Gå til innhold

Rekrutteringsbyrå vs søke selv


Anbefalte innlegg

Hei,

 

lurer på hva som er lurest med tanke på jobbsøk som nyutdannet.

Blir ferdig utdannet til sommeren, og har smått begynt å se etter jobber.

 

Er det noe forskjell ved å søke gjennom rekrutteringsbyråer (centric, vikar1, osv) eller søke jobber selv?

 

Er det forskjell på lønn når man får jobb gjennom rekrutteringsbyrå kontra få jobb selv?

 

takk

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnen skal være det samme, det er nå lovregulert.

 

Ellers kommer det litt an på hva slags bransje det er. Noen bransjer har det meste av jobber gjennom rekrutteringsbyrå, og det er en god måte å få en fot innenfor på. Mange vil dermed ha mulighet for å få fast jobb etter første vikariatperioden er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er også hvor du er ansatt. Du får ikke med deg ansinnitet eller pensjonspoeng fra et vikarbyrå, om du senere blir ansatt i den bedriften du jobber i. Dvs, i noen bedrifter kan du muligens få dette med, men det er ingen selvfølge.

Hovedsakelig er det å starte karierren i en bedrift med å først være ansatt gjennom et virkarbyrå, noe som først og fremst er et gode for bedriften og ikke deg. Det er lettere for en bedrift å ansette deg gjennom et byrå, siden de ikke har samme forpliktelser og du har ikke samme oppsigelsesvern.
Skal du inn i en bransje som det ikke flommer over av stillinger, samt at de gjerne benytter byrå i starten, ja da er byrå veien å gå. Er det derimot "nok av" ledige stillinger, evt at du har noen spesielle fortrinn, så ville jeg ha prøvd å få til en fast ansettelse direkte hos bedriften du vil jobbe i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

cv siste 10 årene

narvesen

manpower

manpower

manpower

manpower

manpower

 

vs

Evry

osv.

 

Siden det er lettere for firmaet å "si opp" og plutselig må man vaske hoteller så hadde jeg iallfall søkt først.

Bemanningsbyråene skal nok ha en del av kaka, så det koster nok mer å ansette deg gjennom de VS rett fra deg.

Men som de sier, det kan hende du får jobb før du ellers ville ha fått.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

War:

Har jobbet en del via vikarbyrå tidligere, og CV problematikken har jeg løst ved å liste opp:

Firma1 (via Utleiebyrå)

Firma2 (via Utleiebyrå)

 

osv

 

Mitt svar til TS må vel være: Ikke enten eller, søk på stillinger både via bemanningsgbyråer og direkte hos bedrifter.

Men det beste for de fleste er selvsagt fast jobb i en bedrift

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...