Gå til innhold

Bompenger - Næringsoppgaven


dagfaune

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke ført bompenger i regnskapet da det kun fremkommer i kjøreboken ut fra kjørt strekning.

Så vidt jeg finner ut er dette tilstrekkelig så lenge det er "lav sats" bompenger og en fører laveste pris med tanke på rabatt.

 

Spørsmålet er:

Etter et raskt søk finner jeg at: Bompenger, parkeringsutgifter, fergebilletter mv føres på post 7155 eller 7165 som reisekostnad.

 

Men - da ser det ut til at det fører til egenkapitalavstemming ikke stemmer.

Dette finner jeg ikke svar på.

 

Må en da også føre tilsvarende beløp under egenkapitalkorreksjoner 2058 eller 2059, eller er jeg på villspor ?

 

På forhånd takk om noen kan svare på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bompenger føres bare på post 7155 eller 7165 (ikke spør meg om forskjellen på oppgavepliktig eller ikke; selv i Skatteetatens rettledning er det ikke forklart...), de skal ikke inngå i beløpet på post 7080 og da heller ikke på 2057. (7080 og 2057 skal være like) Da bør regnestykket gå opp; det skal i alle fall ikke være behov for egenkapitalkorreksjoner på grunn av bompenger.

Lenke til kommentar

Oppgavepliktig eller ikke gjelder ikke for virksomhetsinntekt per se, det gjelder for de som fører lønnsregnskap. "Oppgave" sikter til a-meldingen, det vil si om det skal innberettes i arbeidstakers lønnsoppgave og oppgaven for arbeidsgiveravgift.

Her er det jeg som Enkeltpersonsforetak som kjører ut til kunder hvor jeg utfører håndverkstjenester.

Tidligere år har jeg kun ført godtgjørelse for km under "7080 Bilkostnader..." og ikke utgiftene til bompenger.

 

Bompenger skal da altså ikke føres i post 7155 eller 7165.

Men kan utgiftene til bompenger ansees som;

7700 Annen kostnad,fradragsberettiget

eller

6100 Frakt og transportkostnader vedrørende salg?

Lenke til kommentar

 

Oppgavepliktig eller ikke gjelder ikke for virksomhetsinntekt per se, det gjelder for de som fører lønnsregnskap. "Oppgave" sikter til a-meldingen, det vil si om det skal innberettes i arbeidstakers lønnsoppgave og oppgaven for arbeidsgiveravgift.

Bompenger skal da altså ikke føres i post 7155 eller 7165 (...)

Slik jeg tolker det, med den avklaringen fra krikkert, så skal bompenger for innehaver av EPF føres på 7165 (ikke oppgavepliktig) mens 7155 er for ansatte hvor det skal med på deres LOT-oppgave.

 

Edit: ja nettopp... bra vi er enige. :)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...