Gå til innhold

Flygeleder utdanning


Anbefalte innlegg

Hei! Etter videregående har jeg lyst til å utdanne meg som flygeleder. Og jeg har hørt at opptakskarva er vanskelig og det er få som faktisk kommer inn. Det negative med dette er jo at man kun kan ta prøven en gang, og hvis du feiler kan man ikke prøve igjen. De skandinaviske landene bruker den samme prøven, så muligheten for å dra til sverige går ikke. Å da tenkte jeg kanskje USA. Er det noen som vet om USA har den samme flygeleder prøven som Norge? For da har jeg muligheten til å gjøre det i USA, hvis jeg mislykker her i Norge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du skal sette deg mer inn i hva yrket innebærer og se om du passer til det før du bruker mye tid på å vurdere hvordan prøven blir. Det er en krevende jobb som krever stor nøyaktighet og konsentrasjon, da mange menneskers sikkerhet avhenger at du gjør en god jobb og tar de riktige beslutninger, også under kaotiske forhold. Jobben innebærer mye ansvar og derfor er kravene svært strenge for å beskytte folk, også mot seg selv. Har du ikke den nødvendige personlige egnetheten til denne typen jobb finner du sikker noe annet interessant som kan være verdt det. Tenk deg godt om ang. om dette passer for deg og er realistisk i forhold til hva du evner, og samle gjerne inn mer info og hør med dem som driver opplæring og jobber med dette for å danne deg et best mulig bilde av hva du går til. Fraråder deg på ingen måte jobben, bare sier at man bør gjøre grundig research og vurdere om det er verdt en lang utdannelse når kravene er så strenge og du bare får en sjanse på siste testen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg selv skal prøve meg som flygeleder om ett år, og har satt meg godt inn i jobben samt vært på besøk på kontrollsentralen i Røyken. Har selv tenkt mye på om jeg faktisk er flink nok til denne jobben, men om man kommer gjennom opptaksprøvene og intervjuet er man som nevnt egnet til jobben, så får bare se hvordan det går! Kjenner en som kom til intervjuet, og dette er visst verst av alt. Var vel 3 intervjuere som satt rundt han og hamret på med spørsmål, og tok alt han svarte fra hverandre og brukte det mot han. Her ble stressterskelen virkelig sjekket opp!

 

Om dette ikke går er ett alternativ AFIS-fullmektig om man vil inn i tårna. Har sett mye på dette også, om man har da ikke et like stort ansvar og man driver mye med ting som været. Lønnen er dog lavere, men dette må på ingen som helst måte være motivasjonen til å bli flygeleder/AFIS-fullmektig. Dette er jobber man må brenne for, noe jeg personlig absolutt gjør. 

 

Gleder meg til opptaksprøvene, kan bli morro å se om drømmen går i dass eller ei! 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei. 

 

Jeg lurer litt på det med verneplikt etter endt flygelederutdanning. Hvor er det mest sannsynlig at nyutdannede flygeledere ender opp under verneplikten? Er det slik at de fleste ender opp oppi nord eller er det like mange som ender opp nærmere sør som oppi nord? 

 

 

Nå er vel dette ikke akkurat "verneplikt" men plikttjeneste. Det er veldig vanskelig å forutsi hvor man havner; det begynner å bli fullt nordpå; og derfor er ikke behovet så stort lenger; men det er dynamisk og endrer seg med jevne mellomrom. Ville vel anslått muligheten til ca 50-70% sjans. Ha i mente at denne perioden er relativt kort; og det er rimelig digg å være selvstendig, flygeleder og på et nytt sted noen år. De aller fleste synes det går helt fint.

 

Ellers kan jeg nevnte at det ikke er mulig å ta utdanningen som "selvstendig" i USA; da amerikanerne krever at du er statsborger for å tas opp til utdanning der.

 

Jeg kjenner en person som strøyk på opptaksprøven og fikk til slutt en slags avtale om å selv betale utdanningen i England, men uten garantert "on the job training"-plass i Norge... Utdanningen koster 1.5-2 MNOK; så å gjøre det er et relativt stort sjansespill som vedkommende valgte å ikke prøve seg på.

 

Min oppfatning er at man bør la opptaksprøvene bestemme om man er egnet eller ikke; men forbered dere gjerne litt til prøvene... Wikipedia har en nettside om testene (FEAST test), og selv mener jeg at man sikkert klarer å lage seg en liten fordel ved å trene på litt enkle spill som utfordrer øye-hånd koordinering, samt tetris o.l... Tren gjerne også på å visualisere ting i 3 dimensjoner (terninger/kuber?) :) Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå er vel dette ikke akkurat "verneplikt" men plikttjeneste. Det er veldig vanskelig å forutsi hvor man havner; det begynner å bli fullt nordpå; og derfor er ikke behovet så stort lenger; men det er dynamisk og endrer seg med jevne mellomrom. Ville vel anslått muligheten til ca 50-70% sjans. Ha i mente at denne perioden er relativt kort; og det er rimelig digg å være selvstendig, flygeleder og på et nytt sted noen år.

 

La det også være sagt at 20% av de som fullfører utdanningen ikke blir utsjekket som flygeleder etter mange mange år som flygelederaspirant, og de fleste av de som stryker har vært flygeledere på kontrollsentraler, imens de som sitter i mindre tårn så og si aldri stryker (både fordi kravene er mindre, men også fordi du blir bedre tatt vare på av de andre når du er den eneste aspiranten).

 

Vær glad hvis du blir flygelederaspirant langt opp i nord/gokk. Da er du så og si sikret å bli utsjekket og kan faktisk jobbe i den karrieren du har valgt. Blir du satt på en kontrollsentral/approach-på-større-flyplass så er det sjanse for at du etter 2 år på studie og 4 år som Flygelederaspirant ikke en gang får fortsette i den jobben, og kun hvis du er heldig klarer du å klamre deg fast i Avinor Flysikring AS (Avinor kan du se lenge etter) i en helt annen støtte-stilling enn flygeleder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...