Gå til innhold

Hva er forskjellen på psykiater og psykolog? Og hva slags forskning driver en nevrolog med?


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei, tittelen sier egentlig det meste. Jeg lurer på hvem som driver med sånn hjerneforskning på dyr(mus)? Er det det nevrologer gjør? Synes det er veldig interessant.

 

Hva er forskjellen på en psykiater og en psykolog? Hvorfor er det så ulike utdanninger, når det handler om mye av det samme?

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En nevrolog er utdannet lege, med spesialisering (tilleggsutdanning) innenfor nevrologiske sykdommer.

De som jobber med hjerneforskning har høyere utdanning. De har begynt som lege, med spesialisering og så gjerne en doktorgrad (2,5 - 10 års tilleggsutdanning) på toppen.

 

Her kan du lese om arbeidsoppgaver, samt utdanning for  psykolog og psykiater

 

Psykologen har ca. 6 års ren psykologiutdanning.  

Psykiateren er utdannet lege, med minimum 5 års tilleggsutdanning innenfor psykiatri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man finner nok de som driver med hjerneforskning innenfor flere ulike yrkesgrupper, ikke kun leger (eller psykologer for den del).

 

Psykologer og psykiatere har en god del fellesnevnere når det kommer til fagfeltet, men også svært mye er ulikt. I praksis er det slik at de fleste psykiatere her i landet er ansatt som overleger ved ulike psykiatriske avdelinger, og da står som ansvarlige for medikamentell behandling av pasientene, samt vurderingene som gjøres (sammen med psykologspesialistene). Svært mye av oppgavene til overlegene er således mer indirekte pasientbehandling ved at de i større grad er ansatt for å kvalitetssikre den jobben som gjøres av de andre ansatte. Det er få psykiatere jeg har møtt som utøver annen direkte pasientbehandling enn foreskrivning av medisiner, dog med en del hederlige unntak (Finn Skårderud er kanskje den som er mest kjent for de fleste). Psykologer jobber på sin side generelt mer med direkte pasientbehandling i form av samtaleterapi. Du finner nok også psykologer ansatt på flere ulike arenaer enn du gjør med psykiatere. Mens psykiatere tilnærmet utelukkende jobber innenfor psykisk helsevern (psykiatrien), så finner du psykologer innenfor flere ulike områder - skole/PPT, barnevern, familievern, HR, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvem forsker liksom på musehjerner? Liksom der formålet er å teste medisiner på musehjerner/hjerner i andre dyr, slik at man kan få bedre medisiner i framtiden(alzeimers, demens...) .

 

Hvis dere har sett rise of the planet of the apes, forstår dere hva jeg mener.

http://www.imdb.com/title/tt1318514/?ref_=nv_sr_2

 

NTNU har master- og doktorgradsstudier innen nevrovitenskap. Jeg tipper det er mange med bakgrunn fra psykologi som starter på masterstudiet, men man kan potensielt komme inn med en bachelor innen f.eks. IT.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

Men hvem forsker liksom på musehjerner? Liksom der formålet er å teste medisiner på musehjerner/hjerner i andre dyr, slik at man kan få bedre medisiner i framtiden(alzeimers, demens...) .

 

Hvis dere har sett rise of the planet of the apes, forstår dere hva jeg mener.

http://www.imdb.com/title/tt1318514/?ref_=nv_sr_2

 

NTNU har master- og doktorgradsstudier innen nevrovitenskap. Jeg tipper det er mange med bakgrunn fra psykologi som starter på masterstudiet, men man kan potensielt komme inn med en bachelor innen f.eks. IT.

 

 Hva er forskjellen hvis jeg går medisin + spesialisering innen nevrologi?  (utl)

 

Kunne du gi meg link? Fant den ikke på samordna?

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

 

For det første er det en ekstremt mye mer omfattende utdannelse. Bare legestudiet alene er seks år, og spesialisering i nevrologi er en av de mest tidkrevende man kan gjøre som lege. For det andre vil du som nevrolog typisk praktisere som lege – gjerne som kirurg – men kan samtidig drive med forskning.

Lenke til kommentar

For det første er det en ekstremt mye mer omfattende utdannelse. Bare legestudiet alene er seks år, og spesialisering i nevrologi er en av de mest tidkrevende man kan gjøre som lege. For det andre vil du som nevrolog typisk praktisere som lege – gjerne som kirurg – men kan samtidig drive med forskning.

 

Det hadde vært greit hvis du kunne gitt meg link til nevrovitenskaps- studiet? :p Ser ut som om det er lagt ned, kan ikke finne noe poenggrenser?

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Masterstudiet er definitivt ikke lagt ned. Jeg ble tilbudt studieplass der selv, og med tanke på karakterene mine var det neppe krav om A i snitt for norske søkere (det er to kvoter siden det er et intenasjonalt studium).

 

http://www.ntnu.edu/studies/msneur

Hva var kravet da? Og hvorfor avslo du, mangel på intresse?

Ser ut som om man må ta en bachelor først? Hvilken vei bør man gå da?

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke poenggrensene, men du finner dem sikkert på NTNUs nettsider om du leter litt.

Ja, man må ta en bachelorgrad først. Jeg tror psykologi er en fin vei å gå. Moser og Moser har bakgrunn fra psykologi, så det kan ikke være helt ille.  :wee:

Hehe,

 

men ender man opp som lærer eller forsker da?

 

Jeg tenkte egentlig at medisin + spesialisering hadde vært sikrere mtp lønn også,

Spesialiseringen foregår tross alt når man jobber, kan ikke være så værst?

Lenke til kommentar

 

Det er sikkert noen andre her som kan svare bedre enn meg. Jeg takket nemlig nei til studieplassen og tar masteren min i noe ganske annet. Hovedgrunnen til at jeg takket nei var at jeg ikke så for meg å jobbe med det, om jeg i det hele tatt ville fått en relevant jobb etter kun master, selv om studiet virket veldig interessant. Jeg har aldri vurdert å bli nevrolog, fordi jeg aldri har vurdert å bli lege.

 

Du bør vurdere å snakke med en studieveileder ved DMF på NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...