Gå til innhold

Hvis (når) automatikken streiker, du er ikke hjemme, kona fortviler?


Anbefalte innlegg

Dette er viktig;


Moskus: " hvor lett det er å få til det manuelle hvis man må."



Tankekors.


Kom nettopp hjem etter en lengre reise.

Har sett via en app at alt hjemme har fungert greitt under fraværet.

Satte på varmen noen dager før hjemkomst og det var godt og varmt i heimen ved ankomst.

Men, var ikke helt i form og legen beordret øyeblikkelig innleggelse på sykehus.


Var ikke dårligere enn at tankene gikk, og tenkte da særlig på om hvordan det ville gå med kona

hjemme alene, dvs om all automatikk ville "oppføre seg pent".

Via app kunne jeg se alt gikk bra.


Det jeg vil fram til er:

Ikke gjør heimen for mye "hel-automatisert" slik at alt er avhengig av deg selv hvis noe streiker.

Før eller siden vil noe skje, en server stopper eller noe.


Trådløse brytere inne i vegger kan være en utfordring;

Selv har jeg fått montert diverse doble brytere (bilde) for manuell styring.


Stikkontakter styrt av bryter inne i vegg bør man unngå, evt få montert ekstra uttak utenom trådløs bryter.

Diverse små-lamper styres greitt nok med innstikk moduler som er lette/enkle å fjerne.

Spesiellt varmeovner bør man tenke nøye over, de trekker ofte mer strøm enn hva trådløse brytere tåler.


Det viktigste er kanskje litt opplæring av andre beboere (les kona);

Men med "måtelig" interesse har det vist seg ikke så enkelt som jeg trodde.


Det var noen tanker om "hva hvis når noe streiker".

Hva har dere andre tenkt/gjort?

post-31410-0-31222000-1426758992_thumb.jpg

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger inn hele sitatet fra tråden:

Min tilnærming at med én gang man må finne frem en mobiltelefon i et rom for å skru på et lys, så har man tapt. Ja, det er hypen og "alle" tidsskrifter har for tiden minst én sak med en overskrift á la "SE HVA HAN STYRER FRA MOBILEN".

Hva man gjør med mobilen er fullstendig uinteressant. Det som er interessant er 1) det som skjer automatisk, eller 2) hvor lett det er å få til det manuelle hvis man må. Et smarthus er ikke smart fordi du kan styre et lys fra mobiltelefonen, men det er hvor smart du gjør det med regler for diverse hendelser.



Når det er sagt, så hadde kona kun ett krav da vi flyttet og jeg undersøkte hvilket system vi skulle ha:
Lysbryterne virke slik man er vant til.

 

I den senere tid har vi fått rullegardiner og annet som i utgangspunktet kun styres via automatikken. Men det er alltid en backup (fjernkontroll, etc).

Lenke til kommentar

Litt oppsummering:

 

Punkt 1:

Lysbryterne virke slik man er vant til.

 

Punkt 2:

Varme/ panelovner kunne virke slik man er vant til....

 

 

Alltid backup er også et greitt stikkord. Med backup menes da mulighet for manuell styring.

 

 

 

 

 

Edit: Varme/ panelovner kunne virke slik man er vant til....

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Varme/ panelovner virke slik man er vant til.

Nåja, jeg er ikke bare sikker på dette. Man må iallfall ha mulighet til å overstyre dem, enten med en bryter på den fjernstyrte modulen eller med å bypass'e hele modulen. Det er jo en fordel om automasjonen tar over varmestyringen også. Behovet for å overstyre det må være der, men kun være til bruk i krisetilfeller.

 

Alt i alt koker det ned til hvor mye man stoler på automatikken. Nå med virtuelle server til HomeSeer, oppdatering til versjon 3, og andre småtriks (som deaktivering av automatiske oppdateringer, etc), så stoler jeg såpass på systemet at behovet for å overstyre noe sjeldent er der. Men tenk hvis er alltid aktuelt. Jeg har ikke kastet ut den gamle virtualiserings-serveren min nettopp på grunn av det. I en krisesituasjon kan jeg (til og med styrt utenbys fra) overføre en virtuell server fra en maskin til en annen.

 

 

Det viktigste er kanskje å finne et pålitelig system man stoler på. Jeg har ingen problemer med å reise på ferie med familien eller på jobb-turer uten familien, og la HS styre huset som det pleier.

Lenke til kommentar

Ble kanskje ikke helt rett formulert, justere litt:

Varme/ panelovner kunne virke slik man er vant til....

Må altså kunne overstyres manuellt.

Jeg har også automatikk på varme (sentralfyr), har fungert ok i lang tid.

Sentralfyren styres også via veggtermostat....

Og den kan styres helt manuellt.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For min del har jeg pluggin-moduler for alt av varme (unntatt gulvvarmen på badet, der måtte det bli en liten 3500-watts modul til innebygging). Dermed kan familien trekke ut disse og kjøre ovnen på vanlig modus. Ovnene er stort sett oljefylte radiatorer på 1000-2000 watt, og ovnpluggene er Nexas 2300-wattsplugger. De skal greit tåle en konstant belastning på 2000 watt, og jeg har hatt dem i drift i et par år uten store problemer. Det har vært en enkelt plugg som låste seg en gang (på rommet til datteren min, det kom ikke liv i ovnen, og jeg var selvsagt på hytta da), men etter beskjed om at hun måtte trekke ut pluggen, la den ligge i ti minutter og sette den inn igjen, var det problemet løst. Ellers har jeg hatt ett tilfelle av en pc-strømforsyning som kortsluttet (i firepins Molex til hovedkortet), og jeg regnet med at hovedkortet på serveren var skadet. Jeg satte den til sekundærjobb som HDPC, og den har ikke trøblet siden da, men jeg vil ikke stole på det hovedkortet til noe viktig. Ettersom jeg har automatiseringsserveren som en VMWare virtuell maskin på hovedserveren, tok det ikke lang tid å ha den i drift igjen på et annet hovedkort jeg hadde liggende (et annet tips: Ha alltid liggende klar reserver til alt!) til jeg fikk tak i et nytt serverkort.

 

Det aller meste av småproblemer er mulig å fikse gjennom en VNC-tilkobling. Da kan man også gjøre visse endringer. De små problemene som oppstår, er som regel en liten tabbe jeg har gjort i et skript, og da kan jeg rette opp både tabben og problemet uansett hvor i verden jeg er. Jeg kan selvagt også gå på nettsidene til huset og hytta og finne ut hva temperaturen er i øyeblikket, og jeg får varslig hvis det blir for kaldt i noe rom eller for varmt i kjøleskap/fryser (som ikke er automatisert, men de kan jo gå i stykker).

 

Ellers har hovedproblemet vært at jeg har mistet kontakten med internett noen ganger (ustabilt bredbånd, men jeg får fiber i juni, så jeg håper det vil hjelpe) og strømstans som har vart lenger enn UPS-en takler. Akkurat der er det litt vanskelig å gjøre noe!

 

Men det kan jo skje at serveren ikke vil starte opp igjen etter et langvarig strømbrudd (selv om hovedkortet er satt til det), derfor har jeg en Telldus.Net der som styrer to strømplugger. På hver av dem er det en 12V batterieliminator, som så gir strøm til hvert sitt vanlige ekstralysrelé (fra Biltema). Til den vekslede delen av dette releet har jeg koblet ledninger til resett- og av/på-knappen på serveren. Dermed vil det være mulig å slå på en server som står av, resette en som har gått i baklås (men etter at jeg gikk over til Xeon med ECC-minne, har det ikke skjedd på et drøyt år) og i verste fall slå den helt av (hvis den har gått fullstendig i baklås, så selv ikke resett virker) og så på igjen.

 

Ellers er hovedsaken for meg ikke å ha vanlige brytere (det er sånt man må venne familien til over tid, med å bytte ut én bryter av gangen...), men å ha reserveløsninger for alt. Så i tillegg til RFXtrx har jeg en Tellstick Duo. Begge sitter på USB over TCPIP, men de er koblet til hver sin strømkurs og hver sin nettverksswitch. Og så Tellstick.Net som aller siste utvei (for å slå av en ovn som holder på å få malingen på et lite rom til å renne ned av veggene, og sånt).

 

Men jeg har tenkt å gå enda et hakk lenger: Jeg skal selge huset til neste vår, når siste unge flytter ut. Før jeg gjør det, setter jeg opp en ny server på hytta, for da er hovedkortet to år gammelt. Så tar jeg hovedkortet derfra (som er identisk lik den hjemme) og setter den i serverracken hjemme, som en kopi av hjemmeserveren, i maskinvare og programvare. Hoveddisken (med operativsystem, VM-er og automatiseringsoppsett) blir da sittende i en harddiskbrønn, så den kan flyttes over til den andre serveren, med en alltid oppdatert kopi i en annen brønn. Så hvis det skulle skje noe på de første par årene, før den nye eieren enten har gått over til normalt hus eller lært seg litt om automatisering og dermed klarer sånt selv, er det bare å trekke ut kontakten til hovedserveren, flytte alle kablene til nøyaktig samme porter på reserven, flytte disken og starte opp. Det burde tilfredsstille selv den mest paranoide, og det kan også gjøres i et vanlig hjemmeoppsett av den som er redd for å dra bort mens kona eller ungene er hjemme! Maskinvare er billig, iallfall i forhold til en skilsmisse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...