Gå til innhold

Tips til oppsett av HTPC for high end-system :)


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg tror ikke dere er så glad i slike tråder da de kanskje gir et signal om latskap og folk som ikke gidder å gjøre jobben med å sette sammen systemer.

MEN jeg ber dere instendig om hjelp her :closedeyes:

Min situasjon er som følger. Jeg har investert i en hjemmekino basert på nyeste NAD Master system og B&W 800 serie-høytalere.

Jeg kjøpte inn en Asustor 604T med fire stk WD RED 4TB-dikser og skulle bruke mediasenteret dette produktet brukte som salgsargument.... Bad call. ALT har stutter/jitter når jeg kjører f.eks Hobbiten-Battle of five armies. Hvert fjerde sekund er det "napping" eller jitter i bildet.

Jeg fikk en kar til å se på produktet og han var sjokket over at de kom unna med å kalle det et alt i ett mediasenter. Den har ikke kraft nok kraft (Intel Atom) til å pushe 30-40gb Blu Ray rips så der satt jeg med skjegget i postkassen. Her er spects på den, og ja jeg har vært en idiot her... http://www.asustor.com/product?p_id=1&lan=en#tab3

Men, det jeg tenker nå er å gå for en HTPC-løsning med NASen i bunn for filbehandling mens da HTPCen naturlig nok skal kjøre blytunge 1080p BR-filer.

Jeg er forholdsvis ny når det gjelder HTPCer og er ute etter en svært solid pakke. Ikke vær redd for å anbefale ting som koster litt. I mitt system er det "skadelig" å inkludere materiell som ikke er av god kvalitet. Det har jeg selv fått oppleve nå....

Så kjære fagfolk. Kunne dere hjelpt meg med anbefaling på kabinett, strømforsyning, skjermkort etc. som GARANTERT++++++ kan kjøre BR-filer som ingenting, samt er FULLT oppegående for å gjøre det samme med 4K materiell når jeg en dag går til steget med å skifte ut min Sony HW55es for en 4K-løsning?

Tusen TUSEN takk for all hjelp!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens!

 

Jeg tror ikke dere er så glad i slike tråder da de kanskje gir et signal om latskap og folk som ikke gidder å gjøre jobben med å sette sammen systemer.

 

 

Ikke vært redd for å spørre.

 

2 spørsmål først.

-Har du plass til normal komponentstørrelse på kabinettet?

-Skal HTPCen brukes til spilling, eller kun film avspilling?

 

Jo større kabinett du har plass til, jo bedre kjølemuligheter har du, og jo lavere støynivå får du.

Det viktigste med bruk av NAS som lagring er at den takler å overføre store nok datamengder, og at man har giga nettverk hele veien.

Den enkleste måten å finne ut om NASen ikke vil skape problemer med sammen med en HTPC, og hvordan denne HTPCen bør bygges, er å teste overføringsevnen. Ta Hobbitten som du nevner, og kopier den i fra NASen til din PC, hvor mye overfører den med i MB? Det er bedre å ta denne testen enn å lese spesifikasjonene. Min egen Netgear NAS oppgir å ha gode overførings hastigheter, men er egentlig nokså dårlig i det virkelige liv. Funker meget bra til musikk, men til film osv så mellomlagrer jeg lokalt på HTPCen min.

 

Til komponenter.

 

Jeg antar at du har plass til normal hifi komponent størrelse for kabinettet, og at spilling ikke er så farlig.

Jeg gir det linker til kjerne komponentene hos komplett, så kan du finne dem igjen hos andre nettbutikker, og velge de andre komponentene som de har inne for å finne billigste pris. Prøv å sammenlign Komplett, Dustin Home og proshop

 

 

CPU: Finn en Intel i5: https://www.komplett.no/intel-core-i5-4690k/817262

Denne er nokså kraftig, og vil holde i veldig lang tid. Kunne valgt en billigere i5, men de har samme oppgitte watt så hvorfor ikke ta en som gir litt mer ut av esken.

 

Skjermkort: Her er det veldig viktig at du velger en med stor kjøler og flere vifter. Hvilke av AMD og Nvidia som er best for hjemmekino er jeg ikke sikker på, men ville kanskje satset på Nvidia, da AMD har vært kjent for oftere å ha coil whine på sine produkter. Coil whine er en irriterende pipelyd som kan komme når komponenter blir presset. Har selv AMD i min HTPC, og har ikke opplevd dette her. Sliter med med spill PCen som har Nvidia, men der er det strømforsyningen som lager denne lyden.

Skjermkortet er også den komponenten du enklest bytter ut senere. Ingen skjermkort har kommet med HDMI 2.0 enda,

og til video avspilling så har jeg selv opplevd at CPUen har vært viktigere.

 

Skjermkort:

https://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/807079

https://www.komplett.no/asus-radeon-r7-260x-2gb/838621

 

På skjermkortene kan du enkelt i driveren nedjustere viftehastigheten til ønsket lydnivå. Hvis du ikke får det til derifra, så kan man bruke overklokkingsprogrammer til dette også.

 

Den neste komponenten som er viktig å velge er strømforsyningen. Her vil jeg anbefale deg å gå for BeQuiet. Har hørt veldig mye bra om dem, og velger dette i min neste maskin: http://cdon.no/elektronikk/be-quiet/be-quiet-power-zone-650w-80-bronze-modular-atx-p25128867

 

Den siste komponenten som er viktig å velge er CPU kjøleren. Dette kommer da ann på kabinettet, og hva dette har plass til, så her er kabinett forslaget først: https://www.komplett.no/silverstone-grandia-sst-gd06b-htpc-sort/634220#!tab:links . bare ikke bruk en DVD/BD avspiller, da er det ikke plass til skikkelig kjøler. Powerknappen er tilgjengelig uten at man trenger å åpne luken.

 

Dette kabinettet skal ha plass til denne kjøleren: https://www.komplett.no/noctua-nh-l9i-cpu-kjler/770812

Den kjøler meget bra, og er meget stille.

 

Alle viftene som kommer med kabinettet tas ut, og byttes med disse: https://www.komplett.no/noctua-nf-f12-pwm-120mm-vifte/656781

De er meget stille. Det er plass til 3 stk i kabinettet, så bruk alle plassene, og bruk de medfølgende motstandene for å ha så lav hastighet som mulig på dem.

 

Det som da gjenstår er følgende komponenter

 

Harddisk: Velg en 120 GB SSD for å ha operativ system og programmer på, så en 512 til 1TB SSD til å ha film osv lokalt hvis det er av interesse. Velg mellom Samsung, Corsair, Crusial, men du går egentlig ikke feil noe sted. Det er flere typer SSD, velg 2,5" versjoner som er det enkleste å ha med å gjøre. Bare husk å plugg dem i Intel sine 6GB utganger

 

Minne/Ram: Velg 8-16 GB DDR3 i sett av 2 brikker. Det er bare å velge billigste på 1833 MHz. Det utgjør ikke noe særlig forskjell for dette bruket.

 

Hovedkort: Til valgte CPU så er det socket 1150 som gjelder, og til kabinettet så trengs ett M-ATX størrelse. Ellers så er ikke merket så viktig. Velg ett rundt 1000,- fra Asus, Gigabyte eller MSI. Det viktigste er at det ikke er vifte på det, og du skal nok lete lenge for å finne en med vifte.

 

Det siste som da gjenstår er operativ systemet. Personlig så hadde jeg gjort det enkelt med å velge Windows 8.1 (og oppgradere gratis til Windows 10 til høsten). Men det finnes gratis versjoner hvis du vil fikle litt fra både Linux og Steam OS (som også er Linux). Men Windows er enkelt, og det meste funker lett sammen med det.

 

Det siste man må tenke på er om man skal bruke ett media program, hvor man får opp hele biblioteket man har av filmer og musikk med cover osv. Tror XBMC kan være ett godt alternativ her. Personlig så syntes jeg programmer av den typen er meget bra ut, men det tar så lang tid å lete frem osv i det. Selv så foretrekker jeg å bruke Windows Utforskeren med standard trådløst mus og tastatur. Det er film og TV-serier jeg foretrekker å se på, fremfor programmet som spiller dem av.

 

 

Du ser kanskje at jeg ikke har nevnt noe om lydkort. Når du sier du har high end oppsett, så håper jeg inderlig at du kan motta lyd via HDMI, det fikser skjermkortet for det. Bare still inn driverene slik at PCen gjør minst mulig med lydformatet. For du skal kjøpe dyre lydkort før du overgår hva som helst av det NAD som Master serie kan gjøre.

 

Hvis du ikke har mulighet for HDMI, så får du det digitalt ut av hovedkortet. De kommer som regel alltid med Toslink utgang, trenger du Coax, så kikk etter dette når du velger hovedkort, noen få har det.

 

 

Hvis du ønsker helt spesifikt oppsett, med linker til alle deler, så si i fra, så kan jeg fikse det for deg.

Lenke til kommentar

Man har da ikke en 4690K som HTPC-prosessor. i3 holder i massevis. Du trenger ikke CPU-kraft i det hele tatt.

Jeg har et Streacom kabinett (vifteløst) med en i3 3220T prosessor, 4GB standard ram og en 80GB Intel SSD. Holder fint i massevis til både 1080p og 3D 1080p, både FullSBS og HalfSBS. Ingen jitter/studder på dette systemet.

Min generasjon vil ikke klare 4K, men når den tid kommer får jeg kjøpe et bittelite passivt skjermkort.

 

Bilde og lyd overføres via HDMI til forsterker. Dersom jeg skal høre på musikk pleier jeg som regel å bytte Windows-lydkilde til Hegel HS2-DAC, det er kun et lite tastetrykk på lydikonet ved klokka.

 

Streacom-kabinetter er litt dyre, men de oser kvalitet, og veldig kjekt at de ikke lager en eneste lyd. i3-prosessoren har vel en TDP på 35W, men ligger som regel og koser seg på rundt 4-5W.

Lenke til kommentar

Man har da ikke en 4690K som HTPC-prosessor. i3 holder i massevis. Du trenger ikke CPU-kraft i det hele tatt.

Jeg har et Streacom kabinett (vifteløst) med en i3 3220T prosessor, 4GB standard ram og en 80GB Intel SSD. Holder fint i massevis til både 1080p og 3D 1080p, både FullSBS og HalfSBS. Ingen jitter/studder på dette systemet.

Min generasjon vil ikke klare 4K, men når den tid kommer får jeg kjøpe et bittelite passivt skjermkort.

4690K er overkill ja, men min HTPC takler ikke 1080p/60Hz videoer på youtube, og det er CPUen fra Intel (E7300) som setter stopperen, ikke skjermkortet som er mer enn godt nok (kjører Trackmania 2 i 1080p med mye eye candy). CPUen legger seg på 100% og avspillingen hakker.

 

Det varierer veldig etter hvilke programmer som man bruker etter hva jeg har opplevd.

 

Så tenkte hvis han har plass til normalt stort HTPC kabinett, og pris ikke er så viktig, så er det like greit å sikre seg med en gang. Med den så trenger han heller ikke tenke på oppgraddering på mange år, noe han mest sannsynlig må med en en i3 mye tidligere, og dermed også bytte hovedkort (noe som fort blir dyrt siden de bytter sokkel såpass ofte, som ved neste skifte vil kreve DDR4 også).

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Litt usikker, men dersom du ikke har tenkt å spille så tror jeg ikke du behøver eget dedikert skjermkort. i3 og i5 cpu`ene har decoding av HD innebygd (dette har ikke i7). Jeg har selv en eldre htpc med i3 cpu og 4gb ram, og har aldri opplevd noen form for hakking ved avspilling av HD såfremt filen ligger på htpc. Eget dedikert skjermkort fører bare til mer varme i boksen, noe som gir deg mer viftestøy.

Lenke til kommentar

 

Hei folkens!

 

Jeg tror ikke dere er så glad i slike tråder da de kanskje gir et signal om latskap og folk som ikke gidder å gjøre jobben med å sette sammen systemer.

 

 

Ikke vært redd for å spørre.

 

2 spørsmål først.

-Har du plass til normal komponentstørrelse på kabinettet?

-Skal HTPCen brukes til spilling, eller kun film avspilling?

 

Jo større kabinett du har plass til, jo bedre kjølemuligheter har du, og jo lavere støynivå får du.

Det viktigste med bruk av NAS som lagring er at den takler å overføre store nok datamengder, og at man har giga nettverk hele veien.

Den enkleste måten å finne ut om NASen ikke vil skape problemer med sammen med en HTPC, og hvordan denne HTPCen bør bygges, er å teste overføringsevnen. Ta Hobbitten som du nevner, og kopier den i fra NASen til din PC, hvor mye overfører den med i MB? Det er bedre å ta denne testen enn å lese spesifikasjonene. Min egen Netgear NAS oppgir å ha gode overførings hastigheter, men er egentlig nokså dårlig i det virkelige liv. Funker meget bra til musikk, men til film osv så mellomlagrer jeg lokalt på HTPCen min.

 

Til komponenter.

 

Jeg antar at du har plass til normal hifi komponent størrelse for kabinettet, og at spilling ikke er så farlig.

Jeg gir det linker til kjerne komponentene hos komplett, så kan du finne dem igjen hos andre nettbutikker, og velge de andre komponentene som de har inne for å finne billigste pris. Prøv å sammenlign Komplett, Dustin Home og proshop

 

 

CPU: Finn en Intel i5: https://www.komplett.no/intel-core-i5-4690k/817262

Denne er nokså kraftig, og vil holde i veldig lang tid. Kunne valgt en billigere i5, men de har samme oppgitte watt så hvorfor ikke ta en som gir litt mer ut av esken.

 

Skjermkort: Her er det veldig viktig at du velger en med stor kjøler og flere vifter. Hvilke av AMD og Nvidia som er best for hjemmekino er jeg ikke sikker på, men ville kanskje satset på Nvidia, da AMD har vært kjent for oftere å ha coil whine på sine produkter. Coil whine er en irriterende pipelyd som kan komme når komponenter blir presset. Har selv AMD i min HTPC, og har ikke opplevd dette her. Sliter med med spill PCen som har Nvidia, men der er det strømforsyningen som lager denne lyden.

Skjermkortet er også den komponenten du enklest bytter ut senere. Ingen skjermkort har kommet med HDMI 2.0 enda,

og til video avspilling så har jeg selv opplevd at CPUen har vært viktigere.

 

Skjermkort:

https://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/807079

https://www.komplett.no/asus-radeon-r7-260x-2gb/838621

 

På skjermkortene kan du enkelt i driveren nedjustere viftehastigheten til ønsket lydnivå. Hvis du ikke får det til derifra, så kan man bruke overklokkingsprogrammer til dette også.

 

Den neste komponenten som er viktig å velge er strømforsyningen. Her vil jeg anbefale deg å gå for BeQuiet. Har hørt veldig mye bra om dem, og velger dette i min neste maskin: http://cdon.no/elektronikk/be-quiet/be-quiet-power-zone-650w-80-bronze-modular-atx-p25128867

 

Den siste komponenten som er viktig å velge er CPU kjøleren. Dette kommer da ann på kabinettet, og hva dette har plass til, så her er kabinett forslaget først: https://www.komplett.no/silverstone-grandia-sst-gd06b-htpc-sort/634220#!tab:links . bare ikke bruk en DVD/BD avspiller, da er det ikke plass til skikkelig kjøler. Powerknappen er tilgjengelig uten at man trenger å åpne luken.

 

Dette kabinettet skal ha plass til denne kjøleren: https://www.komplett.no/noctua-nh-l9i-cpu-kjler/770812

Den kjøler meget bra, og er meget stille.

 

Alle viftene som kommer med kabinettet tas ut, og byttes med disse: https://www.komplett.no/noctua-nf-f12-pwm-120mm-vifte/656781

De er meget stille. Det er plass til 3 stk i kabinettet, så bruk alle plassene, og bruk de medfølgende motstandene for å ha så lav hastighet som mulig på dem.

 

Det som da gjenstår er følgende komponenter

 

Harddisk: Velg en 120 GB SSD for å ha operativ system og programmer på, så en 512 til 1TB SSD til å ha film osv lokalt hvis det er av interesse. Velg mellom Samsung, Corsair, Crusial, men du går egentlig ikke feil noe sted. Det er flere typer SSD, velg 2,5" versjoner som er det enkleste å ha med å gjøre. Bare husk å plugg dem i Intel sine 6GB utganger

 

Minne/Ram: Velg 8-16 GB DDR3 i sett av 2 brikker. Det er bare å velge billigste på 1833 MHz. Det utgjør ikke noe særlig forskjell for dette bruket.

 

Hovedkort: Til valgte CPU så er det socket 1150 som gjelder, og til kabinettet så trengs ett M-ATX størrelse. Ellers så er ikke merket så viktig. Velg ett rundt 1000,- fra Asus, Gigabyte eller MSI. Det viktigste er at det ikke er vifte på det, og du skal nok lete lenge for å finne en med vifte.

 

Det siste som da gjenstår er operativ systemet. Personlig så hadde jeg gjort det enkelt med å velge Windows 8.1 (og oppgradere gratis til Windows 10 til høsten). Men det finnes gratis versjoner hvis du vil fikle litt fra både Linux og Steam OS (som også er Linux). Men Windows er enkelt, og det meste funker lett sammen med det.

 

Det siste man må tenke på er om man skal bruke ett media program, hvor man får opp hele biblioteket man har av filmer og musikk med cover osv. Tror XBMC kan være ett godt alternativ her. Personlig så syntes jeg programmer av den typen er meget bra ut, men det tar så lang tid å lete frem osv i det. Selv så foretrekker jeg å bruke Windows Utforskeren med standard trådløst mus og tastatur. Det er film og TV-serier jeg foretrekker å se på, fremfor programmet som spiller dem av.

 

 

Du ser kanskje at jeg ikke har nevnt noe om lydkort. Når du sier du har high end oppsett, så håper jeg inderlig at du kan motta lyd via HDMI, det fikser skjermkortet for det. Bare still inn driverene slik at PCen gjør minst mulig med lydformatet. For du skal kjøpe dyre lydkort før du overgår hva som helst av det NAD som Master serie kan gjøre.

 

Hvis du ikke har mulighet for HDMI, så får du det digitalt ut av hovedkortet. De kommer som regel alltid med Toslink utgang, trenger du Coax, så kikk etter dette når du velger hovedkort, noen få har det.

 

 

Hvis du ønsker helt spesifikt oppsett, med linker til alle deler, så si i fra, så kan jeg fikse det for deg.

 

Litt dumt å spre rundt seg med udokmenterte påstander.

 

En kjapp titt i Foldingtråden vil vise deg at det er hovedsakelig nVidia kort som sliter med coil whine nå.

 

en i5 er også bare tull i denne sammenhengen!

 

Nyeste generasjon i3 har det som trengs i det integrerte skjemkortet. Skal den samtidig brukes til å spille litt på, så ville jeg valgt en større AMD APU. Evnt ett R7 260X\750TI eller større skjermkort visst kabinettet har plass.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Litt usikker, men dersom du ikke har tenkt å spille så tror jeg ikke du behøver eget dedikert skjermkort. i3 og i5 cpu`ene har decoding av HD innebygd (dette har ikke i7).

 

i5 og i7 har samme integrerte skjermkort løsning på socket 1150, i7 på socket 2011 har ikke integrert skjermkort. i3 har ett lavere integrert skjermkort.

 

Skal man bruke det integrerte skjermkortet, som om dagen ikke er så dårlig, så har AMD sine kraftigere løsninger her. Dedikerte skjermkort er mye enklere å bytte ut over tid, spesielt med tanke på at dette er for hjemmekino, og ingen skjermkort, inkludert integrerte støtter HDMI 2.0 enda slik jeg har fått det med meg. Da er det enkelt å bytte ut til dette når dedikerte skjermkort kommer med det nå på neste generasjon kort. HDMI 2.0 er viktig i hjemmekino, da det takler 4K på 60Hz.

Og dette støtter også UHD Blu-ray når det kommer over sommeren.

Lenke til kommentar

Siste generasjon Intel prosessor er eneste som klarer skikkelig 23.976 bilder/sek over tid uten å komme ut av drift. Av en mystisk grunn har ingen klart å få til dette skikkelig før - mange legger ikke merke til glitch i bilde hvert 40 sekunder eller hvert 4 min; men for de som legger merke til dette er det ekstremt irriterende. Dette er spesielt problem om man streamer DTS/DTS-HD/Dolby Digital/TrueHD over HDMI - da kan ikke lyden klokkes til å matche bilderate som går ut av sync.

 

Så for HTPC; gå for Intel i5 av siste generasjon; så funker 4K video også (i det minste opp til 30 bilder/sek om hovedkort kun har HDMI 1.4a).

 

Den eneste som har fungert 100% på alt er siste generasjon i5/i7. Bruker selv Mac Mini (Late 2014, med Windows 8.1 og Kodi) med i5 (samme hvilken boks man går for så lenge det er HDMI ut og siste generasjon Intel prosessor (i5/i7; i3 kan bli for slapp på GPU-delen om man har brutal kvalitet på video som skal streames).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...