Gå til innhold

RSS på nettsiden


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På jobben min har vi en brannmur som sperrer forskjellige applikasjoner. RSS er en av de applikasjonene (høy risiko), noe som resulterer i at samtlige sider i nettverket deres (utenom diskusjon) blir sperret.

 

Spørsmålet er som følger: Er det meningen at hele siden deres identifiseres som en RSS feed eller er det en bug at dere ikke identifiserer som vanlig web-browsing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, her tror jeg du må hjelpe oss med litt mer info, for dette forstod jeg ikke helt. Alle våre sider leveres som text/html, mens RSS-feedene leveres som text/xml. 

 

Vi skulle gjerne hatt en feilmelding eller mer informasjon om hva det er brannmuren ikke godtar ved sidene våre. Noen mulighet til å hente ut  dette?

Lenke til kommentar

Brannmuren vår overvåker all trafikk som går gjennom vårt nettverk. Om jeg pinger en nettside, dukker det opp som "Application: Ping" i brannmuren. Besøker jeg Facebook, kommer det opp som "Application:Facebook-base". Benytter jeg andre funksjoner på Facebook, så vil det komme opp det også. F.eks Application:facebook-chat, Application:facebook-video og Application:facebook-voice. Dette gir oss muligheten til å sperre enkelte funksjoner (f.eks video eller filoverføring) som kan være en trussel for vår sikkerhet.

 

Av en eller annen grunn, så dukker tek.no opp som "Application:RSS" og ikke vanlig "Application:web-browsing", noe som jeg syns var rart. Diskusjon.no fungerte uten problemer.

Her er et eksempel hentet fra internett ang. bittorrent:

118e730716.png

Som nevnt over, tolkes nettsidene som RSS fremfor web-browsing av brannmuren.

 

Palo Alto Application Research

Her (og dermed i brannmuren vår) vises RSS som 5 av 5 på trusselnivå.

 

Jeg kan se om jeg får hentet ut noe mer info på mandag.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

RSS brukes til mye, ikke bare nettlesing. Så min oppfatning av kategoriseringen er at den der rett.

 

Så spørs det om risikovurderingen av RSS er korrekt, og om dere vurderer den som en 5'er og skal blokkere den. Det må dere gjøre dere opp en mening om og da enten fortsette blokkeringen eller åpne opp for RSS.

Lenke til kommentar

Jeg kan se om jeg får hentet ut noe mer info på mandag.

 

Supert. Vi vil jo veldig gjerne finne ut av dette.

 

Jeg kan ikke se at det er noe i kildekoden vi sender som gjør at den skal tolkes som RSS og synes derfor det er veldig rar oppførsel av denne brannmuren. Og så jeg ser heller ikke at RSS utgjør noen sikkerhetstrussel, men det er nå en helt annen sak :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...