Gå til innhold

Steget fra Telldus


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

er student med egen leilighet og har blitt hekta på smarthusløsninger. 

 

Kjøpte Telldus Live i høst og har så langt vært veldig fornøyd. Jeg ser forøvrig svakheter i systemet, spesielt med tanke på fremtidige og mer avansert løsninger. Snuser derfor litt på alternativene, men siden budsjettet er så og si null kroner, må jeg bygger over tid. Jeg vil helst handle komponenter som kan brukes senere, kontra å kjøpe flere moduler som må byttes ved skifte.

 

Problemet mitt er at det finnes såpass mange forskjellige løsninger at det er vanskelig å velge noe riktig. Jeg ønsker noe som aller helst er basert på opensource - muligens noe som kjøres fra en Raspberry Pi? Da kan jeg isåfall benytte meg av RFX TRX 433E for å bruke dagens Nexa plugger. Finnes det en lignende enhet som sender ut på z-wave frekvensen? 

 

Forslag til raspberry pi installasjoner - med app til både android og ios? 

 

Er det mulig å koble en trådløs Nexa bryter for å igangsette en event via Telldus? 

 

Jeg har to panelovner i leiligheten, som jeg aller helst vil ha kontroll på når jeg ikke er hjemme. For dette er vel Z-wave en bedre løsning, med tanke på toveis kommunikasjon? Hvilket termostat kan brukes, til f.eks Wilfa panelovner? 

 

Jeg vet det finnes mye bra informasjon her på forumet, men tråden er blitt såpass stor og uoversiktlig at det er vanskelig å finne den. 

 

TL;DR: 
Ønsker å ta steget fra Telldus til Z-wave + RF modul.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det mulig å koble en trådløs Nexa bryter for å igangsette en event via Telldus? 

Selvfølgelig.

Spørsmålet ditt forteller at du med fordel bør sette deg inn i hva TelldusNet kan benyttes til før du tenker på noe annet.

i hvertfall så lenge budsjettet er lite.

Forøvrig kommer også Telldus med z-wave, men da snakker vi helt andre priser.

 

For ganske kort tid siden lanserte Telldus grafisk visning av sensorverdier med historikk fra omtrent et år tilbake.

Det drypper stadig nye saker...

....

Eksempel på event fra Nexabrytere::

En dobbel NexaSender (dobbel veggbryter) ved utgangsdøren;

Bryter 1 er for korttidsfravær: Den slår av diverse lys, og slår på kameaer når huset forlates.

Bryter 2 er for langtidsfravær, gjør det samme som bryter 1. I tillegg stenges vannet og

sentralfyren går over til lavere temperatur.

Forøvrig styres mye i huset av events, klokke, sol opp/ned etc etc... 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Om du skal kjøre OpenSource (bra valg!) så er domoticz en god inngangsvei, eller så er OpenHAB "hakket" mer avansert/utbyggbart.

Domoticz kjører fint på RPI1, OpenHAB er java-basert og var litt tungt for RPI1, antar at 2'ern vil være ett bedre valg der, men har ikke testet det der.

 

Z-Wave-funksjonaliteten er foreløpig litt ny i OpenHAB, men den kommer seg.

 

Personlig kjører jeg en RPIB+ som "USB-over-IP" til en virtuell instans av Debian Jessie som kjører openhab - pga tidsbegrensninger har jeg såvidt fått lekt litt med z-wave, men RFXCOM, Netatmo, Kodi og Squeezebox-integrasjon (med 3-4 rpi-squeezeplayers rundt omkring) er allerede utført og fungerer tilfredsstillende.

Mangler litt på WAF, men det kommer seg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Har Domoticz noen gode løsninger for styring via mobil? 

Tror det er en egen/kompatibel app, ellers funker nettsia helt fint i de mobilbrowserne jeg testet med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

TL;DR: 

Ønsker å ta steget fra Telldus til Z-wave + RF modul.

Nevnte Domoticz gjør utrolig mye helt gratis.

 

Vil du enda mer, så får du også mer hvis du betaler. Mange alternativer der også. Men jeg bruker HomeSeer 3. ;)

 

 

Ellers dropper du å kaste bort studentpengene dine og kjører OpenSource-løsninger som ikke legger skjul på at det er communityet som utvikler løsningene deres. :)

 

Både Domotiga og OpenHAB har mange og gode utbygningsmuligheter, som lar deg bli akkurat nok hekta til å vite hva du vil ha - anbefaler deg sterkt å bruke litt tid på gratis-alternativene først, så du faktisk vet litt mer hva du vil, utover "å styre lys og varme og sånn", og heller ta en ny vurdering da.

 

HS3 er dyr software å "snuse på" fordi du virker interessert, spesielt når du har en studentlønn å gå utfra.

Noen vil sikkert si at det finnes en trial, men den varer i 30 dager, og plugins er såvidt meg bekjent ikke med på det "tilbudet".

Lenke til kommentar

Ellers dropper du å kaste bort studentpengene dine og kjører OpenSource-løsninger som ikke legger skjul på at det er communityet som utvikler løsningene deres. :)

 

Både Domotiga og OpenHAB har mange og gode utbygningsmuligheter, som lar deg bli akkurat nok hekta til å vite hva du vil ha - anbefaler deg sterkt å bruke litt tid på gratis-alternativene først, så du faktisk vet litt mer hva du vil, utover "å styre lys og varme og sånn", og heller ta en ny vurdering da.

Tja. Domotiga og OpenHAB krever en del mer av brukeren enn betalingsprogramvare er min erfaring. Du kan også med dem gjøre fantastiske ting, hvis du har kunnskapen og tiden som er nødvendig til å gjøre det selv. Jeg vil si at opensource-løsningene absolutt kan være like avanserte som andre produkter, men vanligvis krever de vesentlig mer av brukeren.

 

Men som student har man jo som kjent fort mer tid enn penger... ;)

 

 

HS3 er dyr software å "snuse på" fordi du virker interessert, spesielt når du har en studentlønn å gå utfra.

Noen vil sikkert si at det finnes en trial, men den varer i 30 dager, og plugins er såvidt meg bekjent ikke med på det "tilbudet".

Om HomeSeer er dyrt eller ei, er vel alltid en diskusjon. Sammenlignet med hvilke summer jeg har brukt på hardware i de senere år, så er det en dråpe i havet. Men skal man kun styre to lys så kan det jo fremstå som en del, men da er det jo et spørsmål om det er nødvendig. Jeg liker HomeSeer fordi veldig mye lar seg integrere og at det i HA-verdenen er forholdsvis lett å bruke, men hvis du ikke har samme behov, er det heller ikke nødvendig å bruke penger på det.

 

Alle plugins har også 30 dagers prøvetid så det er bare å installere.

Lenke til kommentar

Takk for råd, folkens. 

 

Jeg har i disse dager fått andre tanker for hvordan jeg ønsker å videreutvikle systemet. 

 

Ideen går som følger: 

 

Philips Hue virker spennende. Jeg er tilhenger av FLUX på alle PCer, tablets og telefon jeg benytter i hverdagen. Muligheten til tone ned blåfarge fra skjermene har hjulpet utrolig mye på nattsøvnen. FLUX støtter synk mot Hue, som virker både en hjelpsomt og praktisk. I tillegg til rødt lys om natten om man må på toalettbesøk +++ hav av andre muligheter til å sette riktig stemning i kåken.

I tillegg bruker jeg Jawbone Up 24, hvor jeg kan få lysene til å slå seg på i det Jawbonen registrerer at jeg har våkna(foran å gå etter et bestemt tidspunkt, som man kan med de fleste systemer). Den største fordelen, i mine øyne, er at Hue er mulig å bruke i mer avanserte systemer(som f.eks med Veralite, Homeseer, Domoticz etc). 

 

Hue er dog. dyrt, men jeg har ikke så mange lamper pr dags dato. Ei heller har jeg råd til elektrikker som kan bytte brytere(ikke minst, kjøp av dimmere - som er et savn). Da blir plutselig Hue ikke en veldig dyr investering, og jeg trenger ikke å bruke penger på produkter jeg MÅ bytte senere. 

 

Pr. dags dato jobber systemet på mine kommandoer.  Har enda ikke fått meg lysbryter, men lever greit med mobilapplikasjoner. Det blir spennende når leiligheten begynner å følge mine bevegelser og handler deretter. Bare det faktum at min daglige fitness-tracker kan slå av lysene i det jeg legger meg virker gøy. 

 

 

Som sagt.. dette er bare en tanke. Går muligens til anskaffelse av Philips Hue startsettet i morgen og legger Telldus Net på finn.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Mitt "aber" med Hue er at hvis noen finner på å skru av lyset fysisk, så er ikke lyset lenger smart... ;)

 

Det er helt sant, men jeg har planer om Z-wave brytere på sikt. Hoved grunnen til Hue (som jeg kjøtpe på lørdag) er full kontroll på fargenivået, hvor "Energi" lyset allerede har vært nyttig på sene kvelder.

 

Blir nok kjøp av en eller annen Z-wave kontroller til høsten (mest sannsynlig VeraLite). 

Lenke til kommentar

Det er helt sant, men jeg har planer om Z-wave brytere på sikt. Hoved grunnen til Hue (som jeg kjøtpe på lørdag) er full kontroll på fargenivået, hvor "Energi" lyset allerede har vært nyttig på sene kvelder.

 

Blir nok kjøp av en eller annen Z-wave kontroller til høsten (mest sannsynlig VeraLite).

Hvis du har planer på sikt, så gå dit med en gang. Hjemmeautomasjon er dyrt nok om man ikke skal bruke penger på mellomløsninger (jeg har gått på en smell mer enn en gang). ;)

Lenke til kommentar

 

Det er helt sant, men jeg har planer om Z-wave brytere på sikt. Hoved grunnen til Hue (som jeg kjøtpe på lørdag) er full kontroll på fargenivået, hvor "Energi" lyset allerede har vært nyttig på sene kvelder.

 

Blir nok kjøp av en eller annen Z-wave kontroller til høsten (mest sannsynlig VeraLite).

Hvis du har planer på sikt, så gå dit med en gang. Hjemmeautomasjon er dyrt nok om man ikke skal bruke penger på mellomløsninger (jeg har gått på en smell mer enn en gang). ;)

 

 

Er nettopp det jeg gjør, da Hue støttes i ulike Z-wave løsninger. 

 

Men takk for rådet, har allerede gått på Nexus + Telldus smellen der.. heldigvis ikke så forferdelig dyr smell. 

Lenke til kommentar

 

Er nettopp det jeg gjør, da Hue støttes i ulike Z-wave løsninger.

?

 

Jeg vil kalle det å kjøpe dobbelt, hvis du likevel har tenkt å gå over til Z-wave "på sikt".

 

 

Burde kanskje understreke muligheten til å justere temperaturen også var et avgjørende faktor. Tanken ellers er at systemet kan kommunisere med z-wave. 

 

Jeg skjønner dog hva poenget ditt. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...