Gå til innhold

Hvilke nettverkskomponenter bør jeg benytte i trådet hjemmenettverk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er lei dårlig trådløst hjemmenettverk. Har prøvd både med trådløse extendere og Powerline network uten hell. Tenker nå å legg opp til trådet netteverk for å sikre gode og stabile hastigheter.

 

 

Har i dag Get internett ved TV-en i stua (markert med grønn på vedlagt bilde), og jeg ønsker å trekke kabel (rød farge) til kontoret og videre derfra til soverommet. Ønsker et trådløst og trådet access punkt for PC både på kontoret og på soverommet (gul farge)

 

Hvilke komponenter burde jeg benytte. Cat5, Cat6 eller Cat7?

 

Hvilken routere burde jeg benytte på Stua, Kontoret og soverommet?

 

Avstander:
- Stua til kontoret (ca 15 meter)
- Kontoret videre til soverom (ca 15 m)
Totalt fra Get-boxen til soverommet vil jeg tro det trengs ca 30m kabel.

 

Bruksbeskrivelse:
- På stua har jeg en NAS, AppleTV, Samsung SmartTV (4k tv) - Streamer filmer fra kontoret
- Plex server har jeg på kontoret installert på min iMac - streamer content herfra til Stua og Soverommet
- Soverommet her benytter jeg gjerne min MacBook Pro for å streame tv-serier og filmer fra Sumo, Netflix, Plex etc.

- Har 15-20 enheter koblet til det trådløse nettverket (4 iPhones, 2 x iPads, 2 Kindles, 2 x MacBook Pro, iMac, Samsung smart tv, sonos, Apple TV, playstation, NAS)

 

Viktig at nettverket både trådet og trådløst takler torrents. Har erfaring med at noen routere faller ned ved nedlasting av flere torrents samtidig.

Ønsker en fremtidsrettet nettverkshastighet, som er stabilt og takler torrents og streaming i topp kvalitet.

#Endring: La til avstandsinformasjon
#endring: La til oppdatert bilde av leiligheten

post-343511-0-55938600-1427054277_thumb.png

Endret av Ctech83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye er du villig til å legge ut?

 

Tja, har ikke tenkt så mye på pris, men la oss starte med 3-5000 kr. Vet ikke om det er mye eller lite for å lage et godt hjemmenettverk. Om jeg må legge mer i det, så kan jeg være åpen for det om det er gir verdi...

Lenke til kommentar

Takler det torrents nå? Jeg vet ikke hvor bra routeren i Getbox II er, men alt vil være avhengig av den dersom du beholder den. Jeg vil uansett anbefale deg å kvitte deg med den, og ha det rene modemet fra Get sammen med den rene tuneren. Det viktigste er at hovedrouteren er god, og da bør man ikke se på hva man får av ISP. Det blir også mye enklere når du en gang bytter ISP.

 

Jeg vil anbefale deg at du trekker to kabler til aksesspunktene (AP) dine, slik at tilkoblingene til hovedroutern er uavhengige av hverandre. Siden du vil ha trådete uttak sammen med AP-ene vil rene AP ikke kunne gjøre du ønsker alene, vil en router være den enkleste og peneste. Det kan fort bli litt kødd dersom det konfigureres feil, men det får komme senere. Du ønsker også å streame lokalt og da er AC mer eller mindre et krav, spesielt siden du vil ha noe moderne. Da blir Unifi AP fort litt vel dyre.

 

Jeg er usikker på akkurat hva jeg skal anbefale, du vil vel også ha like bra wifi på alle boksene dine. Hvorvidt du kanskje bør titte på SMB utstyr eller hjemmeutsyr er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Takler det torrents nå? Jeg vet ikke hvor bra routeren i Getbox II er, men alt vil være avhengig av den dersom du beholder den. Jeg vil uansett anbefale deg å kvitte deg med den, og ha det rene modemet fra Get sammen med den rene tuneren. Det viktigste er at hovedrouteren er god, og da bør man ikke se på hva man får av ISP. Det blir også mye enklere når du en gang bytter ISP.

 

Jeg vil anbefale deg at du trekker to kabler til aksesspunktene (AP) dine, slik at tilkoblingene til hovedroutern er uavhengige av hverandre. Siden du vil ha trådete uttak sammen med AP-ene vil rene AP ikke kunne gjøre du ønsker alene, vil en router være den enkleste og peneste. Det kan fort bli litt kødd dersom det konfigureres feil, men det får komme senere. Du ønsker også å streame lokalt og da er AC mer eller mindre et krav, spesielt siden du vil ha noe moderne. Da blir Unifi AP fort litt vel dyre.

 

Jeg er usikker på akkurat hva jeg skal anbefale, du vil vel også ha like bra wifi på alle boksene dine. Hvorvidt du kanskje bør titte på SMB utstyr eller hjemmeutsyr er jeg ikke sikker på.

 

 

Hva er forskjellen på disse oppsettene? Hva er positive og negative sider?

Option 1: (1 kabel)

Hoved router ----> Router 1 (kontor) ----> Router 2 (soverom)

 

Option 2:(2 separate kabler)

Hoved router ----> Router 1 (kontor)

Hoved router ----> Router 2 (soverom)

 

Endret av Ctech83
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre det litt enklere og sette opp en god ruter (f.eks. Asus RT-ACxx) i stua og sette Getbox i bridge (eller aller helst bytt til rent modem). Dette burde gi god trådløs dekning i stue og kontor, og da det holder med en switch på kontoret. I soverommet settes opp en liknende ruter som AP.

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre det litt enklere og sette opp en god ruter (f.eks. Asus RT-ACxx) i stua og sette Getbox i bridge (eller aller helst bytt til rent modem). Dette burde gi god trådløs dekning i stue og kontor, og da det holder med en switch på kontoret. I soverommet settes opp en liknende ruter som AP.

 

Benytter i dag Get Box II som trådløs router på stua og har en Netgear Wireless Extender på kjøkkenet. Dette gir ikke god dekning på kjøkkenet, kontoret eller soverommet. Grunnen til dette er at de trådløse signalene er ganske svake på kjøkkenet selv om det bare er 1-2 rom unna stua.

Endret av Ctech83
Lenke til kommentar

Benytter 2 stykk rt-ac66u og 2 stykk cisco small business AP`s og en d-link dir-505 for det trådløse for 2.4 og 5Ghz.

Router er smoothwall da ihvertfall rt-ac66u nok er svak når det kommer til torrents, ikke for att det går, men GUI er tregt om en er heldig å komme inn uten timeouts. En nyere versjon av asus router kunne nok ha løst dette, men synes det er for lite info en får ut av logger. Kjører med content filter, adremoval og IDS/IPS og ingen hikking av noen grad med oppsettet mitt, men passer nok ikke for alle å benytte en litt eldre PC til firewall grunnet strømbruk blandt annet.

Lenke til kommentar

 

Hva med å gjøre det litt enklere og sette opp en god ruter (f.eks. Asus RT-ACxx) i stua og sette Getbox i bridge (eller aller helst bytt til rent modem). Dette burde gi god trådløs dekning i stue og kontor, og da det holder med en switch på kontoret. I soverommet settes opp en liknende ruter som AP.

 

Benytter i dag Get Box II som trådløs router på stua og har en Netgear Wireless Extender på kjøkkenet. Dette gir ikke god dekning på kjøkkenet, kontoret eller soverommet. Grunnen til dette er at de trådløse signalene er ganske svake på kjøkkenet selv om det bare er 1-2 rom unna stua.

Det er derfor jeg foreslår å fjerne eller bridge Getboxen og erstatte den med en bedre ruter. Virker unødvendig med 3 rutere så nærme hverandre på samme side av leiligheten. Hva med å flytte ruteren i soveommet nærmere kjøkken? Eller er det ønsket dekning helt til enden etter badet? Hvis det skulle vært bedre dekning med en tredje ruter/AP, burde den stå på kjøkkenet mot motsatt side av leiligheten.

 

Hva slags vegger er det? Ser ut som en litt spesiell planløsning. Er dette i en gammel bygård, kanskje slått sammen to leiligheter?

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å gjøre det litt enklere og sette opp en god ruter (f.eks. Asus RT-ACxx) i stua og sette Getbox i bridge (eller aller helst bytt til rent modem). Dette burde gi god trådløs dekning i stue og kontor, og da det holder med en switch på kontoret. I soverommet settes opp en liknende ruter som AP.

 

Benytter i dag Get Box II som trådløs router på stua og har en Netgear Wireless Extender på kjøkkenet. Dette gir ikke god dekning på kjøkkenet, kontoret eller soverommet. Grunnen til dette er at de trådløse signalene er ganske svake på kjøkkenet selv om det bare er 1-2 rom unna stua.

Det er derfor jeg foreslår å fjerne eller bridge Getboxen og erstatte den med en bedre ruter. Virker unødvendig med 3 rutere så nærme hverandre på samme side av leiligheten. Hva med å flytte ruteren i soveommet nærmere kjøkken? Eller er det ønsket dekning helt til enden etter badet? Hvis det skulle vært bedre dekning med en tredje ruter/AP, burde den stå på kjøkkenet mot motsatt side av leiligheten.

 

Hva slags vegger er det? Ser ut som en litt spesiell planløsning. Er dette i en gammel bygård, kanskje slått sammen to leiligheter?

 

 

Tykke murvegger, i en bygård fra 1890. Alle veggene er ca 50 cm tykke.

 

Har i dag en wireless extender som er plassert på kjøkkenet (rommet ved siden av kontoret). Den er plassert på veggen mot soverommet. De trådløse signalene fra stua må da gå igjennom 2 vegger av 50 cm. Signalene som da videresendes til Soverommet gjennom 1 stk 50 cm vegg er ok noen dager og andre dager ender jeg med veldig mye buffering om jeg streamer en tv-serie.

 

Leiligheten er på 165 kvm, men er ikke slått sammen av to leiligheter.

 

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg montert nye ASUS RT-AC87 bak tv-benken ved gulvet (ikke optimal plassering, men tilsvarende plassering som Get Box II)

Signalene på iMac-en på kontoret ble forbedre med 6-8 ganger
Wifi Signal (PC->router)              Før: 108-162 Mbits --> Nå 702 Mbits
Speedtest.net (Down/Up-Ping)   Før: 50/5 Mbits - 28ms --> Nå: 50/5 Mbits - 18ms => begge maks av Get-linja)

 

Signalene på MacBook Pro på soverommet ble forbedret ~2 ganger (via Netgear wireless extender)

Wifi Signal (PC->router)              Før: 52-104 Mbits --> nå 117 Mbits
Speedtest.net (Down/Up-Ping)  Før: 12 Mbits /5 Mbits - 15ms --> Nå: 21/5 Mbits - 20 ms)
 

 

Mindre forbedringer på soverommet, men svært mye bedre på kontoret. 
 

Skal vurdere å flytte litt på ASUS routeren. Tror det vil styrke signalene om jeg får satt den på bokhylla på kontoret(men da må det bores) .. alternativt kan jeg få byttet Netgear wireless extender til noe bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...