Gå til innhold

Hvilke stativhøyttalere anbefaler du?


Anbefalte innlegg

Hei! Er i ferd med å kjøpe nye stativhøyttalere. Litt info først:

Stue: ca. 25 kvm
Forsterker: Rotel RA-06
Type musikk: Mye forskjellig, men stort sett rolig musikk med behov for klar lyd. Eksempler på noen av mine favoritter er; Leonard Cohen, Otis Redding, Simon & Garfunkel, Thåstrøm, Madrugada osv.
PS! Jeg spiller med platespiller! (Pro-ject Debut Carbon DC)

 

Jeg har sett på disse:
- System Audio Aura 1

- B&W 686

- Q Acoustics Concept 20

 

Alle disse ligger på rundt samme pris. Hva ville dere valgt for meg? Jeg må i ulike butikker for å hørre de, så det er litt vanskelig å sammenligne av den grunn av hver butikk har ulikt lytterom, samt ulik forsterker.

Jeg har vurdert å kjøpe brukt, men er litt redd for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du skulle spørre om å få prøve høytalerne i stua før du kjøpte dem?

 

Jeg er litt usikker på hva stativhøytalere er men jeg kjøpte noen billige Argon 6350 høytalere som jeg kan ha i et veggstativ. Foreløpig har jeg dem i bokhylla og mister kanskje litt bass på det, men jeg er fornøyd i min ca 11 m2 store stue. Jeg kjører dem på en gammel Onkyo 60 W forsterker og trenger da ikke aktive høytalere. Disse kostet meg kr. 1500 + stativ til 500. Da har jeg garanti. Brukte høytalere får man sikkert billigere, men...

Lenke til kommentar

Du har en slik: Rotel RA-06 forsterker med 70 strømsterke watt i 8ohm.

 

System Audio Aura 1 og Q Acoustics Concept 20 spiller bra men de krever en strømsterk forsterker ved høyere volum, så de vil trolig ikke klare å fylle rommet de skal spille på ish 25kvm, ( 70w blir i minste laget for disse )

 

B&W 686 spiller meget bra men mangler en del i bunnen vil jeg si, men de krever mer power en de to andre høyttalerne for å få ut det beste av de.

 

Har selv villa gått for:
Dali Zensor 3 til en hyggelig mynt som 3496,- på HI-FI Klubben
Disse høyttalerne spiller hinsides bra til sin pris,og de fyller fort et rom med god lyd. Attat så er de gode allround høyttalere for musikk/film og diverse musikk sjangere.

 

Skulle du i all formodning gå for disse så trenger de ish 100t med lyd på seg før de blomstrer skikkelig.

(gjelder for øvrig de fleste høyttalere)


Lenke til kommentar

Tror dere disse høyttalerne vil klare fylle ett rom på 25 kvm med lyd?

 

Det kommer ann på hva du mener med å fylle rommet med lyd.

Hvis du tenker party nivå, så nei, da gir små høyttalere lite trykk. Små høyttalere krever normalt større forsterkere enn store høyttalere for å spille like høyt, det har med ren fysikk å gjøre.

 

Hvis du vil ha litt volum på ting, og samtidig ha små høyttalere, så kikk på Klipsch eller JBL. De har horn, som gjøre at de spiller høyere på samme wattstyrke som andre

 

Hvis man sammenligner B&W sine 686 som du linket til, så spiller de 87dB på 1w.

Klipsch sine RP-160M som koster det samme, og er litt høyere, men eller ca like stor, så spiller den 95dB på 1 watt.

 

Det betyr at den spiller over 2 ganger så høyt på like mye watt (3dB opp er ca det samme som dobbelt så høyt)

 

Da får du mer trykk, og mer igjen for watten som brukes. Rotel og Klipsch funker også meget godt sammen.

Klipsch spiller nok bedre med Madrugada enn med Simon & Garfunkle, men RA-06 kan vel så vidt jeg husker justere bass og treble, så da kan man justere seg inn skikkelig.

 

Klipschen spiller også litt dypere i bassen (Klipsch 43 Hz, B&W 52 Hz på +/- 3dB målingene)

 

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/stativhoyttaler/klipsch-reference-premiere-rp-160m-senterhoyttaler-sort.html

Lenke til kommentar

Synes personlig B&W 686 S2 (man bør gå for S2) leverer veldig bra for prisen. Det vil naturligvis også løfte lyden om man etterhvert kobler opp en aktiv sub (som også gjør forsterkerjobben langt enklere siden man da kan kappe de laveste frekvensene ut til høytalerene).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Av de tre på listen ville jeg utvilsomt valgt 686 (S2).  Alle System Audio jeg har hørt har vært "slanke" i lyden (for mye fokus på øvre del av frekvensspektrumet, for lite på nedre) og Concept 20 vet jeg ingenting om.

 

Av alle høyttalerne som er nevnt ville jeg imidlertid med god margin valgt Castle Knight 2, som lett overgår resten.  Følsomhet på 90dB er også en god ting, siden Rotel RA-06 ikke er av de aller mest strømsterke og behøver lettdrevne parhester.  Sammen bør de ikke ha noen problemer med å fylle 25m2 med godlyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...