Gå til innhold

Jus - UiT vs UiO


Anbefalte innlegg

Jeg kommer sansynligvis til å ende opp med 51 karakterpoeng etter vgs.

Med tanke på at snittet har steget hvert eneste år de siste 5 årene på UiB (jus) tviler jeg på at jeg kommer inn der, og må finne ut hva jeg skal sette på andrevalg (skal ikke søke før neste år, men vil være tidlig ute).

Mitt spørsmål da er om noen har synspunkt på om jeg burde sette jus på UiO (høst) eller UiT som andrevalg.

UIO

+ Holder med ett fly

+ Lettere å få jobb

- Miljøet der er nok ikke der jeg vil trives best

- Begynner om høsten, så tviler på mulighet til å søke meg over til Bergen senere

 

UiT

+ Tror miljøet der vil passe meg bedre

+ Mer praksis

+ Liker byen mye bedre

+ Mulighet for å søke meg over til bergen -> -men vanskelig å komme inn i miljøet der etterpå?

- Mindre by -> vanskeligere å få jobb?

- Må ta to fly (dyrere, lengre tid)

 

Noen som har noe å bidra med? :D

Endret av Drømmeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UiT

 

+ Mulighet for å søke meg over til bergen -> -men vanskelig å komme inn i miljøet der etterpå?

 

Noen som har noe å bidra med? :D

 

Er det overgangsavtaler? Tror du må søke med bakgrunn i dine videregående karakterer på samordna opptak, og da få godkjent avdelingene du har tatt på UiT. Jeg forhørte meg om muligheten til å søke meg over til UiO fra UiT, men da måtte jeg søke gjennom samordna opptak. Har da for dårlige karakterer til å gå der.

 

UiT er meget bra. Tromsø en bra by, men litt liten. Men mange sier de er strengest på karakterer her. Dessuten er eksamensformen vanskeligere. Et annet minus er at du ikke får det kontantnettverket hvis du vil bo sørpå når du er ferdig, med mindre du engasjerer deg voldsomt i ELSA etc.

Endret av Paalsen
Lenke til kommentar

 

UiT

 

+ Mulighet for å søke meg over til bergen -> -men vanskelig å komme inn i miljøet der etterpå?

 

Noen som har noe å bidra med? :D

 

Er det overgangsavtaler? Tror du må søke med bakgrunn i dine videregående karakterer på samordna opptak, og da få godkjent avdelingene du har tatt på UiT. Jeg forhørte meg om muligheten til å søke meg over til UiO fra UiT, men da måtte jeg søke gjennom samordna opptak. Har da for dårlige karakterer til å gå der.

 

UiT er meget bra. Tromsø en bra by, men litt liten. Men mange sier de er strengest på karakterer her. Dessuten er eksamensformen vanskeligere. Et annet minus er at du ikke får det kontantnettverket hvis du vil bo sørpå når du er ferdig, med mindre du engasjerer deg voldsomt i ELSA etc.

 

Det vet jeg ingenting om, men på UiO kommer jeg i tilfelle inn på høsten, og ligger et halvt år bak..

 

Er det ikke samme eksamensform i Oslo og Tromsø da? Det med nettverk er et godt poeng, men jeg har en del kontakter gjennom familie etc, så det er ikke det jeg beskymrer meg mest for, men skal tas med i vurderingen!

 

Noen som kan si noe om miljøet på universitetene? Er det veeeldig mange nordlendinger i Tromsø? :p og hvordan vil en katedralskoleelev trives i Oslo?

Lenke til kommentar

Er det veldig mange nordlendinger i Tromsø? Øøøø... ja? Det er en nordnorsk by? :D

På studiet er 60 % av studieplassene reservert nordlendinger. At det er nevneverdig lettere å få jobb med en grad fra Oslo enn Tromsø tror jeg ikke noe på.

 

Miljøet i Tromsø er for øvrig bra, foreleserne er fline (og strenge).... i Tromsø er studiet mer muntlig enn hva tilfellet er i Oslo. Prosedyreøvelser også videre er noe de fleste må gå gjennom.

Lenke til kommentar

Jeg kommer sansynligvis til å ende opp med 51 karakterpoeng etter vgs.

Med tanke på at snittet har steget hvert eneste år de siste 5 årene på UiB (jus) tviler jeg på at jeg kommer inn der, ...

 

Men du tror du kan regne med å komme inn på UiO, hvor poenggrensen for førstegangskvote Høst 2014 var 52.6 (mot 51.0 ved UiB)? http://www.dn.no/talent/2014/07/18/1003/Samordna-opptak/her-kommer-bare-de-beste-inn

Lenke til kommentar

 

 

UiT

 

+ Mulighet for å søke meg over til bergen -> -men vanskelig å komme inn i miljøet der etterpå?

 

Noen som har noe å bidra med? :D

 

Er det overgangsavtaler? Tror du må søke med bakgrunn i dine videregående karakterer på samordna opptak, og da få godkjent avdelingene du har tatt på UiT. Jeg forhørte meg om muligheten til å søke meg over til UiO fra UiT, men da måtte jeg søke gjennom samordna opptak. Har da for dårlige karakterer til å gå der.

 

UiT er meget bra. Tromsø en bra by, men litt liten. Men mange sier de er strengest på karakterer her. Dessuten er eksamensformen vanskeligere. Et annet minus er at du ikke får det kontantnettverket hvis du vil bo sørpå når du er ferdig, med mindre du engasjerer deg voldsomt i ELSA etc.

 

Det vet jeg ingenting om, men på UiO kommer jeg i tilfelle inn på høsten, og ligger et halvt år bak..

 

Er det ikke samme eksamensform i Oslo og Tromsø da?

 

 

Jo, men det er ingen overgangsavtale mellom UiT og UiO. Du må søke gjennom Samordna opptak.

Lenke til kommentar

 

Jeg kommer sansynligvis til å ende opp med 51 karakterpoeng etter vgs.

Med tanke på at snittet har steget hvert eneste år de siste 5 årene på UiB (jus) tviler jeg på at jeg kommer inn der, ...

 

Men du tror du kan regne med å komme inn på UiO, hvor poenggrensen for førstegangskvote Høst 2014 var 52.6 (mot 51.0 ved UiB)? http://www.dn.no/talent/2014/07/18/1003/Samordna-opptak/her-kommer-bare-de-beste-inn

 

Det var selvfølgelig vår jeg mente :) Der er det 50.3 i år.

 

 

Jo, men det er ingen overgangsavtale mellom UiT og UiO. Du må søke gjennom Samordna opptak.

 

Det er jeg klar over, men det er hvertfall større muligheter da enn om jeg starter våren i oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er mange som studerer ved juss f.eks. UiT, men som ikke bor i Tromsø. Juss er et lese- og skrivestudium hvor det handler om å kunne gjengi pensum. Og det lærer man ikke på forelesninger. Derfor er det mange som studerer på juss på egenhånd.

 

De fleste gjør det godt karaktermessig på jusstudiet (tendenser til karakterinflasjon) og det virker som jobbmarkedet er godt. Ellers vil jeg si at studiet overkommelig for de aller fleste (man trenger kun lese og skriveferdigheter) og at det er bunn og grunn likegyldig om du studerer ved UiO eller UiT.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

De fleste gjør det godt karaktermessig på jusstudiet (tendenser til karakterinflasjon) og det virker som jobbmarkedet er godt. Ellers vil jeg si at studiet overkommelig for de aller fleste (man trenger kun lese og skriveferdigheter) og at det er bunn og grunn likegyldig om du studerer ved UiO eller UiT.

Vet ikke hva tilfellet er i Oslo og Bergen, men jeg kan ikke akkurat si at det er noen voldsom karakterinflasjon ved UiT.

 

wBZk21p.png

Lenke til kommentar

Det er mange som studerer ved juss f.eks. UiT, men som ikke bor i Tromsø. Juss er et lese- og skrivestudium hvor det handler om å kunne gjengi pensum. Og det lærer man ikke på forelesninger. Derfor er det mange som studerer på juss på egenhånd.

 

De fleste gjør det godt karaktermessig på jusstudiet (tendenser til karakterinflasjon) og det virker som jobbmarkedet er godt. Ellers vil jeg si at studiet overkommelig for de aller fleste (man trenger kun lese og skriveferdigheter) og at det er bunn og grunn likegyldig om du studerer ved UiO eller UiT.

 

 

Lykke til.

Ingen av de to hovedpåstandene dine stemmer. Jussen handler definitivt ikke om å gjengi pensum, men om å anvende rettskilder. Jeg har i alle fall i mine fire år med ganske gode resultater støttet meg veldig lite på pensum, og har hatt mye mer ut av undervisningen enn av bøkene. Men det er ikke primært forelesningene som er viktig. Og karakterinflasjon har man i alle fall ikke i noen særlig stor grad, det er stort sett under 10% A, og temmelig normalfordelt mellom A og E.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som studerer ved juss f.eks. UiT, men som ikke bor i Tromsø. Juss er et lese- og skrivestudium hvor det handler om å kunne gjengi pensum. Og det lærer man ikke på forelesninger. Derfor er det mange som studerer på juss på egenhånd.

 

De fleste gjør det godt karaktermessig på jusstudiet (tendenser til karakterinflasjon) og det virker som jobbmarkedet er godt. Ellers vil jeg si at studiet overkommelig for de aller fleste (man trenger kun lese og skriveferdigheter) og at det er bunn og grunn likegyldig om du studerer ved UiO eller UiT.

 

 

Lykke til.

 

Studerer du juss? Dette er jo bare tull.

Endret av Paalsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Universitas: "Men BI står dessverre ikke alene. I 2013 fikk 50 prosent av studentene på masterstudiet i økonomi og administrasjon ved Norges handelshøyskole (NHH) karakteren A, mens 42 prosent fikk B. Samtidig, på rettsvitenskap ved UiO, fikk 51 prosent av studentene karakteren A og 31 prosent karakteren B."

 

http://universitas.no/side-2/60120/verdilose-karakterer

På selve masteroppgaven ja. Statistikken er en helt annen på de enkelte eksamener. Og én enkelt A eller B på vitnemålet er ikke å "gjøre det godt karaktermessig", som er det du sier at "de fleste" gjør. Det er pisspreik, og det er ingen karakterinflasjon på studiet sett under ett. Se dekani ord i Jussens Venner for en stund siden: http://www.jus.uio.no/studier/aktuelle-saker/2015/karakter-dekaniord.html
Lenke til kommentar

En ting er i hvert fall sikkert - det utvalgte eksamensresultatet til Mr. Star Fox er ikke representativt for jusstudiet som helhet. Det er lav strykprosent på jusstudiet sammenlignet med en rekke andre studier. F.eks. ved samfunnsøkonomi (ved UiO/NTNU) ligger strykprosenten på 15-20% i samtlige fag på bachelornivå, og samf. øk studentene er ikke akkurat kjent for å studere lite.

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

En ting er i hvert fall sikkert - det utvalgte eksamensresultatet til Mr. Star Fox er ikke representativt for jusstudiet som helhet. Det er lav strykprosent på jusstudiet sammenlignet med en rekke andre studier. F.eks. ved samfunnsøkonomi (ved UiO/NTNU) ligger strykprosenten på 15-20% i samtlige fag på bachelornivå, og samf. øk studentene er ikke akkurat kjent for å studere lite.

På mine eksamener under ett (8 stykk) har det vært 9% A, 25% B, 33% C, 20% D og 8% E, samt 5% stryk. Det er mulig det er høyere enn på samfunnsøkonomi. 15-20% stryk høres helt vanvittig ut. Du er sikker på at det ikke er inkludert de som ikke møter? Uansett er det ingenting i nærheten av det som står i Universitas om masteroppgavene. Og at "de fleste gjør det godt karaktermessig" og å snakke om karakterinflasjon er bare dumt, spesielt når du drar inn amerikanske tilstander. På Harvard er snittet nå på A-, eller GPA på 3.64. Ikke akkurat slik her... Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

15-20% stryk, ja. Tar man med de som ikke møter til eksamen så er tallet et sted mellom 30-40%.

 

Samfunnsøkonomi inneholder masse matematikk og analyser, så det er litt sånn - enten så kan du det eller så kan du det ikke. Det er meningløst å starte på en analyse/modell uten å presentere et resultat eller bare presentere deler av modellen.

 

På jusstudiet ser jeg for meg at du kan gi et svar, i hvert fall forsøke å gi et svar, uten å ha veldig greie på det temaet du spurt om.

Endret av nilssonn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...