Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 540i E39 ESS Supercharged "Black Beast"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer effekt på hjula men ikke i motor? Mer effekt på hjula er jo mer effekt i motoren.

Jeg har benkepapir på rundt 330 hk på hjula. Eller 329,25 hk på hjula for å være helt eksakt,

Eier av ESS sa at man deler på 0,8 for å få effekt i motor, da fikk jeg 411,5625 hk og det ser jo riktig ut.

Så hadde jeg da hatt mer på hjula tror jeg det ville økt mer i motor også siden det er slik man måler hk fra Dyno.

Men med Manuelt gir slipper man lag fra Step-Tronic girskift, vente på at kickdown slår inn etc, kraftoverføringen er så mye mer direkte så er bare å gire ned til "riktig" gir :thumbup: og bånn gass. 

Shortshift må jo være genial for bilen.

Lenke til kommentar

Du kan få mer effekt på hjula ved å ha et drivverk med mindre tap. Automatkasse har i mange tilfeller større tap enn hva manuelt har.

 

Om du går for en ombygging til manuelt hadde det vært gøy om du og benker bilen etterpå for å se om det ble noe forskjell, og ikke list hvor mye.

Lenke til kommentar

Okey da er jeg med. Han S.Hafsmo jeg prata med på bimmers som har konvertert sin E34 540i Kompressor følte det ble en helt annen bil å kjøre, ble veldig gøy. Til og med lyden blir annerledes.

Men komforten kunne man da bare si pent farvel til. Men akkurat nå føler jeg i kroppen det er Manuell som hører hjemme og jeg savner det rett og slett litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Hansien sa.

Det med å regne med 0,8 er sikkert fint det, men er mye variabler, ble bilen kjørt på rullende landevei eller navrulle?

For om det var på hjula har du tap i friksjon mellom dekk og rulle også, og det varierer fra dekk til dekk. Friksjon i drivverk varierer fra bil til bil osv :-P

 

Har snakka mye med folk som driver med effektmåling om dette :-P

Har tross alt vært på navrulle 3 ganger med egen bil og vært med 2 andre også hehe.

 

Skal du ha nøyaktig effekt i motor må den ut og settes i bremsebenk rett på svinghjul :-)

Lenke til kommentar

Fikk svar på en liten mail jeg sendte til ESS.

 

De sier at det er egentlig snakk om smak og behag :hmm: De svarte ikke på om det vil bli noe kjappere men antar det er hva de mener med "smak og behag", enten må man velge komfort eller morrobil, man får ikke helt begge ved å velge en av tinga.

Det de kunne si noe om var at Manuell 540i/M5 kasse vil passe fint til bilen så det er jo selvsagt flott.

 

Her er 2 videoer til sammenligning kun for morro skyld..

Har Hafsmo på sin tidl. E34 540i Kompressor sagt det føltes kjappere ut så er det vel ikke uten grunn.

 

Top video er Auto, nedre manuell.

https://www.youtube.com/watch?v=lUdMr9doQzE

https://www.youtube.com/watch?v=yYRClKF3kLk

 

hmm vet ikke helt jeg åss.. Veldig tøft valg, har man først konvertert så er det jo sånn det blir.

Syns den med Manuell virka litt kjappere når den først dro på turtall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har god tid til å tenke nøye på det ja. Men må innrømme dette blir ett vanskelig valg. Heldigvis har jeg god tid til å vurdere dette.

Neste Mod's som skal på plass blir M5 E39 diff og Hella Baklykter. Men jeg kan hvertfall si dette, aldri før har jeg hatt en bil jeg har vært mer fornøyd med. En prosjekt bil som jeg ikke mistrives med å bruke penger på, og jeg føler det er helt verdt det hver gang.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vurderer selv en E39 540iA ESS auto.. Kjører 328i manuell E36 for tida men V8'eren frister!

ESS med 411hk og automat -hva kan være en reell 0-100 tid på disse?

 

Vet at stock E39 540iA ~6.2 versus manuell ~5.6. Om man med ESS kommer ned mot ~5.2

er man ikke langt unna M5 som tipp topp burde være 5 blank ca.

Så veldig spent på hva som er realistisk her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Planer om å godkjenne pressa eller ?

Så forresten i førstepost at du lurte på Wavetrac sperrediff, hva må du ut med for slikt?

Jeg har en kontakt jeg kan høre med pris på OS giken om du er interessert

 

Har ikke noe planer om det, Enten lar det seg ikke gjøre i det hele tatt (Som jeg har hørt),

ellers vil det koste mer enn det smaker.

Verste som kan skje er at jeg får mangellapp og må vise den, da er det bare å skru av, vise bilen og sette det på igjen, bilen er også "bakoverkompatibel" med nye ECU mappinga og større Injectorer så går ann å kjøre med og uten presse slik den ble modifisert i motor og software sa ESS Tuning. 

Det verste som kan skje er at du er involvert i en alvorlig ulykke og forsikringsselskapet krever regress av deg pga. at du har kjørt en bil som ikke har vært godkjent.

Lenke til kommentar

 

 

Planer om å godkjenne pressa eller ?

Så forresten i førstepost at du lurte på Wavetrac sperrediff, hva må du ut med for slikt?

Jeg har en kontakt jeg kan høre med pris på OS giken om du er interessert

 

Har ikke noe planer om det, Enten lar det seg ikke gjøre i det hele tatt (Som jeg har hørt),

ellers vil det koste mer enn det smaker.

Verste som kan skje er at jeg får mangellapp og må vise den, da er det bare å skru av, vise bilen og sette det på igjen, bilen er også "bakoverkompatibel" med nye ECU mappinga og større Injectorer så går ann å kjøre med og uten presse slik den ble modifisert i motor og software sa ESS Tuning. 

Det verste som kan skje er at du er involvert i en alvorlig ulykke og forsikringsselskapet krever regress av deg pga. at du har kjørt en bil som ikke har vært godkjent.

 

 

No shit Sherlock

 

Vurderer selv en E39 540iA ESS auto.. Kjører 328i manuell E36 for tida men V8'eren frister!

ESS med 411hk og automat -hva kan være en reell 0-100 tid på disse?

 

Vet at stock E39 540iA ~6.2 versus manuell ~5.6. Om man med ESS kommer ned mot ~5.2

er man ikke langt unna M5 som tipp topp burde være 5 blank ca.

Så veldig spent på hva som er realistisk her.

 

Hei :) har selv hatt en 328i manuell men i E46, de er absolutt morsomme biler å kjøre.

Hvis det er slik at V8 frister slik det gjorde med meg den tida tebake så har jeg 3 ord til deg..

Just do it!

 

Du kommer te å smile fra øre te øre nårru kjører. Jeg trodde at 3-Serie var min stil, viste seg at jeg ble bare mer og mer glad i 5-Serie og at E39 har blitt favoritten selv over nyere modeller, men 3-Serie er mer sportslig jeg skal gi dem det, men igjen er dem også mindre biler og ikke like tøffe i mine øyne.

 

ESS sa at jeg ville klare rundt rundt 5 sek med denne, har ikke hatt behovet for å gjøre det engang, det går noe så djevelskt bra og 0-100 er en ting men hvordan den går etter 100 km/t når luftmotstand begynner å spille en rolle er passe sykt, den slutter aldri å dra og den drar hardt!

 

Skal fortsatt ta en test men gidder ikke på åpen diff, venter på OSgiken diff som er førstevalget til mange driftere og banekjørere som skal monteres i diffhuset, vil få mye bedre grep da ettersom begge bakdekk låses, så blir en 0-100 test da.

 

Ellers så er det også manuell som er planen, så hvis du vurderer en 540i kompressor bør du tenke deg om dette er noe du virkelig vil, jeg har lyst på Manuell fordi det er noe sånt jeg mener hører hjemme på en bil men går fint med Automat også, det blir bare veldig mer komfortbil og behagelig å kjøre med det skal den ha. Men jeg personlig ønsker mest effekt og full kontroll på bilen med gir etc. :)

 

Håper dette var litt til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok hehe. Ja, begynner selv å lene mot E39 etter 3 E36'er. Skjønner absolutt det med LSD.

Tenkte og ombygging til manuell om jeg slår til på den bilen jeg ser på for øyeblikket men har

lest at ABS ++ annen elektronikk dør ut og at det blir et sabla liv med programmering av

moduler for å få alt på stell igjen, og nå med strengere EU krav.. I don't know.. :/

 

-Om du ligger i 30-40km/t sånn ca.: klarer du med kickdown/flat pedal i 1. å rive løs hjulene? :D

(tenker nå med åpen diff)

Lenke til kommentar

Ok hehe. Ja, begynner selv å lene mot E39 etter 3 E36'er. Skjønner absolutt det med LSD.

Tenkte og ombygging til manuell om jeg slår til på den bilen jeg ser på for øyeblikket men har

lest at ABS ++ annen elektronikk dør ut og at det blir et sabla liv med programmering av

moduler for å få alt på stell igjen, og nå med strengere EU krav.. I don't know.. :/

 

-Om du ligger i 30-40km/t sånn ca.: klarer du med kickdown/flat pedal i 1. å rive løs hjulene? :D

(tenker nå med åpen diff)

 

3 E36er ja.. Det syns jeg egentlig er passe godt gjort.. Har bare eid BMW i livet mitt og startet som 18 åring med Svart E34 520i, deretter en Marineblå E36 320i (den modda jeg noe satans på med basskasse, kraftige angel-eyes og alt mulig.. ung og råner;P..), deretter en Titansilver E46 328i og nå kjører jeg Cosmossvart E39 540i. Dette har vært den beste bilen jeg har hatt hittil.

Så om du har lyst på E39 skjønner jeg det veldig godt.. Og du har sikkert sittet i en så du vil nok føle det er en mer eksklusiv bil enn E36.

 

Antar når du mener rive løs hjulene om jeg får hjulspinn? Utrolig nok ikke. Selv ikke med ASC av.

Men var en gang jeg var i Oslo og jeg satt i M1 giret på steptronicen, ASC av, og skulle ut fra Statoil og det var lang fin oppoverbakke uten noe trafikk så jeg ga fra så og si stillestående bånn gass, da skreik det litt fra dekka ja.

Men jeg ville heller hatt grep enn at det ser kult ut å lage røyk fra 30-40km/t og ha hjulspinn.

Ellers har jeg mer trua på å svinge og gi gass på høyt turtall det vil bli hjulspinn, selv en 528i kan klare det MED autolat :)

 

 

edit: Det var visst 528i med Manuell og sperrediff, men der kan man se hvor viktig manuell og diff er.

Eller stillestående på en åpen plass, legge hardt over og gi bånn gass fra 1. Giret, da vil det bli en del dekkrøyk sikkert..

Men det er her dette med en ekte sportsdiff kommer inn for å burne/powerslide med begge dekk som er låst likt er Alfa og Omega for meg..

Det er Counter-Produktivt å drifte/burne med ett dekk, dumt ser det ut også.

I tillegg til en Manuell kasse så vil man nok ha en kjempebil det tror hvertfall jeg og har pratet en del med Puffet Ris her på forumet på PM ang. OSgiken diff da han kjenner en som er med i driftingteamet Team Yellow og dealer differensialer og har kjempetrua på at det blir bra for det merket er det beste og de lages tross alt i Japan..

 

Har du lyst har du lov og har du penga og lysta så er 540i Kompressor kjempemorro å kjøre og en knallbil men anbefaler kun 540i med ESS kit, alt annet anser jeg som ikke erfaringsdyktig nok til å være på maskina, spesielt om de lover 450 hk - 500 hk.. Det er bare ikke reelt.

De på ESS sa også at det er litt sprekere enn M5, den veier 1795kg og 400 horse og 500 nm ca..

Jeg har 410'ish hk (409-411 en plass) og 550 nm men veier 1695kg så selv med Automat ser jeg på speedo'en den akser litt fortere enn org. M5 (og det ekke feil det).

Stor fordel med 540i er at M62 maskinene tåler juling som bare det.. De trives faktisk på høyt turtall.

Det å ta sorgene på forskudd med konvertering til Manuell må man ikke gjøre, det har vært gjort før og det lar seg gjøre. Men det er riktig innstilling at det er Manuell som bør på hvertfall.

Det er tilfeldigvis ikke en av disse to du har kikket på ? :)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61022425&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62644385&searchclickthrough=true

 

Ikke mengina å skrive så mye men jeg blir så jævla engasjert når man er inne på dette emnet hehe.

Så da har du fått litt input ang. det hvertfall.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...