Gå til innhold

Fords nye bil tvinger deg til å holde fartsgrensen


Anbefalte innlegg

G : Personlig føler jeg at den største utfordringen i trafikken er ikke at man ikke holder fartsgrensa, men at dine medtrafikanter er villige til å kjøre 1 - 2 m rett bak deg i en fart på 90km/t uavhengig av felt du er i.

 

Men med et dashcam som tar opp både bak og foran med oppgitt hastighet via gps i opptaket, så er det mange sjåfører som får seg en fin overraskelse fra politiet når ansiktet dems kommer fint fram på opptakene samt registreringsskiltet på bilen deres...

Det er slik teknologi som jeg faktisk håper blir mer brukt i flere biler , nesten som en svart boks som kan brukes når det skjer ulykker eller når man har behov for å ta de som gir faen i sikkerheten til sine medtrafikanter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alkotest... Finnes det en bil som har IQ test av fører før avgang?

Oslo i dag; Det er ikke grenser for upassende utstyr folk tar ut på veien under snøfall og +2 grader.
Nei, automat-Leaf på sommerdekk er IKKE egnet (men el-bil skal jo være så bra! - sa damen.)

Det står i bøtter og spann her, ser ut som folk har hobby med å sperre for andre. Domskap uten grenser. Men myndighetene er vel fornøyd, de fleste ser ut til å stå helt stille, altså langt under fartsgrensen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Den som ofrer frihet til fordel for sikkerhet fortjener ingen av delene.

 

Jeg regner med at du også er i mot systemer som Cruise Control og auto-brems? Skal man følge logikken din, så tar jo dette fra deg friheten også. Jeg synes denne idéen er utrolig god. Tenk hvor godt det blir å kjøre på cruise control, og bilen justerer automatisk hastigheten etter hva fartsgrensen er.

Lenke til kommentar

ja takk. en ting mindre å være obs på så man heller kan konsentrere seg om trafikken. er skummelt lett å kjøre for fort i 50-soner. lommeboken min merket det en gang. Ikke hadde jeg behov for å kjøre 6 km over fartsgrensa, men det skjedde for det. og onkel politi likte ikke det.

 

har kjørt bilder med cruise-control. veldig kjekt å stille inn farten der. har ikke slikt på min, så der må jeg kontrollere farten manuelt.

så en slik fartssperre er jo veldig praktisk!

 

Og til de som ikke liker denne fartssperren; liker du det ikke, så ikke bruk det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Den som ofrer frihet til fordel for sikkerhet fortjener ingen av delene.

Jeg regner med at du også er i mot systemer som Cruise Control og auto-brems? Skal man følge logikken din, så tar jo dette fra deg friheten også. Jeg synes denne idéen er utrolig god. Tenk hvor godt det blir å kjøre på cruise control, og bilen justerer automatisk hastigheten etter hva fartsgrensen er.

 

Ordtaket var i hovedsak myntet på artikkeloverskriften;

 

Fords nye bil tvinger deg til å holde fartsgrensen"

(..og det faktum at jeg er irritert på alt fokuset fartsgrensene har på bekostning av trygg hastighet.)

 

ja takk. en ting mindre å være obs på så man heller kan konsentrere seg om trafikken.

En skal liksom avpasse farten etter forholdene/trafikken da, så jeg forstår ikke helt at det er bra å være mindre obs på hastigheten en holder.

er skummelt lett å kjøre for fort i 50-soner. lommeboken min merket det en gang. Ikke hadde jeg behov for å kjøre 6 km over fartsgrensa, men det skjedde for det. og onkel politi likte ikke det.

Som "anti-forelegg"-funksjon til sløve sjåfører vil nok dette til en viss grad kunne hjelpe til, ja. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et eksempel om fartsgrenser;

 

Vei med 50 km/t grense (primært grunnet skole i nærheten, skolevei).

 

 

Sommerdag, god sikt. Tørt. Lørdag, ingen barn - lite folk. Fartskontroll, enkelte blir ilagt gebyr.

Grensen kunne vært 70 uten at det hadde medført vesentlig fare.

 

Samme sted vinter, glatt, hverdag. Mye unger. Nå er 50 km/t for mye. Ingen vil allikevel få gebyr for å kjøre uvettig, altså "holde" fartsgrensen.

Lenke til kommentar

G : Personlig føler jeg at den største utfordringen i trafikken er ikke at man ikke holder fartsgrensa, men at dine medtrafikanter er villige til å kjøre 1 - 2 m rett bak deg i en fart på 90km/t uavhengig av felt du er i.

 

Men med et dashcam som tar opp både bak og foran med oppgitt hastighet via gps i opptaket, så er det mange sjåfører som får seg en fin overraskelse fra politiet når ansiktet dems kommer fint fram på opptakene samt registreringsskiltet på bilen deres...

Det er slik teknologi som jeg faktisk håper blir mer brukt i flere biler , nesten som en svart boks som kan brukes når det skjer ulykker eller når man har behov for å ta de som gir faen i sikkerheten til sine medtrafikanter.

 

 

Gode poeng det. Dashcam er jo populært i Russland sies det. Er mange youtube-videoer fra Russlands mange dashcams. Selges vel slikt allerede i noen butikker i Norge.

 

Nå er det vel en liten hake med å filme i det offentlige rom. Overvåkning finnes det regler for. Du kan fritt overvåke hjemme i hagen din, men ikke over til nabotomten f.eks.

 

I noen land så forkastes ulovlige opptak i bevisførselen. Vet ikke hvordan det stiller seg omkring mord. Eller hva reglene for slike ulovlige bevis er i norske rettsaler.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det har vært flere tilfeller i Norge hvor bruken av Dashcams har vist politiet i bilulykker hvem den skyldige var, det har også blitt brukt i forsikringssaker som denne : http://www.tv2.no/a/6530173

 

Var også nylig en sak hvor en kvinne kjørte på rødt I USA og Dashcam ble avgjørende for hvem som var skyldig : http://www.dbtv.no/4045314081001#-_Hun_ga_meg_skylda._Så_viste_jeg_politibetjenten_videoen_fra_bilen

 

Om en sjåfør velger å kjøre tett innpå deg og du må gjøre en nødbrems så er det han som har skylden for ulykken , bremser du soleklart ned for å kollidere med ham bak har du jo selv skylden for dette selv om han i utgangspunktet er for nære for å kunne unngå å kollidere med deg.

 

Den siste samtalen jeg hadde men en politibetjent om dette etter at jeg leverte inn bevis på fyllekjøring var at de brukte slike opptak litt etter kjønn og der det var soleklart at man kunne identifisere den personen som kjører bilen , i tillegg var det også viktig å ha f.eks andre vitner som har gitt f.eks en bekymringmelding via telefon til politiet med skiltnummer til politiet og eller beskrivelse av bilen og hvor han kjørte om politiet ikke har hatt muligheten til å fange opp vedkommende før han kom seg ut av bilen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...