Gå til innhold

[Løst] Er det for tidlig å kjøpe en 4K tv, eller skal jeg kjøpe en "Vanlig" Full HD tv?


Anbefalte innlegg

Hei allesammen!

Da er det på tide å bytte ut Hitachi tv'en (plasma 42" kjøpt i 2007-ish 20,000 helt ny haha). Når jeg ser på tver vet jeg ikke helt hva jeg skal se på med tanke på bildekvalitet(gamma, hvit balanse o.l.). Jeg ser flere 55" 4K tv'er til 9-12 tusen (der budsjettet mitt ligger på), og ser mange flotte 1080p tver til litt lavere pris. Hva ville dere ha gjort hvis dere var i samme situasjon som meg? Det er vell ikke så mange 4k innhold at det virkelig er noe hast å kjøpe en 4K tv. Har internett hjemme der jeg får ca 1.5 mb/s i nedlasting av filer og rævva opp hastighet, hvis jeg skulle streame 4k (house of cards og breaking bad på netflix) kommer det til å buffre hele tiden montro?

 

Jeg ser for øyeblikket på denne 4K tven:

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/tv-lcd-led-og-plasma/tv-50-55-tommer/samsung-ue55hu7105uxxe/210968.3115/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=210968%2B-%20Samsung%20UE55HU7105&utm_campaign=Productfeed

Og denne 1080p tven:

https://www.dustinhome.no/product/5010785875/ue55h6505?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

 

 

Recap:
Altså, en god tradisjonell 1080p LED til en gunstig pris , eller bruke 2-3 tusen ekstra på en 4K som akkurat kom i markedet?

Endret av HenrikMeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4k er ikke nødvendig, men oppskalering av 1080p materiale til 4k ser veldig bra ut. Pikseltettheten er også noe værtfall jeg er veldig fornøyd med. Jeg valgte å gå for 4k da det blir en del år til jeg oppgraderer og jeg ønsket å ha en så fremtidsrettet tv som mulig.

 

Jeg valgte å gå for denne tven fra Samsung da smartfunksjonen og brukervennligheten er god, bakgrunnsbelysningen er veldig jevn og uten hotspots samt at den har alle funksjonene jeg var ute etter.

Er også mange apps som feks NRK, Netflix, Youtube, Spotify, HBO nordic, plex osv.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Takk for linken! Hva er det som er main forskjell på den du linka vs en 7505? Ser at det er 3d. men er det noe merkbart forskjell på bildekvalitet? Ser ikke for meg at jeg trenger 3D ihvertfall!

 

4k er ikke nødvendig, men oppskalering av 1080p materiale til 4k ser veldig bra ut. Pikseltettheten er også noe værtfall jeg er veldig fornøyd med. Jeg valgte å gå for 4k da det blir en del år til jeg oppgraderer og jeg ønsket å ha en så fremtidsrettet tv som mulig.

 

Jeg valgte å gå for denne tven fra Samsung da smartfunksjonen og brukervennligheten er god, bakgrunnsbelysningen er veldig jevn og uten hotspots samt at den har alle funksjonene jeg var ute etter.

Er også mange apps som feks NRK, Netflix, Youtube, Spotify, HBO nordic, plex osv.

Lenke til kommentar

7505 var et par hakk over mitt budsjett så den har jeg ikke kikket på. Kan bare uttale meg over tven jeg har kjøpt som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med. For min del så ser jeg ikke for meg at jeg hadde brukt noe mere penger på tv en jeg gjorde da jeg fikk alt jeg var ute etter.

 

Er det noen spesielle funksjoner du gjerne vil ha? Feks 3d, smartfunksjon osv? Gjør det litt lettere å anbefale noe om man vet hvilken funksjoner og hvilken størrelse du er ute etter

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å kjøpe en tv til 20k. Fordi blir fort noe nytt og oppdatert og pris raser fort!

 

Jeg har aldri hatt en 3D tv, men prøvde 3D funksjonen til foreldrenes TV (Samsung 8-serie 1080P 55" tidlig 2013 modell). Okay, 3D er kult, men det er virkelig slitsomt å se tredimensjoner. Og i tillegg må du sitte på hotspoten for å virkelig oppleve "bra" 3D og ikke se "Ghosting". Så det er ikke et krav i det hele tatt.
Smart-TV: Du kan laste ned tusenvis av apper, men i realiteten bruker jeg kun netflix, hva slags andre fordeler har smart funksjonen ift en uten? Jeg har tenkt å kjøpe en apple-TV, hovedsaklig for å streame skjermen fra macbooken til tven. Slipper å ha en kabel som går fra macen til tven og kun ha begrenset med free roam. og ikke minst så har den netflix.
Playstation: Jeg har en ps3 som jeg aldri bruker, grunnen til det er at hitachi tven min takler ikke det (får 50 ms delay, umulig å spille mao.). Men i nærmeste fremtida kommer jeg nok til å kjøpe en ps4 slik at jeg har en 4k bluray spiller.
Film og serier: Dette er det jeg bruker mest, netflix, nedlasting av filmer osv. Så er avhengig av å ha bra bildekvalitet.
Størrelse av tv: må nok bli 55", ca 2-4 meter fra tven.
Lyd: Er ikke avhengig av lyd siden jeg har noe eksternt.
Vanlig tv-titting: en sjelden gang (så og si ser aldri på nrk, tv2 osv.)
DLNA: slik at jeg kan streame innhold fra pcen er et krav! (Må man ha smart tv funksjonen her?)
og kamera er ikke et krav. 3-4 HDMI porter er et must!

Endret av HenrikMeister
Lenke til kommentar

Da står det mellom disse to:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE55HU6905XXE/samsung-55-smart-led-tv-ue55hu6905xxe?scid=Pricecomparison2988

 

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/tv-lcd-led-og-plasma/tv-50-55-tommer/lg-55ub820v/210600.3115/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=210600%2B-%20LG%2055UB820V&utm_campaign=Productfeed

Grunn til å bruke 2 tusen mer på LG? Ser ikke for meg noe vits på 900hz bildefrekvens hvorav 200hz er mer en nok. WiDi kommer jeg aldri til å bruke som LG har. Det er 3 HDMI porter på LG og 4 HDMI porter på samsung. Men er bildekvaliten VESENTLIG bedre på LG går jeg lett for LG. Og med tanke på 1080P oppskalering på 4K så er det viktig at tv klarer å bearbeide tilnærmet perfekt.

Lenke til kommentar

Om du skal bruke en apple-tv så er vel strengt tatt ikke smart-tv funksjonene spesielt viktig for deg, men det er vel gjerne noe som kommer standard på de fleste tvene i dag.

 

Jeg kommer i fremtiden til å bygge en dedikert mediasenter pc, men inntil vindre fungerer smartfunksjonen veldig bra. Setter bare en minnepenn i tven med hva en jeg måtte ønske å se eller høre på også fungerer det(Spiser de fleste filtypene). Har også koblet det opp slik på min tv at jeg styrer både tven og forsterker fra fjernkontrollen til tven.

 

Når man kobler opp spillkonsoller til nye tver så er det gjerne en egen gaming modus som er grei å aktivere. Denne skrur av all bildebehandling slik at det tar mindre tid fra bildet blir sendt fra konsollen til det vises på skjermen.

 

Vet ikke hvordan det er med DLNA på smart-tver, men om du bruker Plex så kan du streame filmer og serier fra en pc til tven så lenge tven støtter Plex appen(Noe Samsung tven jeg linket til gjør forresten)

 

Angående det med 200hz vs 900hz så er vel det mere en smakssak. Jeg for min del missliker disse clearmotion/motion clarity funksjonene, og skrur det gjerne av da jeg synes film føles unaturlig med dette aktivert.

Lenke til kommentar

Om du skal bruke en apple-tv så er vel strengt tatt ikke smart-tv funksjonene spesielt viktig for deg, men det er vel gjerne noe som kommer standard på de fleste tvene i dag.

 

Jeg kommer i fremtiden til å bygge en dedikert mediasenter pc, men inntil vindre fungerer smartfunksjonen veldig bra. Setter bare en minnepenn i tven med hva en jeg måtte ønske å se eller høre på også fungerer det(Spiser de fleste filtypene). Har også koblet det opp slik på min tv at jeg styrer både tven og forsterker fra fjernkontrollen til tven.

 

Når man kobler opp spillkonsoller til nye tver så er det gjerne en egen gaming modus som er grei å aktivere. Denne skrur av all bildebehandling slik at det tar mindre tid fra bildet blir sendt fra konsollen til det vises på skjermen.

 

Vet ikke hvordan det er med DLNA på smart-tver, men om du bruker Plex så kan du streame filmer og serier fra en pc til tven så lenge tven støtter Plex appen(Noe Samsung tven jeg linket til gjør forresten)

 

Angående det med 200hz vs 900hz så er vel det mere en smakssak. Jeg for min del missliker disse clearmotion/motion clarity funksjonene, og skrur det gjerne av da jeg synes film føles unaturlig med dette aktivert.

Helt enig med smart funksjonen delen, det er jo tilnærmet standard på dagens tver. Det som irriterer meg mest med oppsettet mitt jeg har per idag er, for å kunne se på en enkel episode breaking bad på netflix tar det nøyaktig 3 minutter før jeg ligger godt i senga med popcorn og cola ved siden av meg. Jeg må skru på tven som tar 10 sekunder, så må jeg bytte source hver eneste gang, så må jeg skru på anlegget med en annen fjernkontroll som tar 30 sekunder å sette opp. SÅ må jeg finne fram ps3 kontrolleren for så å starte playstionen og starte opp netflix.

Minnepen-løsningen er den beste løsningen, men da må du overføre og koble ut og inn og ikke alltid undertekst fungerer. Det er derfor jeg vil ta i bruk nettverksløsningen, DLNA synes jeg er den letteste, men med manglende funksjoner (du kan ikke bla etter kapitler, spole bl.a) . Plex har jeg prøvd, og jeg misliker det. Kanskje det er brukerfeil, jeg vet ikke. Har ikke setet meg godt i det.. Det jeg virkelig misliker med samsung er dens støttende videoformater. De fleste HD episoder man laster ned i TPB er jo i MKV fil. Dette misliker samsung, så dermed må man ha et tredjeparts program i tillegg. og da kommer plex med i bildet.... Jeg tror jeg må undersøke litt mer på LG tven.

Jeg bruker et program på macen (støtter windows btw) som heter "popcorn-time", den har en innebygd DLNA funksjon som er enkelt, du åpner programmet, finner en film/serie spille av til tven det er så latterlig enkelt. Jeg utfordrer deg å prøve dette

Endret av HenrikMeister
Lenke til kommentar

Det jeg virkelig misliker med samsung er dens støttende videoformater. De fleste HD episoder man laster ned i TPB er jo i MKV fil. Dette misliker samsung, så dermed må man ha et tredjeparts program i tillegg.

 

Que?

Spiller .mkv filer direkte på min 2011 Samsung via DLNA uten problemer?

Lenke til kommentar

 

Det jeg virkelig misliker med samsung er dens støttende videoformater. De fleste HD episoder man laster ned i TPB er jo i MKV fil. Dette misliker samsung, så dermed må man ha et tredjeparts program i tillegg.

 

Que?

Spiller .mkv filer direkte på min 2011 Samsung via DLNA uten problemer?

 

Fungerer dårlig her gitt, tok i utgangspunktet tven foreldrene mine har. Både allshare med minnepen og via dlna så støtter den ikke.

Lenke til kommentar

Funker i hvert fall uten problemer på min D7005 fra 2011.

Hva slags DLNA server bruker du? Kjører selv Serviio, men med transcoding slått av.

 

Det er jo den indbygget DLNA (under allshare greiene) jeg prøvde på, så støttes den ikke. Okay, den støtter med plex og alt annet third party. Men hovedsaken er at jeg vil helst slippe disse programmene og bruke funksjonen tven har. Om det er mulig da.. Så lurer på om LG har denne fordelen..

Endret av HenrikMeister
Lenke til kommentar

Altså, jeg bruker også den innebygde DLNA klienten på TV-en (trykker på source knappen på fjernkontrollen og velger DLNA serveren min). Har ikke installert noen andre apper på TV-en i det hele tatt, men på PC-en min har jeg installert programmet Serviio, som er en DLNA server.

 

Samsung tilbyr en DLNA server, som også heter Allshare, som man kan installere på en PC, men det programmet er søppel.

Lenke til kommentar

Da brukte jeg funksjonene til en W7 PC som heter windows media player som er innebygget i pcen. Jeg deler pcen min i nettverket slik at tven ser den. Og deretter trykker jeg på source og velger pcen, evt på allshare appen. Men også bruker jeg funksjonen der jeg høyreklikker på en videofil, og deretter trykker på "play to" og trykker på tven. Så spiller videoen automatisk på tven uten at jeg må trykke på noe. Men MKV støttes ikke. Og ja, Allshare er søppel har jeg opplevd

Endret av HenrikMeister
Lenke til kommentar

Virker som Samsung tven jeg linket til støtter DLNA. Den støtter også MKV filer. Spilte faktisk så sent som i går av MKV filer uten problemer

 

Den støtter

AVC/H.264

AVI
DivX HD
DivX
FLV
HEVC/H.265
Matroska (MKV)
MOV
MPEG1
MPEG2
MPEG4
TS
WMV
WMV9 HD (VC-1)
3GP/3GPP

 

Full spec fant jeg her http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2662572

 

Samsung sin egen programvare for deling av filer er søppel som han over meg skriver. Har selv prøvd både Allshare og Smart View, og begge er latterlig tungvindt. Med smart View må jeg gå fram og tilbake mellom pc og tv et par ganger for å koble det opp, og dette må gjøres hver gang enten pcen eller tven skrues av.

 

For øyeblikket har jeg gjort det så enkelt at jeg har koblet en 500gb ekstern harddisk opp til tven der jeg har en blanding av diverse filmer og serier, og om det kommer noe nytt jeg vil se med en gang så legger jeg det på en minnepenn.

 

Tar vel omtrent 30 sekunder fra jeg setter meg i godstolen til filmen/serien går.

 

Edit: Kan forresten nevne at Samsung har en genial fjernkontroll. Den bruker et system likt det Nintendo wii har slik at du får en musepeker på skjermen. Da den ikke bruker infrarødt lys for å kommunisere med tven trenger den heller ikke fri sikt til tven for å fungere. Kan holde fjernkontrollen under feks et pledd uten at det hindrer meg i å peke på skjermen. Du får også med en vanlig fjernkontroll uten denne funksjonen om du foretrekker det.

post-187645-0-97485800-1426039764_thumb.jpg

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Da brukte jeg funksjonene til en W7 PC som heter windows media player som er innebygget i pcen. Jeg deler pcen min i nettverket slik at tven ser den. Og deretter trykker jeg på source og velger pcen, evt på allshare appen. Men også bruker jeg funksjonen der jeg høyreklikker på en videofil, og deretter trykker på "play to" og trykker på tven. Så spiller videoen automatisk på tven uten at jeg må trykke på noe. Men MKV støttes ikke. Og ja, Allshare er søppel har jeg opplevd

 

Da tviler jeg på at det er selve TV'en din det er noe galt med, men Windows Media Player.

Prøv å installer en annen DLNA server på PC-en din (feks. Serviio, det er gratis) og del ut filmene dine fra den. Da bør alle .mkv filer funke.

Lenke til kommentar

Virker som Samsung tven jeg linket til støtter DLNA. Den støtter også MKV filer. Spilte faktisk så sent som i går av MKV filer uten problemer

 

Den støtter

AVC/H.264

AVI

DivX HD

DivX

FLV

HEVC/H.265

Matroska (MKV)

MOV

MPEG1

MPEG2

MPEG4

TS

WMV

WMV9 HD (VC-1)

3GP/3GPP

 

Full spec fant jeg her http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2662572

 

Samsung sin egen programvare for deling av filer er søppel som han over meg skriver. Har selv prøvd både Allshare og Smart View, og begge er latterlig tungvindt. Med smart View må jeg gå fram og tilbake mellom pc og tv et par ganger for å koble det opp, og dette må gjøres hver gang enten pcen eller tven skrues av.

 

For øyeblikket har jeg gjort det så enkelt at jeg har koblet en 500gb ekstern harddisk opp til tven der jeg har en blanding av diverse filmer og serier, og om det kommer noe nytt jeg vil se med en gang så legger jeg det på en minnepenn.

 

Tar vel omtrent 30 sekunder fra jeg setter meg i godstolen til filmen/serien går.

 

Edit: Kan forresten nevne at Samsung har en genial fjernkontroll. Den bruker et system likt det Nintendo wii har slik at du får en musepeker på skjermen. Da den ikke bruker infrarødt lys for å kommunisere med tven trenger den heller ikke fri sikt til tven for å fungere. Kan holde fjernkontrollen under feks et pledd uten at det hindrer meg i å peke på skjermen. Du får også med en vanlig fjernkontroll uten denne funksjonen om du foretrekker det.

attachicon.gif12-420-90.jpg

 

Jeg var innom mitt lokale elkjøp istad. Og der fant jeg tven du har. Pluss at lg tven jeg linket, hengte rett ved siden av samsungen. Og jeg må si, det var ikke store bildeforskjell (og de spiller jo ikke en 4k innhold som er uberteit.) LG´en på elkjøp koster 12000kr samsungen koster 9000kr.

Jeg kunne heller ikke avgjøre om jeg skulle kjøpe den (samsung), pga at den spilte rævva 1080p utstillingsvideo. og de hadde den ikke på lager (og nettbutikken har pris 7000kr, men er "ikke tilgjengelig").. Men jeg så flere 1080p tver til samme prisklasse, som hadde vesentlig bedre bilde. Jeg er litt usikker. Om jeg kjøper en 4k tv (samsungen i dette tilfelle) kommer toppmodellen til å gå ned i pris. Men om jeg kjøper en 1080p tv, kjenner jeg meg rett ANGRE fordi 4k mangel.. Jeg vet ikke. Lurer på om jeg skal vente... Som trøstekjøp, kjøpte jeg en apple tv til 699 istedet haha. Og som skrevet, har jeg også en mac, ved bruk av airplay fungerer alt enkelt. Prøvde forresten fjernkontrollen og var kjempe bra! pluss til den.

Endret av HenrikMeister
Lenke til kommentar

Du får smake litt på det å se hva du finner ut etterhvert. Du kan jo høre med elkjøp om du får ta med deg en minnepenn til butikken med en 4k testfilm.

 

Kan anbefale big buck bunny som du finner her https://peach.blender.org/

 

Testet forresten Serviio som covah anbefalte over her. Funket utmerket, og har til og med en Android app.

Kan settes opp slik at du kan gi forskjellig tilgangang til media avhengig av hvilken enhet du ser på. Greit om man har barn som også har en tv koblet til slik at man kan begrense litt hva poden får tilgang til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

4k er ikke nødvendig, men oppskalering av 1080p materiale til 4k ser veldig bra ut. Pikseltettheten er også noe værtfall jeg er veldig fornøyd med. Jeg valgte å gå for 4k da det blir en del år til jeg oppgraderer og jeg ønsket å ha en så fremtidsrettet tv som mulig. 

 

Jeg valgte å gå for denne tven fra Samsung da smartfunksjonen og brukervennligheten er god, bakgrunnsbelysningen er veldig jevn og uten hotspots samt at den har alle funksjonene jeg var ute etter.

Er også mange apps som feks NRK, Netflix, Youtube, Spotify, HBO nordic, plex osv.

Hvordan er denne tv'n når det gjelder spilling (har ps4) er det noen andre tv du kan anbefale? (anbefalinger fra andre her i forum tar jeg også imot) budsjettet mitt er rundt 10000kr. Men er det noen som er bra under 10k er jo det supert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...