Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer oppgradering av bilanlegg


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en veldig god link tidligere, på norsk, med veldig god og detaljert forklaring, inkludert utregninger. Uheldigvis har jeg mista den.

 

Uansett er kondensator stort sett kjipe penger da man sjeldent (eller aldri) merker noe til effekten. Kanskje med unntak av mindre dimming i lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dropp kondesator og bruk pengene på noen solide kabler fra dynamo til batteri, og mellom motor, chassis og batteri. Og hvis du absolutt vil ha en kondesator så sørg for å være 110% overbevist at det vil hjelpe sånn at placebo-effekten virker.

Har du noen erfaring med lydanlegg i bil overhodet? Det virker ikke akkurat slik :)

 

Ja. Masse. Har selv testet egenhendig kondensator vs. oppgradert kabelsystem og dynamo.

Lenke til kommentar

Er visst en som er ute å sykkler litt her, eller henger igjen på 80 tallet hva gjelder bilstereo...

Dagens forsterkere av normalt god kvalitet, har stor innebygget kondensatorbank, så på den biten så vil ikke en kondensator hjelpe noe som helst. Det er derimot mange som mener at man MÅ ha kondensator hvis feks lysene på bilen blinker når man spiller høyt, men dette er også feil. Ja, kondensatoren vil hjelpe slik at spenningen til lysene holdes mere stabil, og blinkingen forsvinner, men man har bare skjult problemet man har med dårlig strømforskyning i bilen. Det er da MYE bedre å fikse strømforskyningen slik at man IKKE får noe spenningsfall når man spiller høyt. Det er ofte billigere en å kjøpe en dyr kondensator også.

Har man kabler i bilen som er dimensjonert til å takkle så store strømtrekk som forsterkeren(e) kan trekke, pluss bilens øvrige elektriske anlegg, batteriet er bra og dynamoen lader det den skal, da får man ikke noe spenningsfall når man spiller høyt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en veldig god link tidligere, på norsk, med veldig god og detaljert forklaring, inkludert utregninger. Uheldigvis har jeg mista den.

 

Uansett er kondensator stort sett kjipe penger da man sjeldent (eller aldri) merker noe til effekten. Kanskje med unntak av mindre dimming i lys.

Det er derfor du vil ha en kondensator..

 

Det beste er selvfølgelig å oppgradere dynamoen, men hvis den gamle holder sammen med en kondensator så er det ikke nødvendig å bruke tusenvis på dynamoen.

Skal du delta i dB drag trenger du sikkert flere dynamoer, men i mange oppsett så holder det å gi dynamo litt hjelp fra en kondensator.

Lenke til kommentar

Strømledning mellom karosseri, motor og dynamo bør oppgraderes ja, og jeg ville gjort det før jeg monterte en kondensator. Dette gjelder spesielt på eldre biler hvor korrosjon har ført til dårlig kontakt mellom koblingene.

Jeg gjorde dette i en bil og det hjalp på blinkende lys, men det måtte en kondensator til for å fikse problemet. Selvfølgelig ville det vært bedre å oppgradere dynamo, men kondensatoren kostet 250kr og tok ikke et minutt engang å koble til. Eieren var fornøyd siden hun kunne spille høyt uten å se ut som en tulling med blinkende lys på veien.
Skulle hun hatt noe særlig større anlegg måtte hun oppgradert dynamoen, og hun burde gjort det uansett, men dette er ikke like enkelt på alle biler.

 

Kondensatoren er et plaster, ikke en hellig gral. Plasteret er billig og effektivt, sålenge såret ikke er for stort.


Er det ikke litt rart at noen her mener kondensator er bortkastet mens en annen sier moderne forsterkere har stor innebygget kondensator?

Lenke til kommentar

Det er jo derfor det er bortkastet, fordi det er stor kondensatorbank i forsterkeren.... Jeg kommer aldri til å montere noe kondensator i noe bil igjen ihvertfall. Har vel ca 200a trekk på full guffe hos meg, og måler 14,5v over batteriet uten stereo på, og 14,4v med stereo på full guffe... 90a dynamo og biltema agm-batteri, samt oppgraderte kabler, thats it :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker om nå da? peak og rms når det gjelder ampèr? Jeg snakker om et strømtrekk på 200 ampèr, og ja, det vil tappe batteriet, men det tar jo litt tid da vet du, er ikke gjort på 5min det... Men kjører man med volumet på fullt i mange timer, så går det til slutt tomt. En kondensator vil ikke gjøre at det varer noe lenger, heller kortere da kondensatoren bruker strøm for å lade seg opp.
Skal man ha 200a tilgjengelig konstant over lang tid med musikk på full guffe, så må man selvsagt ha dynamo som leverer 200a+, men hvor mange kjører en halv dag med stereoen på full guffe konstant? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hadde tappet batteriet på en liten time isåfall, så jeg tror ikke det trekker 200A kontinuerlig.

Godt mulig du trenger en 200A sikring, men det betyr ikke at det trekker 200A hele tiden.

Et oppgradert bilbatteri kan godt tenkes å være bedre enn en kondensator, men da er vi over i en helt annen prisklasse og det er mulig å få i pose og sekk.

 

Denne diskusjonen startet med at noen påsto at kondensatorer ikke var godt for noe annet enn placebo-effekt, noe som er helt feil.

Lenke til kommentar

Og alt som står på internett er fakta, spesielt når det er skrevet av anonyme mennesker uten noen faglig eller teknisk innsikt? :)

Vel, det kan jo hende forfatteren kan en del om hydraulikk, så noe teknisk innsikt har han da.

(Men jeg tviler på at han har hatt noe særlig mye elektronikk som en del av pensum. Da hadde han ordlagt seg annerledes.)

Lenke til kommentar

Og alt som står på internett er fakta, spesielt når det er skrevet av anonyme mennesker uten noen faglig eller teknisk innsikt? :)

Det er ikke noe mer fakta det som er skrevet på et tilfeldig norsk diskusjonsforum.

 

Og jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe ting til tusenvis av kroner som ikke gir noen merkbar effekt overhodet, kanskje bortsett fra mindre blinking i lysa. (Og placebo-effekten da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var dette bare en av veldig mange sider dette står på. Var heller ikke det beste valget av side kanskje, men som sagt så er det bred enighet om akkurat dette. Bare google litt eller spør noen som ikke selger kondensatorer selv. Har selv prøvd med og uten, om merker ingen forskjell. Nok strøm og gode kabler er alt som trengs. Må si meg enig med Cossie her. Bortkasta penger. Legg heller pengene i oppgradering av kabler, dynamo og batterier. Det fungerer ihvertfall. 

Lenke til kommentar

Nå var dette bare en av veldig mange sider dette står på. Var heller ikke det beste valget av side kanskje, men som sagt så er det bred enighet om akkurat dette. Bare google litt eller spør noen som ikke selger kondensatorer selv. Har selv prøvd med og uten, om merker ingen forskjell. Nok strøm og gode kabler er alt som trengs. Må si meg enig med Cossie her. Bortkasta penger. Legg heller pengene i oppgradering av kabler, dynamo og batterier. Det fungerer ihvertfall. 

Har du nok strøm så trenger du ikke en kondensator. Har du for lite strøm så vil en kondensator løse problemene sålenge strømmangelen ikke er for stor.

 

En brukt kondensator på 1 fahrad koster ca 200kr. Det betalte jeg for min når jeg monterte den i en bil så var det natt og dag forskjell.

Å øke strømproduksjonen er en optimal løsning men det koster også mer.

 

 

Det jeg tror dere misforstår er at dere tror kondensatorer skal være en hellig gral for god billyd, eller en slags "prikken over i" for å komplettere et anlegg. Det er helt feil, en kondensator er et plaster på såret. Er såret lite så hjelper det, men er såret for stort så nytter det ikke med plaster. Da må du betale mer for en bedre løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på regnestykket da. Kanskje det viser det bedre... 1 Farad (F) = 1 Amperesekund (As) per Volt (V). Eller Farad x Volt = Amperesekund. 1 Amperesekund (As) = 1/3600 Amperetime (Ah). Dermed betyr det at en 1F kondensator kan skilte med svimlende 0,0033Ah. I tillegg vil spenningen i kondensatoren ramle til halvparten når den er halvveis utladet, m.a.o. er ikke engang 0,0017Ah brukelig. Til sammenlikning har et 1,5V AA-batteri 2,8Ah, og batterier har omtrent samme spenning selv om de er halvtomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...