full kontroll. Om sommeren blir brukbar, kan det bli et kronår, det er vannvittig mye blomsterknopper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25. april - Kåre! (Lysimachia arvensis)

 

Denne knøttlille blomsten (< 1 cm i diameter) kan ha røde eller blå blomster, i Norge bare den røde formen, her i sør finnes begge side om side. I Norge ble den før kalt rødarve, jeg liker det engelske navnet Scarlet Pimpernel. Jeg har også hørt noen i Norge kalle den Gro og Kåre, som dere aner, er det Kåre som vises her, Gro i spoiler for de som gidder. Tidligere het den Anagallis arvensis, men som så mange andre planter, har den blitt flyttet til en annen familie.

 

(17078327138_9a66d6c288.jpg

P4250576 Blue Lysimachia arvensis.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Gro
17078515270_96d0a16d41.jpg

P4250565-Edit Lysimachia arvensis Scarlet pimpernel.jpg by JorunT, on Flickr

 

Også har me juks litt, Gro og Kåre (ikke samme plante)

16645886323_30b3dab528.jpg
P4250580-Edit Red and blue P4250576 Blue Lysimachia arvensis .pg.jpg.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Den ligner ikke på Lysimachia (som jeg har et veldig kjølig forhold til) i det hele tatt, det er en er bitteliten ettårig krypende plante, ser ut som en arve, men med røde eller blå blomster,

Den er utbredt i Norge helt til Troms og er hardfør nok, selv om den opprinnelig kom fra Middelhavet, den har spredt over store deler av verden og regnes som ugras (må stadig luke den ut av blomsterbedet her). Men blomstene har en utrolig fin farge, særlig 'Kåre'.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Scarlet Pimpernel? Er det sånn de ser ut... Så en film på 80-tallet fra den franske revolusjonen som het det. :)

 

Forresten - noen må da være fargeblinde? -Kanskje er det meg...

Ja sånn ser den røde formen ut, den som du ser i nord-Europa/England. The Scarlet Pimpernel var et teaterstykke som først ble spilt i 1903, og i 1905 kom boken ut. Forfatteren, Emma Orczy, ble visst styrtrik på denne boken.

Fargeblind???

Lenke til kommentar

26. april - Sirissnymfe, grønt på rødt

 

Litt blanding av dyr og blomst, en knøttliten sirissnymfe på en Carpobrutus edulis, en plante med cerissrøde, store (12-5 cm diam.) blomster, opprinnelig fra Sør-Afrika, et skikkelig ugress som jeg ikke helt har klart å utrydde. Sirissene (og gresshopper) har ikke larvestadier, men klekkes som miniatyrer av de voksne som blir større for hvert hudskifte. De lange antennene viser at det er en siriss og ikke en gresshoppe.

Fargen er ikke særlig god kamuflasje mot denne blomsten

 

17091374070_09a5cf746a.jpg

P4260624-Edit Cricket nymph on Carpobrutus edulis.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Fargeblind fordi jeg ikke synes noen av blomstene så særlig skarlagensrøde ut... ;)

Pussig, skarlagensrødt defineres som høyrødt på norsk (med innslag av blått), mens scarlet på engelsk er rødt med innslag av orange ( it is one-fourth of the way between red and orange), og det stemmer jo ganske bra, selv om den ikke fargen er så intens. Får skylde på britene som ga navnet til blomsten, som så ble et symbol i boken/teaterstykket/filmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du holder tritt med fine bilder, ser jeg!  Likte de røde påskeeggene , morsomt det prøverommet i det fri, så faktisk fristende ut det påskebadet, stilige skillpaddebilde,   svalen på linja var godt komponert,  imponerende den villaen med utsikt, god dokumentasjon av forholdet Hellas vs. Tyskland,  typisk "gresk" situasjonsbilde fra utenfor fiskebutikken (stilig spoilerbildet, forresten)....     :)  

Lenke til kommentar

Fantastisk - naturen vet å kombinere farger ja. :yes:

Det meste går i naturen, men det alltid er så smart, vet jeg ikke. Men kanskje har sirissen ikke så mange fiender her?

Jeg fikk flashback til 80-tallets cerise-rosa av den blomsten. Fargen egner seg bedre på blomst enn college-genser... ;) Fint fanget med lille Jimmi Gresshoppe også.

Cerissfarget genser, det lyder heftig. Jimmi satt pent og still ganske lenge

Du holder tritt med fine bilder, ser jeg!  Likte de røde påskeeggene , morsomt det prøverommet i det fri, så faktisk fristende ut det påskebadet, stilige skillpaddebilde,   svalen på linja var godt komponert,  imponerende den villaen med utsikt, god dokumentasjon av forholdet Hellas vs. Tyskland,  typisk "gresk" situasjonsbilde fra utenfor fiskebutikken (stilig spoilerbildet, forresten)....      :)

Takk for de mange kommentarene.

 

Mye fint siden sist jeg tittet. Syns blomsterbildene i det siste er veldig flotte. :)

Takk til deg også!

Lenke til kommentar

27. april - Καλή όρεξη

 

Vi går ikke så ofte ut for å spise, men i dag var det så mye å gjøre her at vi dro til nærmeste landsby, Metaggitsi, for å spise i kveld. Tavernaen vi pleier å gå på var stengt, så vi havnet istedet  på det lille ouzeriet der de serverer småretter som tiltugg til sterkere drikke. Maten var god! Resten av forsamlingen (bare menn) var mest opptatt av fotballkamp på TV.

 

17105193958_94917333b3.jpg

P4270704 Καλή όρεξη.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

28. april - Lokal transport

 

Litt på etterskudd, vi har vært i Thessaloniki for å kjøpe bil, anstrengende greier, og lite tid til bilder. Her er i alle fall gårsdagens.

 

16690632883_a5b53de816.jpg

P4280707 Transport i Thessaloniki.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Noen 'turistbilder' fra Thessaloniki, det er en vakker by, med en av de fineste åpne torgene jeg vet om, Plateia Aristoteli, og en flere km lang strandpromenade.
17310579421_ccf1e51d7b.jpg
P4280719 Plateia Aristoteli.jpg by JorunT, on Flickr

17124786849_8c3cb4eacf.jpg
P4280715 Sea front in Thessaloniki.jpg by JorunT, on Flickr

Det Hvite Tårnet i midten er Thessalonikis landemerke

Aristoteles himself
16690791393_21ecec74ec.jpg
P4280720 Aristoteles.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...