Gå til innhold

Skjuler dere dialekten deres


Oceanxic

Anbefalte innlegg

 

 

Endrer norske politikere dialektene sine basert på hvem de snakker til eller finnes det en velakseptert dialekt som bør brukes hvis en ønsker å bli en topp politiker i Norge?

 

Jeg har det samme spørsmål om journalister. Får en bli en topp journalist som snakker trøndersk eller må en snakke en annen dialekt

 

Hvilke dialekt snakker kongen? Som amerikaner kjenner jeg ikke alle norske dialekter. Amerikanske politiker ofte endrer dialekten sin. Obama måtte være forsiktig at han ikke snakket afroamerikansk dialekten og topp journalister må bruke midtvesten dialekten.

Lurer på hvordan nordmenn ser på dette

 

Det finnes ikke én akseptabel dialekt, nei. Norge er visstnok uvanlig åpent for at folk beholder dialekten sin i offentlige posisjoner. Det de fleste gjør er å moderere dialekten ved å bytte vekk de rareste ordene og uttale-mønstrene, for å være lettere å forstå. I den grad det finnes en standardform er det "standard østlandsk", inspirert av områdene rundt Oslo (vest); de som går lengst i å skjule dialektene sine snakker i praksis det med en aksent.

 

En årsak er at dialektene her er mer forskjellige enn internt i USA - forskjellen på f.eks. Voss og Moss er som forskjellen på nordlige Skotland og Texas; de fleste ville ikke klare å skjule det helt selv om de forsøkte. Det er også et spørsmål om stolthet - mange byer og områder ser på Oslo-området som litt selvsentrerte og dominerende, så det ville vært et nederlag å legge om til deres dialekt.

 

Både på grunn av det over, og fordi dialektene i seg selv blir regnet som et kulturminne som skal bevares, er det en policy at NRK skal ha en viss andel dialekter. Gjennom det blir vi eksponert for diverse dialekter brukt seriøst, som også hjelper til med å normalisere det.

Jeg kjenner en professor som mistet sin trøndersk aksent fordi det var "udannet" for en professor. Finnes det ingen negative stereotyper assosierte med en eller annen dialekt?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både på grunn av det over, og fordi dialektene i seg selv blir regnet som et kulturminne som skal bevares, er det en policy at NRK skal ha en viss andel dialekter.

 

Her slenger du ut en del påstander som du godt kan kildebelegge.

 

Det heter at "Minst 25 prosent av verbalinnslaga i radio og fjernsyn skal vere på nynorsk.", men det er ikke fastsatt noen tallverdier for dialekter.

 

For øvrig: (fra: http://www.nrk.no/etikk/sprakreglar-i-nrk-1.6880516 )

1.1 I nyheitssendingar og programinformasjon skal programleiarar og annonsørar bruke offisielt bokmål eller nynorsk. Redaktørane kan gjere unntak dersom det ikkje er i strid med reglane og retningslinjene nedanfor.

1.2 I andre sendingar og i nyheitsinnslag (reportasjar, rapportar, kommentarar, intervju osv.) kan det brukast dialekt, også i riksdekkjande sendingar, dersom det ikkje er i strid med reglane og retningslinjene nedanfor.

1.3 I distriktssendingane bør lokale talemål få godt rom.

Lenke til kommentar

Riktig, jeg trodde det var krav om en viss dialektandel - jeg antar jeg blandet med nynorskandelen.

 

 

 

 

Jeg kjenner en professor som mistet sin trøndersk aksent fordi det var "udannet" for en professor. Finnes det ingen negative stereotyper assosierte med en eller annen dialekt?

 

 

Forsåvidt - noen leder tankene mot hjemmebrent og banning, noen mot bønder i gummistøvler. Det er likevel store variasjonsmuligheter: Det er mulig å snakke trøndersk på en moderat og forståelig måte, og det er mulig å velge den bredest mulige uttalen, de rareste ordene, og krydre med lokal banning. Jeg har hatt professorer av den første typen, og ikke reagert på det.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Riktig, jeg trodde det var krav om en viss dialektandel - jeg antar jeg blandet med nynorskandelen.

 

 

 

Jeg kjenner en professor som mistet sin trøndersk aksent fordi det var "udannet" for en professor. Finnes det ingen negative stereotyper assosierte med en eller annen dialekt?

 

Forsåvidt - noen leder tankene mot hjemmebrent og banning, noen mot bønder i gummistøvler. Det er likevel store variasjonsmuligheter: Det er mulig å snakke trøndersk på en moderat og forståelig måte, og det er mulig å velge den bredest mulige uttalen, de rareste ordene, og krydre med lokal banning. Jeg har hatt professorer av den første typen, og ikke reagert på det.

 

Det finnes alltid mer siviliserte versjoner av hver dialekt, dette finner du også blant amerikanere, som for eksempel med norsk amerikansk dialekten. Dumme bønder eller velutdannet europeere kan det høres ut avhengig av ordbruken og hvor moderat aksenten blir og hvor mye en vet om Norge.

 

Hva om utenlandske aksenter? Klarer en innvandrer med aksent å bli en topp politiker som Schwarzenegger klarte å bli guvernør til California?

Lenke til kommentar

Kalifawnia ..

 

En innvandrer med aksent ble nettopp valgt til nestleder i Arbeiderpartiet.

(Men det er Rogalandsaksent, då, så det har vel lite å gjøre med det du spurte om.)

 

Mnei, jeg tror ikke det finnes noen norsk Arnold ennå.

Hun ble født i Norge. Synd at dere kaller noen som ble født i norge for innvandrere. Videre så ble hun valgt av partiet, ikke vanlige stemmere

 

Hadde hun ble valgt med en utenlandsk aksent tror du?

Lenke til kommentar

Ai, jeg var "sikker på" at hun var født i Pakistan, så der fikk jeg den ...

 

Med utenlandsk aksent tror jeg ikke hun hadde oppnådd å bli statsråd i den forrige regjeringen, og dermed tror jeg ikke at hun ville ha hatt den posisjonen som er nødvendig for å bli nominert til posten. (Hun kunne derimot ha blitt med i ledelsen i Oslo-partiet, selv med utenlandsk aksent.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...