Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Jordingsfeil på hardisker/PSU?! = PCen starter ikke.


Anbefalte innlegg

Etter et strømbrudd i Trondheim etterfulgt av åpning av sluser i Leirfossen for noen uker siden opplevde jeg alle datainteressertes største mareritt - død pc! (i ettertid fant jeg ut at hendelsen ikke hadde noe med feilen som oppsto hos meg, men viktig å ha noen å skylde på :) )

Kort fortalt endte jeg opp med å kjøpe nytt HK / CPU da jeg så at HK fikk strøm, men nektet å starte.

Slo seg på i rundt et halvt sek, for så å slå seg av igjen. Var uansett på tide at 2500K'en fikk en velfortjent ferie etter lang og trofast tjeneste.

Med nytt HK/CPU på plass oppdaget jeg selvsagt at det ikke var HK det var feil med. Jordingsfeil var synderen. Fikk jordingsfeil med bare cpu koblet til i kabinettet, så endte opp med å bruke isolasjonstape mellom hk og festeskruene på kabinett (fyfy?) Men pcen starter i allefall.
Etter x antall timer og øl i gårkveld får jeg startet PCen som normalt med så og si alt tilkoblet, men med en gang jeg plugger i strømmen i en av harddiskene mine (uansett hvilken, har også prøvd med helt nye) kommer samme oppstartsproblem tilbake. Trenger ikke å putte i satakabelen engang.

Har tatt ut harddisken fra kabinett å lagt de på trebordet, samme feil.

Mistenkte PSU tilslutt, men akkurat samme feil på den gamle også. Testet så med nye strømkabeler, og samme feil...

Håper at noen har vært borti lignende. Tålmodigeten har rent ut og finner jeg ikke noen løsning på dette i løpet av helga vil PCen gå ut ruta og jeg bli konsolespiller i evig tid. Please redd meg!

Testet med følgende HW:

ASRock Z97 Extreme4 / MSI Z77A-GD65
Intel Core i5-4690K / Intel Core i5-2500K
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Red
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX
CORSAIR RM1000 / XFX PRO850W
3 Intel SSD 530 og 2 WESTERN DIGITAL WD20 + annet rask
Fractal design define r3

På forhånd takk!
Hilsen nedbrutt trønder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenkte PSU tilslutt, men akkurat samme feil på den gamle også. Testet så med nye strømkabeler, og samme feil...

 

En liten tanke når jeg leser dette:

Hva mener du med å teste med nye strømkabler? Har du vært ute og kjøpt nye eller driver du og blander kabler? Husk at du må bruke kablene som følger med PSU da det ikke altid er lik kobling inn på modulære PSU-er. Det er flere her som har tatt liv av komponenter og fått rare feil ved å blande PSU-kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mistenkte PSU tilslutt, men akkurat samme feil på den gamle også. Testet så med nye strømkabeler, og samme feil...

 

En liten tanke når jeg leser dette:

Hva mener du med å teste med nye strømkabler? Har du vært ute og kjøpt nye eller driver du og blander kabler? Husk at du må bruke kablene som følger med PSU da det ikke altid er lik kobling inn på modulære PSU-er. Det er flere her som har tatt liv av komponenter og fått rare feil ved å blande PSU-kabler.

 

 

Wow! Det har du fullsteding rett i. Takk for hjelpen! 530en med WIN8 ser ut til å ha tatt smellen dessverre.

Til alle som lurer; Corsair og XFX-modulærkabler er ikke like! :)

Lenke til kommentar

 

 

Mistenkte PSU tilslutt, men akkurat samme feil på den gamle også. Testet så med nye strømkabeler, og samme feil...

 

En liten tanke når jeg leser dette:

Hva mener du med å teste med nye strømkabler? Har du vært ute og kjøpt nye eller driver du og blander kabler? Husk at du må bruke kablene som følger med PSU da det ikke altid er lik kobling inn på modulære PSU-er. Det er flere her som har tatt liv av komponenter og fått rare feil ved å blande PSU-kabler.

 

 

Wow! Det har du fullsteding rett i. Takk for hjelpen! 530en med WIN8 ser ut til å ha tatt smellen dessverre.

Til alle som lurer; Corsair og XFX-modulærkabler er ikke like! :)

 

Fint at du løste problemet, men vet at du som regel ikke kan blande kabler fra andre. Burde vært en standar som alle bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Modulær kabler har ved opphavet kun hatt en (to) hensikt.

Brukeren får minst mulig "cable clutter" da man legger kabler lettere og kun bruker de man trenger utfra antall grafikk kort og antall perifere enheter og drives.

Man slipper å stappe resten av kabel bunken av ubrukte kabler "en plass" inne i kabinettet og få dårlig airflow og risikere kortslutning på åpne strømførende kabel ender.

 

Man bruker de kablene som produsentene leverer sammen med sitt produkt.

Det har vært slik siden 2005 og har vært gjentatt i det uendelige her på diskusjon( hardware.no) siden da.

 

Her er noen bilder fra en av de første modellene fra hiper (2005).

Da kunne man i det minste se forskjell på produsentenes koplinger.

Idag bruker alle de samme amp kontraktene som skaper illusjonen om at man kan bytte disse som man vil.

post-35394-0-80343300-1426952095_thumb.jpg

post-35394-0-59634100-1426952108_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var tydligvis ikke helt ferdig med denne saken likevel. 
Prøvde nettopp å starte pcen. Ikke noe bilde. CPU-vifte starter, men begge kabinettviftene starter ikke. 
Åpner så kabinettet å ser at hovedkortet sine knapper ikke lyser (lyser normalt når pcen starter). Samme med led-displayet på hk, ingen koder ved oppstart (som det normalt skal vise).

 

Har nå tatt ut alt fra kabinettet og prøvd å starte uten nå tilkoblet og får fortsatt samme feil. Starter pcen via knappen på hk (som fortsatt ikke lyser). CPUvifte starter. Prøver så å slå av kortet med å holde inn powerknapp på hk, dette funker heller ikke og jeg må til slutt slå av via psu, samme skjer også via powerknapp på kabinettet. Mistenker derfor kortsluttning en eller annen plass?
Har prøvd å cleare cmos uten at det hjelper. 

Ser på nettet at hovedkortet ikke akkurat har bra tilbakemeldinger, men fortsatt merkelig at det har tatt kveld etter så kort tid?

ASRock Z97 Extreme4
Intel Core i5-4690K 
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Red 
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX 
XFX PRO850W 

Lenke til kommentar

 

 
Fikk jordingsfeil med bare cpu koblet til i kabinettet, så endte opp med å bruke isolasjonstape mellom hk og festeskruene på kabinett (fyfy?) Men pcen starter i allefall.

Du har tilfeldigvis ikke skrudd fast HK uten mellomstykker mellom HK og kabinett?

attachicon.gif800pc_07_full.jpg

 

Mellomstykker er på plass! :) Nå ligger forsåvidt hk på kjøkkenbordet. Glemte å skrive at pcen har fungert utmerket fra 21.mars og frem til i dag.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis startet maskinen med gale feilkoplede psu kabler så at hovedkortet og er gåent er ganske sikkert relatert.

Edit: Inkludert kortslutning. Og hva med antistatisk utladning.

 

 

Godt mulig at det er følgeskader etter tidligere feilkoblingene som ble avklart tidligere.

Feilkoblingen var mellom PSU og harddisk. Ikke HK, der var korrekte kabler brukt. Så har hardt for å tro at det har forårsaket dette problemet. 

Lenke til kommentar

 

Du har tydeligvis startet maskinen med gale feilkoplede psu kabler så at hovedkortet og er gåent er ganske sikkert relatert.

Edit: Inkludert kortslutning. Og hva med antistatisk utladning.

 

 

Godt mulig at det er følgeskader etter tidligere feilkoblingene som ble avklart tidligere.

 

Feilkoblingen var mellom PSU og harddisk. Ikke HK, der var korrekte kabler brukt. Så har hardt for å tro at det har forårsaket dette problemet.

Og ..harddisken er igjen tilkoblet hovedkortet brikkesett/Intel sata kontroller.

Når en harddisk får påtrykt feilspenninger kan kretser i disken ødelegges og forhøyede og ustabile spenninger kan ta veien tilbake til hovedkortet via sata signalerins grensesnitt.

Det er ingen uvanlig situasjon , tvert imot .

En kommer ingen vei med retur/garanti i slikt tilfelle med brukerpåført feilkopling desverre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...