Gå til innhold

«Utpressingsprogram» kan låse lagringsfilene dine i spill og kreve løsepenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva blir hevnen dersom du ikke betaler i tide? Og er så dum å ha den PC'en fortsatt koblet til internettet som en zombie?

 

Krypterer de plutselig viktige ting i Windows, som gjør at man reboot'er til en blåskjerm?

 

Den sletter nøkkelen du trenger for å dekryptere data (som ligger på en sentral server).

Det nytter ikke å koble maskinen fra internet.

 

Den tar ikke systemfiler, men man bør vel strengt tatt reinstallere maskinen om man har fått noe slikt på den.

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt dårlig ser jeg fra svar jeg fikk.

 

Hva skjer (blir hevnen), dersom du etter en "god lang" stund ikke gidder å betale. Tar den og herper Windows også da, eller?

Eller er internettforbindelsen for upålitelig for den kriminelle til at de gidder å gjøre mere sprell i koden sin. Tenker altså på et hevnsteg nr. 2. (eventuellt)

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt dårlig ser jeg fra svar jeg fikk.

 

Hva skjer (blir hevnen), dersom du etter en "god lang" stund ikke gidder å betale. Tar den og herper Windows også da, eller?

Eller er internettforbindelsen for upålitelig for den kriminelle til at de gidder å gjøre mere sprell i koden sin. Tenker altså på et hevnsteg nr. 2. (eventuellt)

 

Det er ikke rapportert at den gjør noe mer enn å kryptere datafiler og kaste nøkkelen om du ikke betaler. De setter en timer på nedtelling når filene er kryptert. Betaler du ikke innen fristen blir nøkkelen sletten automatisk fra sentral server. Normalt er fristen på 3 dager. Det finnes også versjoner hvor man øker prisen etter fristen har gått ut.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...